Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mögel

Skrivet av Katarina
På fönsterramen, alltså den smala trälisten precis under själva glaset har vi något grå-grönt ludd som ju inte kan vara annat än mögel. Vad gör man åt det? Och vad beror det på?
Till saken hör att fönstren nu vintertid ofta ser ut att vara sprayade med blomspray- de är alltså helt våta. Bor i ett radhus i trä från -73, om det kan ha någon betydelse.
Känner mig desperat- skulle behöva er hjälp!!
Tack på förhand!
Svar på tråden: Mögel

Bytar fönsterna!

Skrivet av  Ellabella
Skulle jag tro! Och ser hur det ser ut under karmen! Och håller tummarna för att det inte är så farligt!

Lycka till!

 

Byta

Skrivet av  Katarina
kanske vore en idé, men det kostar ju massor av pengar! Hoppas på att inte behöva bo här så där himlans jättelänge till...(fast det vet man ju aldrig;)).
Tack för ditt svar!
 

Dålig ventilation

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
Hur är ventilationen i huset? Tror inte det hjälper att byta fönster om ventilationen inte fungerar. Kolla fönstren dock så att de är hela och täta, och täta på rätt ställe. Vet int ehur det är med så där "nya" fönster, men våra enkelfönster med innanfönster från förra sekelskiftet ska ju vara välventilerade utåt men täta inåt. F år också imma annars.
 

Tja, ventilationen...

Skrivet av  Katarina
det blåser ju rakt igenom dessa urkassa väggar, men om det innebär god ventilation, vet jag inte.
Hur menar du att fönstren ska vara täta på rätt ställe? Några av de "blomsprayade" har sambon tätat med gummilist i somras, men vet inte om han gjort "rätt".
 

Ett par tips

Skrivet av  Krille G
För det första det är inte lönt att byta fönster om ni inte åtgärdar orsaken först. Då blir det bara mögel på de nya också efter en tid.

Vad är orsaken? Kan vara flera men du har redan i princip fått svaren av de som skrivit innan: -antingen är det för dålig ventilation, då sitter imman på insidan av glaset.

Börja då med att kontrollera så att ventilations rör/gångar i huset inte är fulla med damm/skit för då måste de rensas. Finns det en central fläkt och kanske rent av en värmeväxlare mellan ingående och utgående luft kan där finnas filter och annat som måste bytas för de sätt igen med tiden.Är dessa saker ok oavsett om ni har mekanisk ventilation eller den gamla typen av självdrag, kan man öka ventilationen genom att sätta in så kallade spaltventiler i fönsterkarmarna. De är ca 2 cm höga och 30-60 cm breda.

Sitter imman mellan glasen är ventilationen sannolikt ok och då är det fönsterna du får inrikta dig på. Är det isolerglas som är immiga emellan har det blivit läck och du får byta fönsterna alternativt glaskassetten. Har du kopplade tvåglasfönster alltså sådana du putsar emellan skall det som redan sagts vara tätt mellan innerbågen och rummet där sätter du en gummi- eller siliconlist. Mellan bågarna/rutorna skall det däremot ventilera. Där skall du sätta en dammlist typ fluffig skumgummi.

Den yttre bågens underkant får då inte heller gå för tätt mot karmen för då kan det inte lufta som det ska. När fönster blir äldre och är bristande underhållna sjunker ofta underdelen av ytterbågen ner och vilar mot karmen varför ventilationen blir dålig. Då kan du tillfälligt hyvla av lite på bågen men börja budgetera för ett fönsterbyte inom den närmaste 5 års perioden.

När du åtgärdat orsaken till imman återstår frågan om hur du gör vid dina befintliga fönster. Har du en bra färgskrapa, sickel eller vasst stämjärn hade jag dragit med den/det över det mögliga området för att se om det verkar djupt. Har det inte blivit röta så att bågen är "svampig" utan träet käns fast/hårt kan du efter att du skrapat/slipat bort det värsta stryka med boracol eller liknande som är svamp dödande. Låta torka och sedan måla över med fönsterfärg i önskad kulör.

Hoppas du får ordning på dina fönster.
 

Wow vilken info!!

Skrivet av  Katarina
Oj, var bara inne och skulle snabbläsa, men jag ser att du har massor av kunskap och tips! Vad glad jag blir!
Ska läsa ditt svar noggrannare ikväll, och visa sambon, nu finns inga ursäkter längre. Tack än en gång!
 

Hade samma problem

Skrivet av  Svammelmamma
och det visade sig att vårt ventilationssystem inte fungerade...det verkligen dröp om vissa fönster, speciellt på mornarna. Men sen vi fått igång ventliationen så händer det aldrig. Vårt hus är oxå byggt 73...
 

Intressant!

Skrivet av  Katarina
Vad, mer konkret, gjorde ni åt ventilationsproblemet?
 

Artiklar från Familjeliv