Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Krukväxt-enkät

Skrivet av KmA&V
Jag grubblar angående hur mycket blommor som är snyggast att ha i fönstren. I många inredningsböcker/tidningar finns ofta endast en eller två blommor per blombräda. Själv har jag ofta så många blommor att jag är tvungen att trycka in dem i fönstret, så tätt det bara går. Så nu undrar jag:

*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?

*Är du nöjd med ditt fönster och "krukväxttätheten"?
Svar på tråden: Krukväxt-enkät

våra fönster

Skrivet av  Jen
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
** Vi har glest med blommor, ett par / fönster.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?
** ev en lampa

*Är du nöjd med ditt fönster och "krukväxttätheten"?
** Ja, jag vill inte ha mer blommor, förr hade jag massor men just nu vill ja ha få, jag älskar blommor men är nöjd som jag hardet.
 

Mmm, så känner...

Skrivet av  KmA&V
jag med. Älskar gröna växter men tycker att de få man har får mer uppmärksamhet och kommer mer till sin rätt om det inte blir för tätt.
 

Har också samma problem

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?

- Det är olika. I vissa fönster har jag bara en blomma (små fönster), i andra har jag två stora (en i varje "fönsterruta" och i de flesta så har jag knökat med blommor.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?

- Lampor och lyktor, lite kottar och en fin gren i ett annat fönster, ljusstakar i ett annat.

*Är du nöjd med ditt fönster och krukväxttätheten?

-Vissa, men vissa får jag bara inte till. Och så är jag lite sentimental så jag vill inte slänga växter! Så de får stå tills de dör eller är jättefula...
 

Jag vill inte heller slänga...

Skrivet av  KmA&V
Jag funderar nu på att ha en växt per luft dvs 5 st i vardagsrummet. Och sen nån större på golvet.Och eventuellt ett blombord. Men snart är det väl en djungel ändå ;)
 

Något särskilt fönster?

Skrivet av  Gia med Alvin
Jag har i alla mina fönster "lagom många" växter dvs 2-5 st. ;-)

I de flesta fönster har jag 2 växter och i köket 5, det är väldigt brett så det är ändå inte trångt...

Jag har 2 giraffer i vardagsrumsfönstret, de är fina och så smala att det inte blir trångt ihop med de 2 växterna. (Maken har däremot satt dit en telefon och en digitaltermometer, det är ju mindre vackert...)I de andra fönstren har jag inget mer (Men maken har en telefon även i fönstret i arbetsrummet - det kan väl bara vara vi som har våra telefoner i fönstren??).

Jag är nöjd med tätheten, men vissa växter och krukor är så fula att jag skäms... :-/ Men det känns ändå lite onödigt att byta, man vill ju heller inte slänga levande blommor och hela krukor. Får hoppas att de dör/ grå sönder i flytten... *hehe*
 

Mitt vardagsrumsfönster...

Skrivet av  KmA&V
Vi håller på att fixa till vårt vardagsrum. Där finns ett hörnfönster, med 2 lufter i bredd på den smala sidan(120cm), 3 lufter i bredd på den längre sidan(180cm). Fönstren ska få enkla tunna vita hissgardiner.
Jag tänkte att alla krukor skulle matchas. Men innan hade jag nog sammanlagt 12 växter i fönstern. Samt ett bord vid ena sidan om fönstret med 6 mindre växter på. *s* Inser att det kanske är lite väl många ;(
 

Inte många växter här!

Skrivet av  AL
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
-Mitt fönster? Har bortåt 30 fönster! Fönstren i matsal, allrum, v-rum är stora fönster utan blomhylla. Har bara ngn enstaka blomma framför fönstret, stor på golvet. I sovrumsfönstren är det i regel 1 växt per fönster, badrummen likaså. Generellt sett har vi mkt få blommor i fönstren. Förr, innan vi flyttade till hus, hade jag en djungel av växter, så man knappt såg ut! Men nu har jag tappat intresset för växter + ändrat smak. Tycker inte längre att det är snyggt med så mkt växter. Har istället typ några "växtoaser" på vissa öppna ställen där jag har 2-4 stora växter samlade. Jag tycker att det dels är snyggare, dels mer lättskött. Dessutom är många växter tygväxter *ler* då fler o fler vanliga dör pga mitt tappade intresse!

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?
-Belysning i de flesta fönsren, ngn enstaka "pryl" här o där (tex i ungarnas rum samt köksfänstret ovanför diskbänken).

*Är du nöjd med ditt fönster och krukväxttätheten?
-Ja, det är jag! Det känns inte tomt. Men så bor vi nära naturen så speciellt sommartid känns fönstren gröna ändå!
 

Vi bor också naturnära...

Skrivet av  KmA&V
Men vi har en granne ovanför oss, de ser in i vårt vardagsrum då de sitter på sin varenda, fast det är iofs 100meter ;) Antar att de inte använder kikare *s*

Det lät lagomt med växter, hos er. Jag måste nog ge bort såna jag har flera av samma sort!
 

Sparsmakade svar från T2

Skrivet av  Anna T2

*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
- Vi har ett lååångt fönster i tre delar i vardagsrummet, det täcker hela kortsidan. Där har vi egentligen bara tre växter just nu, en vit amaryllis och två orkidéer varav en blommande.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?
- Ja, en stor och en liten julbock, ett svart blockljus, några grå ljuslyktor, en vattenkanna i zink. Och istället för gardin, en ljusslinga med stjärnor längs fönstrets ovansida


*Är du nöjd med ditt fönster och "krukväxttätheten"?
- Fönstren i detta rum är underbara och jag vill släppa in så mycket ljus som det går. Har bytt ut alla krukor under hösten, från terrakotta till svarta stengods och det blev världens lyft faktiskt. Nu smälter de in med fönsterbrädan som ärsån där svart marmor. Även orkidéer visade sig vara ett lyckodrag då vi inte är jättebra på att sköta växter. Orkidéer behöver nämligen sällan vattnas.
 

