Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snabb hjälp önskas!!!!!!!!!!!!!!

Skrivet av Ulrika
Ska måla om vardagsrummet i morgon. Har köpt färg så det är bara att börja. (maken spacklar nu...)

Vi ska ha en fondvägg i färgen chokladbrunt och resten i en bruten vit nyans som passar till. Problemet är att vi inte vet vilken vägg som "ska" vara fondvägg!
Finns det några "regler" att följa???
Har ljusinsläpp från två fönster som ligger i vinkel.
HJÄLP!!!
Svar på tråden: Snabb hjälp önskas!!!!!!!!!!!!!!

Några tankar...

Skrivet av  Alero
Jag vet ju inte hur ert vardagsrum ser ut i övrigt, om det är helt fyrkantigt eller långsmalt :-) Men i mitt huvud känns det som att en fondvägg passar bäst på en "hel" vägg, dvs en vägg som varken har fönster eller dörrar. Har ni en sån kanske ni ska satsa på den?
 

Tryckte på skicka för fort... :-)

Skrivet av  Alero
En annan tanke som jag skulle skriva är att jag tror att korta väggar (fortvarande utan fönster och dörrar) lämpar sig bäst, om man har långsmala rum då förstås.
:-)
 

En regel

Skrivet av  71:an Nika
är att inte ha fond på en fönstervägg, eftersom den väggen är den mörkaste i rummet.
Det är den enda regel jag vet och också den vi bröt....Vi tyckte det var finast att ha det på fönserväggen så det har vi :)
 

Vi har precis avslutat våran renovering

Skrivet av  Limbo
Låter nästan samma som ni har gjort. Våran fondvägg är färgen "tiramisu" . Fast ser chokladbrun ut. Den andra färgen heter "shi take" , en Beige/sand aktig färg. Våran fondvägg blev den som vätte mog vårat sovrum, alltså en vägg med en dörr i. Gjorde inget alls blev skitsnyggt med det bruna och den vita dörrposten som markerade.
Så om man tänker sig ett vardagsrum med en stor vägg där soffan osv står och väggen mitt emot som är ungefär av samma storlek, där står tv mm och sen är det väggen vid sidan om som är balkong med fönster osv. Så bleve det liksom bara en vägg kvar.
Vi är sååå nöjda!
Färgen vi använde är accent. Det är sand i den och det blev skitsnyggt
 

Hmm..

Skrivet av  Debbie v. 32+1
har inte stenkoll men en mörk vägg på ena kortsidan i förkortar rummet. Väggen vid fönstret är alltid den mörkaste väggen och där kommer en färg att upplevas mörkare eftersom den sällan belyses direkt.
 

Artiklar från Familjeliv