Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

naiva husköpare?

Skrivet av Heli
Jag håller på att sälja mitt hus, och flera i bekantskapskretsen letar hus.

Igår ringde ett av paren som kollat på mitt och drog sig ur eftersom de tyckte det var för mycket jobb med huset, och uppgav att fönstrena behöver fixas.

Ett par, bekanta, har letat efter hus i flera år och ska ha ett i toppskick för de vill inte fixa en massa.

Ytterligare ett par vill helst bygga nytt för att slippa fixa, och slippa risken att något går sönder.

Jag tycker alla tre är naiva. För mig innebär ett hus att man alltid har något som måste göras, ett ansvar som hänger över en. För eller senare hamnar man i ett läge att även ett hus i topsskick måste målas om, fixas med fönster eller justeras lite inomhus. Kyl, frys och värmesystem anser jag vara helt oberäkneliga och kan paja när som helst, för att inte tala om det hemliga expansionskärlet på vinden som kan börja läcka.

Och det är just därför jag vill bo i lägenhet ;-)
Svar på tråden: naiva husköpare?

Kan det inte

Skrivet av  Jennie
bero på att man i nuläget har väldigt ont om tid när man försöker jonglera barn/arbete/hushåll/fritid och att man därför väljer att köpa fint? Sen när det nya fina huset börjar kräva lite omsorg så har barnen hunnit bli lite större och man har mer tid över för huset? Bara en tanke för så har vi funderat men har trots det valt att köpa ett hus med massor av fel till ett bra men trots det dyrt pris men med bra läge. Vi har iaf fördelen att veta precis vartenda fel i hela huset på förhand eftersom vi känner de som byggde huset och nu den som bor där(svärfolket).
 

den tanken

Skrivet av  Heli
kan jag köpa.

Paret igår är barnlösa, men mina andra bekanta har ett barn på 1 år ungefär. Kanske är det så de resonerar.
 

Fast såå

Skrivet av  Kumikameli
naivt låter det väl inte? De inser sina begränsningar och köper inte hus med stora fix-behov.

Det är väl onaivt och begåvat? Naivt hade det varit om de _hade_ köpt ert hus och tänkt att "det tar nog inte så lång tid", eller om dina vänner bara ville köpa charmiga hundra år gamla hus, fastän de inte vill renovera?

Det är ju assmart att tänka efter före *borde gjort det själv :-) * Det _måste_ ju vara betydligt mindre att fixa med ett nybyggt hus (när det väl är byggt) än med ett äldre, även om det såklart kommer att finnas arbete att göra.
 

men just mitt hus

Skrivet av  Heli
upplever jag inte som ett fixhus. Det är nyrenoverat och i gott skick, förutom möjligen fönsterna som står på vår åtgärdslista inom 1-2 år, men nu har ju min samb o fått jobb i Stockholm så vi måste flytta.

Det som jag menar är naivt med mina vänner är att de tror om de köper ett nytt hus eller ett i toppskick så kommer det aldrig hända något....
 

håller inte med

Skrivet av  AnnaB
Tycker visst man kan säga att det finns "mer eller mindre lättskötta hus". Huset vi bor i dag är mycket lättskött. Fasaden är putsad (=ingen målning krävs), fjärrvärme (=ingen panna som kan paja) samt att fönsterna är underhållsfria. Sen finns det ju alltid saker man kan göra på ett hus, men det är ju skillnad på olika arbetsinsatser. Vi är inte så himla händiga, utan lejer bort de mesta jobben som ska göras och då får det inte vara för mycket som måste fixas.
 

så här hade jag nog gjort

Skrivet av  Heli
Vårt hus är ju tegelhus, och fjärrvärme kommer finnas inom ett år. Jag hade sagt att jag vil pruta priset motsvarand enya fönster, och då kan man ta underhållsfria, eller bett säljaren fixa det. Jag har sagt till dem att det finns förhandlingsutrymme, då min sambo redan flyttat och bor och arbetar 60 mil härifrån.

Nej jag vet inte, jag tycker de har tänkt fel. Vi har iofs tre intresserade köpare till så det råder ingen nöd på oss.
 

Vi resonerade som

Skrivet av  Annjo
de du beskriver. Men jag tycker inte att vi är naiva för det. När vi letade hus tänkte vi som så att köper vi ett hus där "inget" behöver renoveras så blir det förmodligen ändå en massa saker som måste fixas. Köper vi ett hus med "visst renoveringsbehov" så blir det det och säkert en massa andra saker också. Alltså ville vi ha ett hus där det i dagsläget är så lite som möjligt med störra saker att göra.

Att veta att man direkt måste byta fönster jämfört med att ett kylskåp kan gå sönder tycker jag inte är relevant. Att byta fönster är oerhört dyrt och en massa jobb. Kylskåp är en enkel och inte allt för dyr sak som händer då och då.

Vi köpte bostadsrätt till slut.....
 

då får man ju räkna

Skrivet av  Heli
med att det tar tid att hitta huset. Här finns det just nu 4 hus, vårt är i den lägre prisklassen, under miljonen, och i bra skick. Fönstrena hänger långt ifrån på trekvart. Vi köpte ett hus efter våra förutsättningar som var att vi inte har mycket tid att lägga på hus, och vi har heller inte haft några som helst incidenter under tiden vi bott här.

Ska man ha ett hus i toppskick så blir det ju helt andra summor, och det slutar ändå med att man måste fixa saker förr eller senare.
 

Artiklar från Familjeliv