Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Modern vas....vad för blommor???

Skrivet av AL
Fick en jättefin var av svärmor i julklapp. Em modern sak som kommer att passa utmärkt i vårt snart nyrenoverade moderna kök.

Vasen är av glas, ca 30 sm hög, 20-25 cm bred, ca 5 cm djup. I vasen finns typ 5 "väggar" i stål/alu så principen är väl _inte_ att ha en stoooor bukett blandblommor nertryckt i den utan 5 långsmala spretiga saker, dvs 1 blomma i varje fack. Är ni med på min beskrivning *ler*?

Såååå.....vad för blommor? Helst siden då alla vanliga tvärdör i mina ägor *hmmmm*. Väggarna i köket är gula + grön fondvägg, möbler + luckor är körsbär, "vitvaror" är alu (likaså all belysning), svart granit på bänkarna. Gardinerna är nu gröna/vinröda så jag skulle gärna ha ngn röd blomma för att få gardinen att kännas rätt även nu efter jul.....

Har ni några tips? Inga latinska blomnamn tack, jag är _hopplös_ på växter.........
Svar på tråden: Modern vas....vad för blommor???

Gerberor är ju fint

Skrivet av  ullebulle
kan man ju få i alla möjliga balla färger. En eller tre stycken såna räcker!
 

*ler*

Skrivet av  AL
Vad heter blomman i singular? Gerbera? Så man kan söka efter en bild menar jag. 1 el 3 st säger du.....vad ska jag då ha i de övriga facken? Nåt spretigt grönt?
 

Ja, Gerbera

Skrivet av  ullebulle
ser ut som en stor färgglad prästkrage! Grönt spret är väl fint till!
 

*ler också*

Skrivet av  loppran
En _gerbera_ heter det ja... sök på Gerbera så hittar du massor av bilder. Den ser ut som en stor, fin prästkrage med kraftig stjälk, och finns i en massa fina färger.

Och det räcker nog att stoppa ner en blomma här och där, jag tror inte du behöver ha en blomma i varje fack.
 

Var visst lite sen...

Skrivet av  loppran
..men vi var ju ense om utseendet i a f. :)
 

Ja, verkligen! IMT

Skrivet av  ullebulle
äopi
 

Köp bambupinnar! *imt*

Skrivet av  Kia
 

Precis vad jag skulle skriva!

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Sådana där skruvade bambupinnar är väldigt snyggt!
 

Bambu

Skrivet av  AL
Men 5 bambusar brevid varandra? Dom hamnar väl _alldeles_ för tätt. Varje "sektion" är ca 4 cm bred, avskiljs bara av mm-tunn alu"vägg". Kan knappast ha 5 skruvade bambusar brevid varandra. 2 kanske funkar men vad har jag då i de andra sektionerna?

Tack alla ni för att ni försöker hjälpa mig med mitt jätteproblem *ler*....
 

Inget

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Man behöver inte fylla alla tomrum. Luften är också en del av inredningen. :-)
 

Kallor

Skrivet av  Anvi
IKEA har jättefina kallor, både vita och röda, dom tycker jag du ska kolla in.
 

Artiklar från Familjeliv