Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tavelupphängning

Skrivet av Nillskin
Skall nu börja hänga upp tavlorna i vardagsrummet, efter att ha haft tavellöst sen innan jul, när renoveringen blev klar. Önskar tips på vad man skall tänka på - nån som vet? Höjd? Har för mig att det finns en rekommendation, men minns inte hur den är..
Svar på tråden: Tavelupphängning

ingen rekommendation...

Skrivet av  Estethia ©
... men jag är så trött på att man aldrig möblerar om på väggarna och att jag bara hänger upp trista tavlor (som jag iofs själv har gjort), så jag har gått på IKEA-modet och ska köpa små tunna hyllor med kant så man kan ställa en massa tavlor på den, eller böcker, eller skivor, eller prydnadsting, eller.. eller...

och så hamnar allt på samma höjd. bottenmässigt iaf. ;o)
 

Där

Skrivet av  Nillskin
sa du nåt, ska nog också skaffa en sån där hylla och ha på en vägg!
 

Samma höjd

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
Jag brukar hänga tavlor i ögonhöjd. Kan ju bli väldigt olika för hur lång man är men jag kanske har en bra längd för tavlor... :-) Jag tycker ett stort fel är om tavlor hänger för högt.

Sen om man har många tavlor ska man ju hänga dem med över- eller nederkant i samma höjd så att det blir symetri.
 

Jag har för mig

Skrivet av  Vimse
att man enligt regeln ska hänga alla tavlor, oavsett storlekt med nederkant i samma höjd. Detta har jag dock gått ifrån då jag tycker det är snyggast att ha tavlas mittpunkt på en rak linje istället. Undvika bör man i alla fall att överkant är på en rak linje. Då ser det ut som tavlorna hänger på en tvättlina.

Vad gäller höjden har jag börjat sätta tavlorna lite lägre än tidigare, då jag tycker vi har haft dom för högt. Maken kämpar emot så han höjer och jag sänker när vi ska hänga upp tavlor. Jag skulle verkligen också vilja ha en standardhöjd för tavlor.
 

Jo, det finns faktiskt en rekommendation!

Skrivet av  Icka
Vill varmt rekommendera denna länk som handlar om "det gyllene snittet"!

www.gbf.se/pdf/bg6_00/gyll_snitt.pdf - svenska
 

Tack!

Skrivet av  Vimse
Detta ska jag visa maken nästa gång!
 

Tack, det

Skrivet av  Nillskin
var nog det där gyllene snittet jag tänkte på. Tyvärr kommer jag inte in på den sidan?
 

ta bort texten som står efter .pdf

Skrivet av  AnnaB
så ska det nog funka...
 

Artiklar från Familjeliv