Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mig organisera!

Skrivet av Oorganiserad..
Hej!
I vårt hem är alla våra saker här och där. Inget ligger i ordning och man blir galen på allt! Har inte råd att köpa massa lådor så nu önskar jag mig tips på hur jag enklast kan få ordning i skåp och lådor (även i förrådet..)! I dotterns rum är det rätt så organiserat och bra, men det är resten jag blir galen på. Någon som har nåt bra tips?
Svar på tråden: Hjälp mig organisera!

Skratta inte nu... (*präktovarning*)

Skrivet av  Icka
... men det här är en v ä l d i g t bra site!

http://organizedhome.com
 

Varför skulle jag skratta? :)

Skrivet av  Oorganiserad..
Der väldigt bra ut! Får kanske ta hjälp av maken då jag inte är bäst på engelska. ;)
Tack!
 

rensa

Skrivet av  Jenni
Hej,
Det bästa tipset jag kan ge dig är att rensa bland alla saker, och bara spara det du/ni verkligen gillar och/eller verkligen tycker om. Det är mycket enklare att hålla reda på färre saker, och när man gått igenom lådor och skåp har man bättre koll på var allt finns. För att det inte ska bli oöverstigligt är det bra att dela upp det på lång sikt och tänka att om halvt/ett år ska det vara bättre ordning.
Ta en låda om dagen, en garderob per helg, eller när du får en stund över. Ibland känns det kul att städa, ibland inte, men ofta är det roligare än man tror att gå igenom gamla saker. När du lägger tillbaka; Lägg saker du sällan använder långt in i garderober och det du använder ofta lätt tillgängligt. Etiketter och skyltar hjälper också till att hålla ordning.

Skänk bort det du inte behöver, ställ inte bara undan det på ett nytt ställe. Det känns roligare städa ur om man vet att man ger av sitt överflöd till de som nästan inget har. Från vissa hjälporganisationer kommer de och hämtar grejer man vill skänka hemma hos en, så då kan man bli av med mycket saker på en gång. Även barnen kan tycka det känns bra att ge bort saker som de ändå inte leker med.

Ett annat tips är att gå en liten städrunda på 5 min varje kväll innan man går och lägger sig, det gör att det aldrig hinner bli så rörigt. Då ska alla hjälpa till tycker jag, man kan tex ta ett rum var eller var och en tar reda på sina egna saker.

lycka till...