Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gardinproblem...HJÄLP!!!

Skrivet av Ika
Håller på att flytta, till en hyreslägenhet. Jag vill hemskt gärna ha panelgardiner i vardagsrummet, det skulle passa så himla bra eftersom det är ett ganska avlångt rum med stora fönster på ena kortsidan. Problemet är dock fönsterbrädan - den sticker ut 30 cm från fönster och vägg. Jag kan med andra ord inte sätta upp några gardinlängder på de vanliga fästena ovanför fönster och jag tvärvägrar att bara ha en kappa i sådan stora fönster! Alternativet är att sätta en skena för panellängder i taket, men då måste jag sätta den 30 cm ut från väggen...kan ju se helt tokigt ut! Tyvärr går det inte att ta bort fönsterbrädan, den är i marmor, punktsvetsad i konsoler som är gjutna i väggen. Den sitter som berget med andra ord. Ska jag satsa på skena i taket trots allt och hålla tummarna för att det inte ser helt tokigt ut eller finns det en annan lösning?!
Svar på tråden: Gardinproblem...HJÄLP!!!

IKEA

Skrivet av  Debbie v. 32+1
har en vajer som kanske kunde passa. Sätt två stycken så kan du välja att ha någon eller några bakom och någon framför. Du kan spänna upp den mellan två väggar om du vill. Viktigt är att du gör rejäla hål i väggarna och sätter rejäla plugg annars rasar vajern (talar av erfarenhet) Vi har nämligen ett liknande problem med våra fönsterbrädor och tänker göra på det sättet..

Lycka till!
 

Vi satte..

Skrivet av  Jenni
..vanliga IKEA fästen med stänger i taket, fungerar bra!!
 

Sätt i taket!

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
Absolut den snyggaste och bästa lösningen! Framför allt med panelgardiner så blir det riktigt bra.

Vajer på ett längre parti är oftast ingen bra lösning. Svårt att spänna den så hårt och bra så att den inte sviktar något när du hänger upp gardinerna. Sviktar den så är det _inte_ snyggt!

Det finns stänger som har hållare som går ut 30cm från väggen, men det ser tokigare ut än att ha takfästa stänger/skenor. Dessutom blir det lätt instabilt och du måsta ha många fästen för att hålla upp gardinerna.

Slutsats - satsa på takskena! Tycker jag... :)
 

Artiklar från Familjeliv