Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag göra?

Skrivet av Sara_5
Jag har en kompis som verkar vara väldigt nära att bränna ut sej p g a att han har två jobb. Eftersom jag tycker så mycket om han så har jag pratat med han om att det är farligt att hålla på så som han gör. Vet inte om han har tagit åt sej vad jag har sagt, men det känns hela tiden som att han inte orkar bry sej om mej även om jag innerst inne vet att han gör det. Jag känner att jag kan inte bara vänta på att han ska gå in i väggen. Jag ber mycket för han och det vet han om. Det gör så fruktansvärt ont att se hur trött och slut han är utan att göra något. Vi står varandra väldigt nära, fast just nu så verkar det som att han har fullt upp med sej själv. Har ni några tips på hur jag ska göra så vore jag tacksam.
Svar på tråden: Vad ska jag göra?

Varför arbetar han så mycket?

Skrivet av  Mathias
Bästa Sara,

Om du vill hjälpa en vän som du befarar håller på att bli utbränd så är det viktigt att ta reda vad som motiverar honom att arbeta ”på tok för mycket”. Är det ekonomiska, karriärmässiga eller personliga skäl som driver honom? Eller använder han arbetet för att fly ifrån ett problem? Eller känner ”bara” han ett starkt behov av att visa sig duktig? Börja att nysta i den tråden så kommer du nog fram till ett bra sätt att hjälpa honom.

Jag är säker på att din vän uppskattar ditt engagemang och din vilja att hjälpa honom. Men jag vill ändå passa på att fråga dig om du är säker på att han håller på att slita ut sig? Ibland arbetar vissa av oss otroligt mycket utan att för den skull bli ”utbrända” – för några år sedan jag arbetade som mest 80-100 timmar i veckan utan att helt gå in i väggen. Det är inget som jag rekommenderar, men jag kunde ta ledigt efter arbetstopparna och vila ut mig. Nu när jag är småbarnspappa så fungerar det inte att arbeta så pass mycket så håller jag mig till en ”strikt” 60 timmarsvecka, och (nästan) alltid lediga helger.

Med vänlig hälsning
Mathias
 

Jag vet inte..

Skrivet av  Sara_5
vad det är som gör att han arbetar så mycket. Han har alltid gjort det. Aldrig varit ledig under sommaren. Förra sommaren jobbade han och sov (hade ingen semester från det ena jobbet), och jag märkte då hur sliten han var. Nu så verkar han bara bli tröttare och tröttare och att han inte orkar lite mycket som innan. Kroppen behöver ta det lugnt ibland och får den inte det utan man bara kör på utan vila år efter år och den börjar att bli tröttare och tröttare så måste man ta det lugnt någon gång. Bra att du har trappat ner när du har blivit småbarnspappa och inte jobbar lika mycket nu som innan.
 

Artiklar från Familjeliv