Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

7 år i Tibet, vad hände??

Skrivet av Anna
Snälla hjälp! Jag var tvungen att gå in till min dotter och missade slutet på Sju år.. Vad hände efter att han började bygga bion till Dalai Lama? Jag retar ihjäl mig på att inte veta!!

Tusen tack!
Svar på tråden: 7 år i Tibet, vad hände??

Du får läsa boken :-)

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman
Den är minst lika bra som filmen. Det händer så mycket efter att bion byggs att det är svårt att sammanfatta. Men i stort så kan man väl säga följande. DL (Kundun) drömmer en mardröm om att hans hemby förstörs, Harrer får komma till palatset och trösta pojken. Harrer frå sedan höra att kineserna anfallit en by och frågar då vilken och det visar sig vara pojkens hemby. Harrer som fått veta att kriget var slut hemma i Österike ville smuggla ut DL som sa "nej, vilken typ av ledare skulle jag vara för mitt folk om jag lämnade Tibet"? Kineserna kommer allt närmre och en delegation på 3 generaler kommer från kina och är högst otrevliga. Myndigheterna i Tibet skyndande på att förklara DL myndig så att han fick bli folkets andliga och värdsliga ledare. Ett tag senare anföll Kina och Jigme (?) som hade lovat de i Lahsa att han aldrig skulle ge upp kampen och kapitulera men när han såg hur stor den kinesiska armén var och hur lätt de slaktade Tibetanerna som hade lagt sig i bakhåll i ett bergspass "porten till Tibet" så valde han att rida tillbaka och sprängde ammunitionsförådet och bad om att få kapitulera. Kina invaderade Lahsa och försökte ändra en massa. Harrer blev förbannad på Jigme och lämnade igen kavajen han hade fått när de kom till staden och Jigme upplyste om att lämna igen en gåva var högst olämpligt, det var en förolämpning. Harrer svarade bara med att kasta den på honom och knuffa omkull honom. Han sa något i stil med att du som förått ditt land skall inte tala om seder och bruk. Harrer lämnade till slut Tibet och reste hem och träffade sin son, han hade fått med sig ett paket från DL som han gav vidare till sonen, det var speldosan. Man får sedan i eftertexten veta att DL var tvungen att fly till Indien 1959 och att han och Harrer fortfarande är vänner än idag.