Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spisskydd häll

Skrivet av AL
Om en månad drar köksrenoveringen igång. Vi kommer då att ha en induktionshäll inbyggd i granitskiva. Vi har en snart 3-åring + en halvåring här hemma. Vad har man för spisskydd på hällar?

Induktionshällen innebär ju en viss minskad risk för skador då barnen inte bränner sig om dom skulle leka med "vreden" (som ju är "känselknappar" på hällen, dvs svåra att nå i alla fall) men dom kan ju såklart få tag i en kastrull som står o kokar på spisen o det kan ju såklart innebära hemska skador.

Nu har vi en vanlig spis o ett vanligt spisskydd som dels skruvas, dels sätts fast med dubbehäftande tejp. Den har även en del som hänger ner för vreden.

Men vad har man för skydd på en inbyggd häll?
Svar på tråden: Spisskydd häll

Det finns speciella hällskydd

Skrivet av  Fru Marmelad
Man klistrar fast dem med värmebeständig tejp uppe på hällen (följer med när du köper hällen, det finns också att köpa löst om du behöver byta om den släpper efter mycket rengörande och så). Det gäller att tvätta spisen NOGA innan man klistrar på så det verkligen fäster. Finns på affärer som säljer barnsäkerhetsprylar!
 

Till oss sa de

Skrivet av  ~VeronikaP~
att det finns hällskydd som man trär under spishällen. Man lyfter upp hällen och så finns det en liten list som får ligga kvar under hällen sedan.

Grattis till induktionshällen. Vi köpte också en sådan och är supernöjda!!
 

vi har en

Skrivet av  ~Linda~ bf 11/9-05
som man kan fälla ner efter behov...när man inte lagar mat så fäller man alltså ner den över knapparna så barnet inte kan vrida på dem och sätta på när man inte ser.
Lagar jag mat så fäller jag upp den så de inte kan nå plattorna...en fiffig liten sak faktiskt!
 

oj missade att den var inbyggt

Skrivet av  ~Linda~ bf 11/9-05
ursäkta...då vet jag inte tyvärr
 

Vårt hällskydd

Skrivet av  Vimse
sitter monterat på själva bänken. Skyddet har liksom klämmor som man sitter på bänkkanten och så skruvar man fast det under bänken. De flesta bänkskivor sticker väl ut nån centimeter.
Min kompis har en annan variant som monteras i själva hällen. Man lyfter tydligen hällen (den hänger väl egentligen bara i hålet) och knäpper fast den på nåt sätt.
Det finns alltså olika typer av skydd. Enklast är nog att ringa hälltillverkaren och fråga.
 

Artiklar från Familjeliv