Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skall på dop i morgon och behöver lite hjälp

Skrivet av Bea m. Vincent & Herman
Har suttit och bläddrat fram och tillbaka både i bibeln och i psalmboken men kan inte hitta något riktigt bra att skriva i kortet. Någon som har ett tips?
Svar på tråden: Skall på dop i morgon och behöver lite hjälp

A hmmm

Skrivet av  Elsa B
massor kommer jag på... men jag skulle nog försöka välja något jag har en liten relation till själv om jag vore du. Tips är att titta på doppsalmer, Lina Sandell, och Tillsammans i världen - barn.
 

Vad tror du om

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Psalm 520? Passar den i ett kort till dopet. Jag tycker om den. Har något svagt moinne att min farmo brukade läsa den för mig på finska när jag var liten.

Jesu kär,
Var mig när
Och livets väg mitt hjärta lär.
När dagen gryr, när natten skymmer,
Jesu kär,
Var mig när.


Håll du mig
Tätt vid dig
Och jämna för min fot din stig.
I glädjen och i sorgen lika,
Håll du mig
Tätt vid dig.

 

Jättefin

Skrivet av  Elsa B
nu blev det litet sent svar - hoppas dopet och allt gick bra!
 

Det blev den

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
och dopet gick jättebra. De hade en präst som jag gillar (varit på ett annat barndop med honom förut). Flicketbarnet var lite roligt, varje gång prästen sa något riktad till/om henne så sa hon nääää. Det lät lite kul :-)

Det enda jobbiga var psalmerna, de spelades i en tonart som jag inte är ens i närheten av i min röst. Skulle önska att de kunde sänka ner dem lite så man slipper låta som en skadesjuten fågel varje gång man öppnar munnen.
 

Jo

Skrivet av  Elsa B
om det där med psalmer som ligger för högt har jag hört att en del organister är mer förtjusta i sopraner ;-). De är ju "uppövade" också - och en logopedkompis säger att då kan man ofta pipa litet högre.

Så bra att dopet blev fint också! När min etta döptes, sov han nästan hela tiden, men så när prästen höll upp honom och sa: "Vi välkomnar dig i Guds familj" vaknade han och log så brett att flera i församlingen började skratta.
 

Kolla i en barnbok!

Skrivet av  vw
Varför inte prova ur någon av Astrid Lindgrens barnböcker?? Det finns säkert massor av citat att skriva av. Det behöver väl inte nödvändigtvis vara ur bibeln.
 

Det kristna dopet

Skrivet av  EB
är inte ett upptagande i Astrid Lindgrens utdöda familj utan ett upptagande i den levande Gudens. Därav följer att det är lämpligare använda kristna minnesord och tänkespråk.
 

Lev i nuet.

Skrivet av  vw
Alla vi som växt upp med alla Astrid Lindgrens böcker hoppas jag kommer att vidarebefordra dessa upplevelser till våra barn, för det är bland det bästa läsupplevelerna man kan ge dem. Vid ett dop är det redan massor av bibelcitat och psalmsånger, så varför inte piffa upp ett litet kort med nåon textremsa ur en barnbok?? Man får ju oxå se till familjen som döper barnet vad skulle de uppskatta mest? en bibeltext skriven för 100 tals år sedan ned skriven på ett kort till en relativt nyfödd baby, eller en passande barntext från en bok?? Det är inte ens säkert att detta barn kommer att leva efter bibelns tankebana (hur nu en bok av pappaer kan tänka) så jag menar att man får anpassa sig lite och hänga med i tiden.
 

Jag lever inte i nuet,

Skrivet av  EB
inte heller i det förgångna, utan för framtiden och evigheten. Att läsa Astrid Lindgren istället för Bibeln vid ett dop är väl lika meningsfullt som att vid körkortsansökan skicka ett foto på Astrid istället för ditt eget, föreställer jag mej.

Men däremot förstår jag att du inte förstår att jag inte förstår din ståndpunkt – vilket även för dej måste vara minst lika knepigt som för mej att förstå motsatsen. Usch … det blev lite svårt att förstå, det där – men hoppas du förstår vad jag menar.
 

Om familjen inte uppskattar ett

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
bibelord eller en psalm i kortet ja då tycker jag de gör fel som döper sitt barn. Sen att det står något sådant i varenda kort på dopet vill jag nog inte hålla med om. Mina två söner fick inte en enda bibelvers/psalm i sina kort.

Varför skulle ex. en psalm som är några hundra år gammal (den jag valde var skriven 1889) vara så opassande för ett nyfött barn (hur många som nu döper sina nyfödda barn, de brukar var 3-4 månader som yngst)? Jag tycker det verkar som du skriver bara för att provocera.
 

varför inte..

Skrivet av  Neutral
isåfall döpa barnet i Astrid Lindgrens namn och inte i Jesu namn, och varför inte på grönalund i pariserhjulet istället för i kyrkan ?
Alla skall vara välkommna till kyrkan MEN huvudpersonen i kyrkan är INTE Astrid Lindgren utan JESUS.
Vänd på det och säg såhär stället : varför inte begrava folk i en nöjespark ?
Kyrkan är till för evangelium och lekparken är till för lek, lek och skoj är också viktigt och jag tycker själv att Astrid var en mycket skicklig och bra författare men kyrkan är ingen lekplats.
 

Orsaken till att jag frågade här

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
var justr för att jag _ville_ ha något med anknytning till dopet, tron och kyrkan. Jag kan massor med fina barndikter, citat ur ALs berättelser mm men jag tycker att de inte skulle passa till det dop jag var på. Som jag skrev här ovan (6 timmar innan ditt svar) så blev det psalm 520 som jag tyckte passade bra.
 

Jag ville bara ge min synpunkt.

Skrivet av  vw
Det är så jätte mycket kyrkligt med ett dop ändå, så det kunde ju vara gulligt med något annan som inte är skrivet på ett konstigt och onaturligt samtalssätt. Men ned tanke på att dopet redan varit är det ju ingen ide att snacka om detta, eller hur?
 

Men det är ju just för att dopet är kyrkligt

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
jag ville skriva något som har den andemeningen. Jag tycker inte att psalm 520 är skriven på ett konstigt och onaturligt samtalssätt, i alla fall inte mer än vilken annan dikt som helst. L. Sandell var duktig på att uttrycka sig. Hon skrev ju mycket för barn (söndagsskolan).

Gulliga dikter fick de nog flera stycken i korten de fick när flickebarnet föddes. Jag tycker sådant passar bättre på födelsedagar.

Bara för att dopet redan har varit behöver man väl inte lägga ner att prata om saken. Det kommer väl fler dop och ventilera sin åsikt kan man väl göra ändå. Det jag inte förstår är varför det av vissa nästan anses fult att vilja skriva något "kristet" i dopkortet. Du är inte den första jag ser skriva att man kanske istället skall använda något annat än en psalm/bibelcitat.
 

Artiklar från Familjeliv