Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mögel - hur märkte ni det?

Skrivet av Nojig?
Jag har fått en noja på mögel. Hur märker man om man har det i huset? Läste om någon här nere att de inte märkte något förrän de undersökte noga.

På skolan där jag gick fick jag allergiska reaktioner och det visade sig senare att det var mögel i lokalerna. På en skola där jag arbetat luktade det hemskt av mögel i källaren. Så där märktes det tydligt.

Vi bor i en 70-talsvilla med källare (typiskt) och under sommarmånaderna kan jag känna av fukt i källaren då det tar ett dygn för tvätten att bli torr. Normalt ligger luftfuktigheten runt 50% i källaren.

Vid något tillfälle har jag upptäckt svarta mögelprickar om en fuktig handduk legat bortglömd bakom tvättmaskinen. Kan man få mögel så utan att det är mögel i själva huset?

Huset besiktades när vi köpte det 97 och då var där inga anmärkningar när det gäller mögel.

Hoppas någon kan svara mig.
Svar på tråden: Mögel - hur märkte ni det?

Plast tar åt sig mögellukt

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Jag lärde mej ett knep av en gammal hälsoskyddsinspektör. Man kan lägga en plastpåse där man tror det finns mögel och låta den ligga några dagar. Sen tar man ut den och luktar på den. Lukten sitte kvar ett tag så man kan "rensa" näsan innan ma lukter. Näsan vänjer ju sig vid lukter så man till slut inte känner dem.
Mögel har en ganska karaktäristisk lukt. Jag känner direkt om det kommer på någon på bussen eller tåget som har mögel hemma för lukten fastnar i kläderna.
 

Besiktning

Skrivet av  Sus + T
Vi gjorde en besiktning när vi köpte vårt hus o då märkte besiktningsmannen mögellukt (det luktade jordkällare) o mätte då snabbt fuktighet i väggen med en apparat o konstaterade att det måste vara mögel. Det luktade inte speciellt starkt, men när vi hade hantverkare där för att riva bort innerväggarna o mögelsanera sade de att masonitskivorna var helt svarta av mögel.

Har ni "klädda" källarväggar eller är de "nakna" (dvs är det organiskt material mot källarväggarna så möglar de förr eller senare)? Om de är klädda är det mkt möjligt att möglet uppkommit efter -97. För två år sedan fanns det nämligen inget mögel i vårt hus enligt säljarna som då tog dit Anticimex. Det hinner hända mycket på några år.
 

Förresten

Skrivet av  Sus + T
så behöver mögel inte lukta alls, enligt den info jag fått. Så man kan ha mögel utan att det luktar också. Bäst är att ta dit ngn kunnig person som kan hjälpa till.
 

Artiklar från Familjeliv