Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sälja privat ?

Skrivet av Maria
Någon som har sålt hus privat ?
Gick det bra och vad kostade det att skriva alla papper på banken ?
Varför valde ni detta istället för mäklare ?

tacksam för svar !!
Svar på tråden: Sälja privat ?

Vi sålde..

Skrivet av  Pixelpig
..ett radhus privat för många år sedan. Vi hade sån tur att ett par "som hört att vi kanske skulle flytta" själva tog kontakt med oss och var villiga att betala det pris vi ville ha så då fanns det ju ingen anledning att blanda in en mäklare. Man kan skriva allt själv utan att blanda in banken, men för att köparna skulle känna sig trygga (det var ett yngre par) valde vi att låta banken sköta det. Jag har för mig att det kostade 5000kr + moms, men det var som sagt många år sedan.
Jag har senare sålt ett fritidshus privat, då skrev vi kontraktet själva och skrev under det på köparens bank så de kunde bevittna, kostade inte något alls.
 

vi köpte privat

Skrivet av  Heli
och de betalade 4000 för att skriva papper på en fristående sparbank.
 

Vi har köpt privat 2ggr.

Skrivet av  Helena
Bägge gångerna har jag önskat att det fanns en "neutral" part (läs mäklare) mellan oss och säljaren, som kan ta ev. tvister.

Att sälja privat betyder ju ofta ekonomiska vinster för både köpare och säljare. Färre spekulanter ger lägre pris för köparen, samtidigt som säljaren slipper betala mäklararvodet och därför också tjänar på affären.
 

Vi köpte privat

Skrivet av  Cecilia & Samuel
När vi köpte detta hus i september 2003 så köpte vi privat. Vi (rättare sagt säljaren) köpte en mall på kontrakt (finns att hitta på internet eller i bokhandeln) och utgick från det. Vi skrev flera olika versioner innan alla parter var nöjda. Banken tittade på papperna (Nordea), och det kostade ingenting.

Det var en mäklare inblandad i vårt fall från början, men han var så otroligt genomdålig så varken säljaren eller vi hade något förtroende för honom (trots att han kom från en större mäklarfirma). Han fick sparken och vi fick skrifligt på att han inte skulle ta betalt av oss mot att vi inte anmälde honom.

Fördelen med att köpa privat och skriva alla papper själv är att man automatiskt sätter sig in i vad alla punkter innebär. Det blir lite verkligare (vi har köpt genom mäklare förut), och man vet att blir det fel så har vi själva orsakat det - man blir väldigt noga. Dessutom blev det i vårt fall billigare. :) I slutänden tjänade vi 200.000 kr på det.
 

Artiklar från Familjeliv