Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Köket ska göras om, behöver råd!

Skrivet av Ellba
Har tills slut beslutat mig för att ha kvar färgen på köksluckorna (kaffe med mjölk-aktig färg), byta ut handtagen och tapetsera. Har hittat en tapet jag gillar, Ecos (eco.se för er som orkar kolla! *s*) Canvas 9901 som fondvägg (har dock bara sett den på nätet än, ska låna hem o kolla mot köksluckorna, dock kommer inte tapeten att sitta på samma eller i anslutning till köksluckorna så det behöver inte stämma precis) samt en neutral beige på de andra väggarna.
Köket är ganska litet så jag vill hålla färgskalan ljus. Handtagen ska bytas mot något i metall, oklart än vad det blir, gäller att cc-måttet stämmer! ;-)

Vad kan man ha för textilier till det här då?
Är smygförtjust i rött och gillar hårt Ikeas Marienta kontur röd http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=10891
Skulle man kunna ha det som gardiner (släta kappor) eller blir det "för" rött? Vad ska man ha för gardinstång, svart eller silverfärgad? (Har en del rostfria detaljer i övr)

Bordet är syrabetsad furu, urtrist och har sett bättre dagar. Funderar på någon snygg duk över, tex Jutta rand röd/vit http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=10891
men kanske det blir liiite för mycket?

Gillar också pappelinas mattor, tex den med elipser i rött och vitt.

Kaklet än så länge vitt, bänkskivorna än så länge perstorpsskivor i grått (med mönster, streck kors o tvärs) samt brunspräcklig plastmatta på golvet. Köket är platsbyggt från -59 och superstadigt, finns ingen anledning att byta ut det inte. Köksskåparna syns med några cm mellan luckorna, det är målat vitt.

Vill gärna ha tips på andra färger istället för det röda eller som komplement till det röda så det inte blir "för" rött.
Svar på tråden: Köket ska göras om, behöver råd!

Låter snyggt!

Skrivet av  AnnaÅ
Det låter ungefär precis så som jag vill göra mitt kök! Vitt/beige med röda accenter. Jag har alltid varit förtjust i rött så jag skulle nog inte tycka att det blev för mycket med rött på både gardin/matta/duk. Tycker du att det blir det kan du ju byta ut en av dem mot något i samma ton som köksluckorna. Eller kanske ha olika nyanser av det röda, typ något mer apelsinfärgat. Kanske Marimekkos blommiga tyg i gardinerna?
 

Tack,

Skrivet av  Ellba
köket är ganska litet så det blir mycket rött på lite yta med både duk, gardiner och mattan. Ska ta en sväng förbi den lokala tygaffären också för att se om hon har något som inte är fullt så "rött".
Jag kan ju iaf börja med gardinerna och mattan så får jag se vilken färg det blir på duken. Ska också byta ut stolsdynorna men dom blir nog beiga, annars blir det "för mycket".
Tack för synpunkterna!
 

Verkar fint

Skrivet av  Skatan
Jag tror inte det blir för rött. Är själv inne i de tankebanorna nämligen... Jutta är jättefin!!
 

Artiklar från Familjeliv