Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pris för altanbygge?

Skrivet av cv
Vi skulle vilja bygga en altan där vi har vår ingång idag, bor i tegelhus. Skulle behöva bygga upp den nästan 1 m. eftersom dörren inte är nere vid marken. Har en gammal stentrappa nu. C:a 3*4 m tror jag skulle vara lagom storlek? Eftersom ingen av oss har erfarenhet av att bygga eller fixa något sånt så undrar jag om nån här har byggt en altan och vad kalaset gick på i så fall? Funderade på att kanske låta någon mer professionell bygga själva "ramen" och göra resten själv. Vem kontaktar man då? En snickare? Vore jättesnällt om någon kunde berätta om sin egen erfarenhet eller har tips på hur vi ska göra, samt vilka kostnader man måste räkna med...
Svar på tråden: Pris för altanbygge?

har samma funderingar...och ett tips

Skrivet av  Jaana
Jag tycker att du skall ringa till byggnadsnämden i din kommun ang ev bygglov/ tillstånd då altanen blir såpass hög, där vi bor får den inte överstiga en viss höjd utan lov....
Annars är jag ochså nyfiken på lite priser och ideer
Lycka till!
 

Kostnad för virke...

Skrivet av  Malin
Vet inte om det är till någon hjälp:
Vi byggde en större altan i somras, ca 25 kvm med tak över 12 kvm, och allt gick på ca 9000 kr.

Det finns massor av böcker där det förklaras hur man gör dessa "små" byggen, altaner, trappor mm. Rekommenderas att köpas, eller lånas på biblioteket även om man själv inte gör det själv.

Vi ska också byta ut våran stentrappa och bygga en trappa i trä (men ingen altan) på framsidan i sommar och har tänkt att ta en snickare till hjälp för att göra stommen, så den blir stadig och bra, och jag har räknat med att materialet går på ca 3000 kr, snabbt räknat.