Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får jag bort imma mellan rutorna?

Skrivet av Estelle
Hur gör man för att få bort imma mellan fönsterrutorna? Jag har torkat och torkat men lik förbaskat blir det imma. Var kommer den ifrån? Så har det aldrig varit innan? Det ser ju inte klokt ut! Finns det något medel att ta till? Tacksam för hjälp
Svar på tråden: Hur får jag bort imma mellan rutorna?

Om det är kopplade fönster...

Skrivet av  Krille G
...dvs sådana du putsar emellan skall du se till att det är tätt mellan fönsterts innerbåge och karmen. Använd gummi- eller siliconlist. Annars kommer rummets varmare luft in emellan och varm luft innehåller mer fukt än kall varför det bildas kondens (imma). Dessutom skall det vara vädring mellan inner och ytterbåge (dvs de du putsar mellan) klistra dit en damlist, ser ut som porösskumgummi ungefär. Se också till att det är luft runt fönstret ytterkarm så att det inte sluter tätt till karmen speciellt viktigt mellan karm och ytterbågens underkant. Annars fungerar inte vädringen mellan rutorna.

Är det isolerglas du har är det bara arr byta hela glaspaketen för då är det läck på vakumet och det går inte att åtgärda.

Goppas du får ordning på dina fönster. För imma ser inte bara illa ut det förstör träet i bågen också
 

Artiklar från Familjeliv