Det lät...

Skrivet av  KmA&V
fint. Orkidéer är jättevackra, fast rätt tråkiga då de blommat över ;) Jag vågar dock inte köpa någon nu, då får jag ännu enn kruka att försöka placera ;)
 

Jag måste ha enhetligt hatar olika sorter

Skrivet av  EllaNora
tycker det ser rörigt ut. I köket har jag just nu två höga vita krukor med kalenchoe (heter de så) vita de med. I dottterns rum är det två vita krukor i vardera fönster ( 2 fönster) med en grön växt som växer i båge, tappat namnet på växten. Sone har en fyrkantig vit kruka med en växt i, i sovrummet har vi en vit kruka med en växt i. Vardagsrummet har tre krukor med två fredskalla och en dagisblomma. Har väldigt sparsmakat i fönstrena, nu advenssaker annars lampa.
 

Threreses svar

Skrivet av  Thess m Ebba&Viktor 020209
Hej!

Lite krukväxt svar från mig:


*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?

**** Vi har många fönster men i köket är fönstrena ca 1.30 * 1.40 och där har vi tre blommor i vardera fönster. Annars har vi no i genomsnitt 2 blommor per fönster.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?

**** Vi har lampor ståendes i flera fönster, i några också ljuslyktor.

*Är du nöjd med ditt fönster och krukväxttätheten?

**** Ja, har haft mycket mer blommor innan men kände att det blev för rörigt.

/HM
 

Lite olika

Skrivet av  Anvi
Vi har fönster som är ca 80 cm breda och i dom har vi 2 krukväxter sen har vi 2 x 80 cm (tror jag) och i dmo har vi 4 krukväxter. Jag är väl nöjd med antalet växter men inte med krukorna. Vill att alla krukor i ett fönster ska vara likadana och det är dom INTE nu. Dom är för gräsliga. Men det går väl att ändra på när man har hittat några som man verkligen gillar. Lite svårt när släkten kommer på besök och har med sig krukväxter med kruka till. Vad gör man av dom??
 

Lite svar från mig

Skrivet av  MY
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
Har nyligen flyttat och slängde en del halvdöda tråkiga växter då. Dessutom flyttade vi till större så det är relativt glest mellan växterna nu. På botten våningen står det en eller ett par växter i varje fönster. På ovanvåningen inga alls undataget en liten liten våreld i badrummet.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes? Ja, någon lampa, en lite radio i köket, en eller ett par vaser, någon ljusstake. Håller just på att "möblera" om i fönsterna efter att ha tagit bort elljustakarna så det ser lite olika ut varje dag just nu.

*Är du nöjd med ditt fönster och "krukväxttätheten"?
Nja det finns nog många förbättringar att göra och just nu längtar jag efter våren och lite mer blommiga blommor. Håller på att öva mig på att slänga växter när de blivit för tråkiga och börjar bli relativt bra på det. Bättre att ha några få fina växter än många rangliga halvdöda.
 

Kul enkät!

Skrivet av  AnnaÅ
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
Det är två-tre växter i varje fönster. Alla är normalstora (1,30 m) förutom ett i vardagsrummet som är större. I arbetsrummet står det massor av växter, de som inte platsar i övriga rum.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?
Just nu adventsljusstakar. Annars står vattenkannan i ett fönster, en ljusstake i en annan. I övrigt tomt.

*Är du nöjd med ditt fönster och krukväxttätheten?
Jag skulle faktiskt vilja ha färre krukväxter. Men det är svårt när man ständigt får växter av besökande. Helst vill jag slänga en massa växter, tycker heller inte om när de blir lite halvskräpiga.
 

Petras svar..

Skrivet av  Petra
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
*vardagsrummet har tre fönster vardera 1.40*1,80
linnelängder
En papplampa från Ikea (stjärnorna borttagna)med silverfot
en stor blomma typ:garderobsblomma,ampelliljor.
I ett av fönstern sitter öven en stor ängel.
I varje fönster häner en blomma/lykta (höga fönster)

*Köket
staken kvar
2 vita höstglöd
cafehyllan; 2 julstjärnor, en värmeljuslykta.
Glasstjärna med värmeljus.

*Sovrum långt fönster
2 stående lampor vita, 4 aloeveror, en keramiklampa med värmeljus. (långa biega linnelängder+ en linnekappa med spets nertill)

*barnens rum nån enstaka blomma, lampa & en prydnadssak.

*överblivet rum:(2 stora fönster)
grå violelängder
För många risiga blommor :o(
Hängandes lampor
ampelblomma i varje fönster


*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?
Se ovan.

*Är du nöjd med ditt fönster och "krukväxttätheten"?
*skulle nog vilja gallra lite i några rum!
 

Har som du...

Skrivet av  arina
*Hur många blommor har du i ditt fönster och hur stort är fönstret?
Jag har knökfullt med blommor i mina fönster.

*Har du något annat stående i fönstret, förutom blommor? Eller hängandes?
En lampa stående eller hängande i varje fönster, förr hade jag även prydnadssaker men tycker att jag växt ifrån det.

*Är du nöjd med ditt fönster och "krukväxttätheten"?
Nja, jag funderar precis som du, ska jag verkligen ha så här mkt blommor eller ska jag köra inredningslooken men vad ska jag då göra av blommorna, för slänga dem klarar jag inte av du vet krukväxten från den och den som efter 15 år fortfarande lever....
 

Artiklar från Familjeliv