Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ngn med sthlms kännedom om områden

Skrivet av husletare
funderar på att flytta till sthlm och tittar mkt på nacka,värmdö,täby,vallentuna och trångsund/stortorp/skogås. Och det jag undrar är hur det är i dessa områden speciellt det sistnämmda som jag inte känner till alls (men ligger väldigt nära tullarna). Hur är skolorna,barnomsorgen,kriminalitet/strul eller lugnt.
Är rädd att köpa ett fint men dyrt hus i "fel" område. Missförstå mig rätt. Men det är ju ändå där mina barn ska växa upp och få vänner för livet och ingen vill väl att ens barn ska hamna snett eller få fel umgänge. vill gärna bo i samma område hela deras uppväxt om man trivs så det känns som ett viktigt beslut VAR man köper huset. Själv kan man ju alltid pendla till vänner och jobb.
Svar på tråden: ngn med sthlms kännedom om områden

Varför inte Tullinge?

Skrivet av  Åsa
En fantastisk plats - trevliga människor, mestadels nyinflyttade barnfamiljer, lätt att få vänner och bekanta, vacker natur och nära till slalombacke, ishockehall, mälaren, bad, pendeltåg! Rekomenderas varmt!
 

Vart ska ni jobba?

Skrivet av  Annjo
Det finns bra och trevliga områden på alla sidor Stockholm, men att pendla genom stan är inte kul. Så jag skulle välja att bosätta mig på "rätt" sida stan.

Av de områden som ni tittat på så tycker jag att både Täby och Nacka är väldigt bra kommuner. Medan jag aldrig skulle välja att bosätta mig i tex Trångsund och Skogås (men det finns säkert trevliga områden där också).
 

Skogås

Skrivet av  Jennie
Hej,

vi bor i Länna som är ett villaområde (mestadels nybyggda villor) som ligger precis intill Skogås.
Vi trivs utmärkt och jag har hört gott även om tex östra Skogås och villaområdena i Trångsund.

Från Länna är det gångavstånd till Skogås och det tar ca 15 minuter att gå till Pendeltågsstationen.
Naturen finns inpå knuten och det är tex promenadavstånd till flera bad i Drevviken.

Våra barn går på dagis i Skogås och vi tycker det är ett toppendagis (det finns även ett nybyggt dagis i Länna). Över huvud taget så har jag aldrig hört något dåligt om dagisen i Skogås.
Det finns flera bra skolor i Skogås och även, enligt ryktet, någon sämre.

Jag har, efter att vi flyttade till Länna för 4 år sedan, hört från olika håll att i Skogås skall man inte bo och där är det dåligt. Det kommer dock oftast från folk som aldrig bott i Skogås eller knappt satt sin fot där.
Jag är glad att jag inte hörde detta innan vi flyttade hit för hade jag gjort det så är det väl troligt att vi aldrig hade bosatt oss här. Det hade dock varit väldigt synd för vi trivs som sagt ypperligt.

/ Jennie
 

Beror på var ni ska jobba

Skrivet av  Hervor
Vi bor i Vallentuna i ett alldeles nybyggt område i Bällsta och här trivs vi alldeles utmärkt. Våra grannar är väl ganska typiska medelklassfamiljer och vårt intryck av den här kommunen (har flyttat hit från Aspudden) är att det är lugnt och stillsamt.

Jag skulle även kunna tänka mig att bo i Täby men huspriserna där är mycket högre, Nacka och Värmdö är också områden jag skulle kunna tänka mig men där är dagissituationen ganska hemsk om jag har förstått det hela rätt. Det finns de som säger att det är fint i Trångsund/Skogås/Stortorp men själv var jag ganska rädd när jag åkte därifrån en kväll (med pendeltåget). Jag inbillar mig att det är lite lugnare här ute.
 

Artiklar från Familjeliv