Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min Gud och andras gudar

Skrivet av Moa
Min son har blivit intresserad av grekiska gudasagor, vilket väl är trevligt eftersom det hör till vårt kulturarv att känna till dem. När han frågar om varför dessa gudar gör si eller så, förklarar jag att gudasagorna just är sagor och att människor hittat på gudarna för att förklara saker som de inte förstår. Och så säger jag att det bara finns en Gud. Min man säger att detta kan komma att vändas emot mig (och min tro) och att om jag säger att andras gudar är påhittade så kan sonen en dag komma på tanken att min Gud också är det. Han tycker därför att jag borde säga nåt i stil med att "människor tror på olika saker, själv tror jag på ...". Men jag vill inte säga så, jag vill säga att det är SANT att den Treenige Gud som inkarnerats i Jesus Kristus är den enda Gud som finns. Hur jag än säger kan ju sonen bestämma sig för att tro något annat i framtiden. Vad tycker/gör ni andra?
Svar på tråden: Min Gud och andras gudar

Du ska säga det som känns rätt för dig

Skrivet av  Passiflora
Du är hans mamma och inte hans dagisfröken.
Din man ska presentera sin tro och du din.
Att göra våld på sig själv skapar inte trovädighet utan bara vilsenhet.
 

Passiflora svarar så bra

Skrivet av  Kristen
så jag bara instämmer.
Med tillägget att när du dessutom respekterar din mans livsåskådning till 100 % så kommer sonen att lära sig vad kärlek är.

Diskutera inte med mannen, bara älska =)
Fast det var utanför frågan men jag kände för att lägga till det.
 

jag

Skrivet av  Jo
kör personligen på att vi tror på olika saker men att det i slutändan bara finns en gud - som vi väljer att kalla vid olika namn. Man kan ju oxo säga att en hel del genom tiderna hittats på för att förenkla ledandet av länder etc
 

Artiklar från Familjeliv