Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Luftavfuktare?

Skrivet av Husägare
Vi bor i ett enplanshus utan källare. I en del av huset har vi tvättstuga, bast och dusch samt två sovrum. Tvättstugan är pytteliten så det känns ganska fuktigt när man har tvättat och hängt tvätt. Duschar man i samma veva kan jag tänka mej att det blir ännu fuktigare.
Borde vi köpa en luftavfuktare? Är de bra? Just nu har de en för 1250 på Coop, helt ok pris.
I så fall tänkte vi ställa den i korridoren utanför tvättstugan (nära duschen också). Den är anpassad för 10-60 kvm och tvättstugan är typ 3 kvm, så där inne kan den ju inte stå...
Nån som tror att vi får bättre inomhusklimat med en luftavfuktare?
Svar på tråden: Luftavfuktare?

Köpte just den

Skrivet av  anne.h
på COOP och den fungerar iaf hittills. =)

Jag köpte den för att få tvätten torr fortare samt att inte riskera att få fukt i källaren, där tvättstugan är (inte lika liten som er dock, har drygt 30 kvm där), bastun finns bredvid tvättstugan dessutom och en extra dusch har jag i tvättstugan, så det känns gött att ha en avfuktare i det läget. Nu har jag ganska torrt iaf i mitt hus, men när man kör och hänger 2-4 maskiner tvätt per dag (jämt, inte bara ibland alltså) så är det guld med en sån då jag får bort fukten fortare, tvätten torkar fortare och det märks inte lika mycket när man duscha efter bastun

Klart inomhusklimatet blir bättre med en avfuktare
Föredrar klart att ha en avfuktare framför en torktumlare eller torkskåp
 

Woods är topp testade av R&R

Skrivet av  Krille G
R&R = Råd & Rön konsumentverkets tidskrift. Woods avfuktare är effektiva och har stor behållare för vattnet som bildas. De är dock något dyrare.

Själva köpte vi en större Woods (kommer inte ihåg sifferkombinationen) och satte i källare sedan vi tagit bort oljepannan och ersat med en värmepump