Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur få bort röklukt (även andra snack)

Skrivet av Susanna med Albert 31/8
Idag fick jag äntligen hem min palm som jag fått ta över från mor eftersom de har sålt huset och flyttat till lägenhet.
Problemet är att de röker och så fort palmen stod i mitt sovrum kände jag hur den verkligen stank rök! Märkligt att en växt kan lukta så mycket rök.
Kläder är ju bara att tvätta, men hur sjutton får jag bort röklukt från en växt?
Svar på tråden: Hur få bort röklukt (även andra snack)

jag skulle slängt in den i duschen...

Skrivet av  Estethia ©
... hur stor den än är och duscha den flera gånger.
även krukan.
och så skulle jag byta jord oxå.
 

prova med

Skrivet av  cajza
att efter duschen sätta en skål med ättika i närheten, det brukar kunna dra åt sig doft av rök. Troligen är det dessutom krukan och jorden som tagit åt sig mest av lukten, tvätta noga eller byt alltihop.
 

Oj...

Skrivet av  Annifey
Det var verkligen en knivig fråga...

Jag skulle nog byta jord och kruka och duscha den noga.
Men låt den vänja till sig lite vid ert hem. Palmer kan vara lite petiga med förändringar har jag märkt... (mina 2 stora fina dog efter flytten...)
 

Tack för era svar, men..

Skrivet av  Susanna med Albert 31/8
..problemet är att den är ca: två meter hög och minst lika bredi diameter med alla blad. Omöjligt för mig att få in den i badrummet själv :/
 

Skydda golvet och spraya

Skrivet av  Linda
Vilken härlig palm! Ja då förstå jag att du har det lite knivigt med hur du ska få in den i duschen.

Förslagsvis lägger du ut plast eller ett tjockt lager med tidningar på golvet och duschar den rikligt med lätt såpablandat vatten. Sen torkar du av så många bladsjälkar och blad du orkar med en trasa så du får bort så mycket damm som möjligt för däri sitter säkert en hel del av lukten.

Precis som andra förslagit så byt jorden eller åtminstone övre lagret för jag antar att det är en rejäl rotklump som man inte planterar om i första taget.

Till sist rengör krukan.

Om du bor i hus och kan vänta till sommaren så skulle du kunna ta ut den då och duscha av den med trädgårdsslangen en varm dag, glöm då inte att skydda den mot den värsta solen. Så här års skulle jag inte ställa ut den.
 

bor du i hus så kanske få ut den på balkongen? A

Skrivet av  Heli
Annars får du spreja med vattenflaska på den.
 

Artiklar från Familjeliv