Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Färgråd-barnrum

Skrivet av Skrållan
Vi målade om i sonens rum för 1,5 år sedan. Valde färger som han sagt var snygga. Anade att det skulle bli lite tokigt men inte på detta sätt. Färgerna är fina-en svagt gulbeige färg på 3 väggar och en mörkröd som fondvägg.
Till det har han blått i gardin, matta, lampa och backar. Syrabetsad säng.

Allt väl så-förutom att han är så rädd för denna röda vägg då han skall somna. Trodde det skulle ge med sig och var bara en fas. Det blev lite lugnare ett tag men
icke då. Nu skall här målas om i ngn annan färg.

Men vad passar till svagt gulbeige, blå accentfärg?

Rummet är litet(8,5 kvm och norrläge.)
Svar på tråden: Färgråd-barnrum

Kanske nåt mönstrat?

Skrivet av  Icka
Jag har börjat tycka att det är fint med mönstrade tapeter igen. I ett barnrum kan jag tänka mig exempelvis ränder (sand, blått + ev. rött) eller nåt lite crazy. Såg t ex en jättefin tapet med tecknade cowboys på i en möbelaffär som jag gärna hade satt upp i mina killars rum - inte i hela rummet men som en fondvägg.
Lite tankar från mig...
 

Nu skall

Skrivet av  Skrållan
det göras snabbt och enkelt. Vi målade på den befintliga strukturtapeten och jag hade tänkt mig att bara fixa väggen snabbt.
Mönstrat är fint, men blir nog lite för mkt i detta lilla rum med allt som skall rymmas. Mot den väggen kommer sängen att stå samt en skåp med alla leksaker, hyllor. Är nog mkt "mönster " det*ler*
 

Blått tycker jag

Skrivet av  Mathea
Rummet låter väldigt likt dotterns rum, hon har också beigegult men med en chockrosa vägg som fondvägg. Det blev inte riktigt den färgen jag hade tänkt mig, men hon är nöjd, så då är jag också nöjd. :-)

Men för att svara på din fråga så tycker jag att ni ska måla fondväggen i en blå färg som matchar det blåa som han redan har.

 

Min första tanke

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
var att det skulle vara snyggt med en mild grön färg till det gulbeiga. Men eftersom ni har mycket blått annars i rummet, så blir det kanske lite tokigt.

Annars vore det snyggt med grått? Eller en klar gul färg eller samma gulbeiga ton fast en mörkare nyans?

Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig en vit fondvägg. Men så gillar jag när man har rätt neutrala färger på väggarna i ett barnrum, eftersom alla leksaker och tillbehör oftats ger så mycket färg ändå.

Vad tycker sonen då? Allt utom det röda kanske..
 

Sonen tycker inte

Skrivet av  Skrållan
så mkt just nu. Ev att vi skall ta samma färg som de andra väggarna. Och egentligen kanske det blir bäst. Ett litet rum med lite ljusinsläpp blir lätt grötigt.

Så det lutar nog åt att ta samma färg som de andra. Piffa till gör man ju med alla leksaker, backar , gardiner.
 

Artiklar från Familjeliv