Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående mat efter träning...

Skrivet av MrsHyde *guldis*
Jag pratade just en lång stund med en kille på mitt jobb som visade sig ha 12 års erfarenhet av styrketräning och var utbildad personlig tränare.

Nu är det en sak jag undrar över. Han tyckte inte att de här fitness/återhämtnings-drinkarna med protein och snabba kolhydrater (typ Gainomax) var bra om man inte var supertränad. Han sade att de är "för starka" och att kroppen inte kan ta upp dem, att det lätt blir fett istället. Han föreslog mat (t ex banan och macka/keso/kesella) istället.

Dessutom tyckte han att apelsinjuice (som jag trott varit bra) inte var så bra efter träning eftersom det var så syrligt. Det bildas visst en massa sura produkter när man tränar, adrenalin t ex, att det inte var bra med mer surt. Vet inte om jag fattade riktigt rätt där.

Vad tycker ni som har tränat mycket och tänker på vad ni äter efteråt?
Svar på tråden: Angående mat efter träning...

kanske kan hålla med om

Skrivet av  oa
Gainomax osv, oftast klarar man sig på bara mat.

Juicet har jag aldrig använt mig av men minns inte att jag nånsin hört om det där m syra.
Det finns sååå mycket idag att läsa så jag måste införa läsa-o-lära förbud, blir snart snurrig, alla säger olika saker. Det bästa är testa o se vad som passar en.
 

Han har nog missuppfattat...

Skrivet av  Birgitta med Moa
det där med syra- basbalansen iaf.

Apelsinjuice må vara surt för tänder och i viss mån mage men i kroppen är den basbildande precis som de flesta frukter och många grönsaker. Syrabildande ämnen är till största delen de proteinrika födoämnena som kött, fisk, ägg, baljväxter. Dessutom är det här med syra-bastänkadet ganska kontroversiellt och inte alls tillförlitligt.

Andra sura ämnen som bildas i kroppen ex mjöksyra försvinner på en gång på naturlig väg. Mjölksyra ger ju ATP som används för energi. Endast vid extremt hård träning kan mjölksyra ansamlas i kroppen och det kommer ingen motionär i närheten av. När vi tränar gör vi ju dessutom oss av med massa sura avfallsprodukter genom utandningen av CO2.

Han får nog läsa på sin näringslära lite igen tror jag.

Direkt efter träningen är det bra att fylla på med snabba kolhydrater så kroppen får lite ny energi. NU går de ju dessutom åt på en gång tack vare den förhöjda förbränningen.
 

tror att det finns...

Skrivet av  maria65a
..lika många idéer som det finns människor :-)
Tränare på mitt gym, som även utbildar personliga tränare, tycker att fitnessdrinkarna är bra återställare även för motionärer som han tycker slarvar alldeles för mycket med kosten just efter träning. Han brukar fråga om man ska äta när man checkar ut från gymmet *s*
"Ät mer och glöm inte fettet" är en vanlig repilik från honom!

Visst är vanlig mat att föredra men ofta har man ju inte keso/kesella och massor av frukt i väskan som man kan ta efter träningen om man nu inte bor runt hörnet och ska hem och käka. Att det skulle bli fett är ju faktiskt bara struntprat, hävdar jag som bara är en glad amatör :-)
 

Svara också

Skrivet av  Dora
Jag är också en sportig amatör. Jag tränar 3-6 pass i veckan. Det är lätt att bli trött och helt slut om man inte fyller på depåerna direkt efter. Kör jag ett riktigt hårt pass som tex combat så tar jag mig en Gainomax direkt efter.

Trycker även i mig en banan eller dylikt efter alla pass, även lite lugnare som Balancen.

Jag märker enormt stor skillnad om jag inte äter något. Mår inte alls bra så och det känns som att jag har tränat i onödan.

 

Tack alla som svarat

Skrivet av  MrsHyde *guldis*
*kliar sig i huvet* Jösses vad många olika bud det finns! Det är inte lätt att bli klok på vad jag ska äta så jag får så bra effekt av träningen som möjligt.

Jag gör nog så att jag fortsätter med Gainomaxen om jag har tränat extra hårt eller har väldigt bråttom. Annars kör jag nog med banan och macka med proteinrikt pålägg.

Tack alla ni som svarade!
 

Husguden Paulún säger så här...

Skrivet av  Sara m. Viggo
Han har fått en fråga på sin hemsida om proteinpulver kontra protein- & kolhydratdryck, och svaret passar bra här:

"Det beror lite gran på vad du menar med proteinpulver. Är det ett rent proteintillskott som inte ger vare sig kolhydrater eller fett kan det till och med underlätta viktminskning. Detta eftersom protein är det näringsämne som ger störst mättnad och på så sätt kan minska din aptit lite grann. Protein frisätter också mycket mindre fettbildande insulin än vad kolhydrater gör. Dessutom kan ett lite högre proteinintag skydda mot muskelnedbrytning om du minskar ditt energiintag under exempelvis en viktminskningsdiet. Om du å andra sidan menar ett pulver som består av protein och kolhydrater bör du vara lite försiktigare. Dessa pulver innehåller ofta väldigt mycket snabba kolhydrater, vilket frisätter stora mängder fettbildande insulin. Det kan vara okej att använda direkt efter ett hårt träningspass för bästa återhämtning, men kom ihåg att det lätt kan bli för mycket och att förbränningen då hämmas."

När jag läser på mer vekrar det som att det blir en avvägning och det beror på HUr mycket och hårt man har tränat. En dylik dryck efter en promenad gör förmodligen mer skada än nytta, men efter ett ordentligt pass på gymmet ska det vara helt okej!

Mer tips om vilka proportioner som är lämpliga att inta efter träning finns på http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=755

Det där med juicen har han, som andra redan har påpekat, fått om bakfoten. Visst bildas det sura produkter vid träning, som tex mjölksyra, men aldrig att juice skulle kunna göra det värre på något sätt.
 

Artiklar från Familjeliv