Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måla gulnad innertakpanel?

Skrivet av Jessica med Ida -01 och Alva -04
Hej!

Vi bor i ett hus från början av 70-talet där taket i vardagsrum och hall klätts med furupanel med allmogeprofil. Sammanlagt kanske 60 kvadratmeter. Panelen är nu mörk och gulnad och vi skulle vilja måla den vit. Är det något särskilt vi ska tänka på? Måste t.ex. hela taket slipas innan vi kan måla det? Vet inte hur det är behandlat nu.

Är det ens praktiskt möjligt att genomföra detta som lekman? Jag menar vardagsrum och hall är ju väldigt centrala och hålla på med taket i flera månader går liksom inte.

Någon som har målat ett sånt innertak själv? Hur gick det i så fall?

Ska väl erkänna att jag vill ha en hantverkare men inte sambon.. Någon som har en susning om vad hantverkare till detta jobb skulle kunna kosta?
Svar på tråden: Måla gulnad innertakpanel?

Behövs inte slipas

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Men ni ska nog tvätta det med målartvätt innan ni målar. Annars är det väl bara att köra ett lager vit grundfärg först, och sedan ta lackfärg i ett lager över. Borde inte ta så lång tid, men ett tips är att ni köper långa handtag så ni slipper flytta runt stegen hela tiden.

Om taket inte är lackat innan kanske ni måste ha på kvistlack på kvisthålen, för att det inte ska bli gult genom målarfärgen. Men jag vet inte om det behövs på ett så gammalt tak, det kanske har "kådat ur sig" med åren. Någon annan här vet säkert!
 

Panellack

Skrivet av  Mimto
Mina föräldrar har målat sitt tak med panellack i vitt. Det blev jättefint! De tvättade taket först med målartvätt, och målade det sedan 3 gånger.
 

Det är lätt!

Skrivet av  Sally
Jag känner mig som expert på gulnade paneltak efter att ha målat 6 stycken, sammanlagt kanske 100kvm... :-)vi har prövat oss fram, vi ville behålla känslan av trätak, så vi har prövat:
*vit panellack, blev blankt och fick nästan aprikos ton beroende på underlaget, inget för oss (tur att det bara var taket i kontoret!)
*vit panel-lasyr (eller vad den kallas), blev rosa och håller urdåligt (måste göras om, men den usla färgen måste väck först och det känns som ett hästjobb och blir således aldrig gjort!)
*vanlig vit grundfärg V-slip(kan spädas med vatten för mer laserande effekt), superbra, blir matt och vacker yta med god täckning som ändå ger bibehållen träkänsla. Dessutom är det mycket billigare än alla specialfärger. Vi strök två strykningar för att få det jämnt o fint. Ett extra plus är att färgen inte luktar och dessutom torkar kvickt.
Med alla våra olika tak (några bar obehandlade o andra var lackade) har vi bara tvättat med målartvätt först. Ev kan du behöva schellackera kvistar. Självklart målar du med pensel, roller är bara till för "döda, släta ytor".
Det kommer gå jättebra, lycka till!
 

Åh tack!!

Skrivet av  Jessica med Ida -01 och Alva -04
Tack så jättemycket för alla svar! Tänkte väl att det skulle finnas experter här ;o)
Blir absolut som sambon vill att vi skippar hantverkare. Ska bli så skönt att bli av med det murriga taket!