Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP: renovering av vardagsrum... (långt tyvärr)

Skrivet av Tagit oss vatten över huvudet?
Vi håller som bäst på att slita ner tre lager tapet i vardagsrummet. Den yttersta tapeten var en vinylstruktur, som inte skiftade sig som vi hade hoppats... :( Nu använder vi oss av "tapetloss", för att kunna skrapa bort alla tapetrester - eller åtminstone det som går. Känns just nu som om vi kommer få hålla på i flera månader! *Suckar*

Vi skulle helst vilja måla alla väggar men eftersom det antagligen kommer kräva bredspackling eller "återställare", överväger vi att istället tapetsera.

Mina frågor är: Hur "slätt" måste det vara när man tapetserar? Är det lika noga som när man skall måla? Är det ok om det är fläckar med tapetrester kvar, eller syns ojämnheterna genom tapeten?

Har ni några tips på hur vi skall komma vidare? På de ställen där tapeterna är helt borta, har vi kommit in till gipsväggen med ett "pappliknande" ytskikt - som även det har börjat "rugga" sig pga "tapetlossen". Kan man tapetsera på den ytan ändå, eller måste vi först spackla & slipa eller skall vi grundmåla med en färg som "låser" pappen?

Vi har aldrig gjort ett sådant här arbete tidigare och känner oss helt vilsna... Mycket tacksamma för alla råd som vi kan få! Med vänliga hälsningar från oss!!
Svar på tråden: HJÄLP: renovering av vardagsrum... (långt tyvärr)

ja, dessvärre

Skrivet av  makeba
bör det vara mycket slätt även när man tapetserar. Ojämnheter har en förmåga att framträda väldigt tydligt när nya tapeter kommer på.
Jag skulle alltså ta bort resten och bredspackal, alt. om jag inte orkade det - köpa återställaren.
 

Har inte

Skrivet av  Skrållan
själv provat återställaren, men vad jag förstått så det fiffiga med den är att det inte behöver vara helt slätt under. Sen skall man även kunna måla på den.
Skall visst finnas i olika grovlekar beroende på vad man skall sätta den utanpå-dvs hur ojämt underlaget är.
 

TACK för svar! Fler frågor...

Skrivet av  Tagit oss vatten över huvudet?
Ni tror inte att det fungerar att slipa ner tapetresterna till en slät yta med maskin och sedan tapetsera ovanpå det?

Vår ekonomi är begränsad och återställare blir dyrt...

I ett annat rum skall vi tapetsera om och vi undrar då hur man gör med den gamla tapeten? Slipar man ner skarvar och hur gör man med bården? Fungerar det att bara slipa skarven? Har förstått att man inte skall spackla.

Vad tungt det känns just nu! :-/
Varför har vi ingen kunnig släkting? ;-)
 

Jag tror

Skrivet av  Skrållan
nog att det räcker att slipa ner ordentligt till en slät yta. Slipar man med maskin så lossnar ju allt som kan tänkas vara löst sittande.

Ant omtapetsering av tapetserade väggar. Vi brukar(svågern) brukar bara skära bort skarven med en skarvkniv-ingen aning om vad verktyget egentligen heter. Sen får man undersöka tapeten och se så att det inte är löst ngn stans. Blir sen skarvarna fina så kanske man bara behöver slipa lite på dem, annars måste man spackla och slipa dem.

Kan tillägga att svågern är lite slarig i underarbetet.
 

Vi har slipat !

Skrivet av  Cecilia & Samuel
Jag har just slipat och målat sonens sovrum. Det gick jättebra ! :) Resultatet blev det bästa hittills (vi har testat ungefär alla metoder utom återställaren... *ler*).

PS Det var bård i sonen rum, jag spacklade kanterna (för att få en mjukare övergång) och slipade sedan. Den syns inte alls !!
 

Åh, tack!

Skrivet av  Tagit oss vatten över huvudet?
Vad skönt att höra att det fungerar? :)

Vi har nu rivit det mesta av de gamla tapeterna och imorgon skall vi försöka slipa av med maskin. Den jämna yta som förhoppningsvis blir då, borde gå att måla på alltså?

Fick du bort precis alla tapetrester? Hur gjorde du på fläckar där det ändå var lite "luddigt"?

I det andra rummet, där vi tänkte tapetsera direkt på tapeten... Är det alltså ok att spackla skarvarna, slipa och sedan tapetsera om eller måla på det?
 

Var i din sits för ett år sedan...

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
men vi hade fyra lager tapeter (det äldsta från 1944). ;-) Det var ett rent h*lvete att få ner eländet. Så\'n där tapetborttagning hjälpte inte för oss, utan vi skrapade, skrapade, skrapade...osv. Och bredspacklade till förbannelse. Och slipade sjukt mycket. I köket använde vi återställaren- vilket vi borde ha gjort i v-rummet också, inser vi nu.
Vad jag fick veta i efterhand av en granne som är målare, är att man kan hyra en "ångmaskin" som man ångar ned tapeter med, som han hade gjort i deras lägenhet (och jämt på jobbet då). Det är visst jättebra. Det kan ju vara ett tips- för varken spackel eller återställare är ju gratis heller.

Var noga, noga, noga är dock mitt råd. ALLT syns när man tapetserat- och eländet förstoras upp. De små grejer som är ojämna hos oss är verkligen irriterande- och ändå tyckte vi det såg helt slätt ut innan tapeten.

I sovrummet har jag målat på tapeten. Där fick jag slipa en skarv som blev av en bård som var omöjlig att blöta ned (vilket ska vara sååå lätt.
:-( ). Jag har dock inte slipat skaavarna mellan våderna där, då jag tycker bäst om när det fortfarande ser "tapetserat" ut.

Lycka till! Det blir fint när det är klart!:-)
 

Det finns

Skrivet av  Helan
en jättebra gtej som vi använt oss av... Jag vet dock inte vad tapetloss är... men iaf... Jo, en maskin som man tar bort tapeter med med hjälp av vattenånga. Den är kanon och tapeterna lossnar lätt!! Tapeter sitter iofs lite olika hårt... men med lite ånga skrapar man lätt bort allt.

Vi köpte den på Rusta - tror jag... för kanske.... *försöker minnas* 200-400 kr.
 

Artiklar från Familjeliv