Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knöl i läppen?

Skrivet av Maria
Upptäckte för ung 3 veckor sedan en knöl stor som en ärta i underläppen, verkar vara en spottkörtel. Den är inte öm eller röd. Jag masserade lite på den och då minskade den lite. Jag lät den vara ifred i ca 1½ vecka då den miskade men det fanns fortfarande en liten hård kula kvar. Sen kunde jag ju inte låta den vara utan masserade på den igen och då svullnade den igen. Den är fortfarande inte öm alls. Är det nån som har en aning om vad det kan vara? Kan man få så efter ett slag eller man har bitit sig? Är jätterädd för cancer så om nån kan lugna mig vore jag ytterst tacksam!!!
Svar på tråden: Knöl i läppen?

Snälla!!!

Skrivet av  Maria
Är det ingen som har en aning???
 

Låter som ...

Skrivet av  SO
... ett bitfibrom eller möjligtvis en vätskefylld blåsa. Inget av de gissningarna betyder att det är farligt på något vis. Låt det vara, och är det kvar efter en vecka, sök på VC för det.
 

Kan ett fibrom...

Skrivet av  Maria
vara helt inneslutet i läppen som min knöl är? Kan det annars vara tex spottkörtelcancer, kan en tumör svullna och sen gå ner? Är gräsligt orolig och kan nästan inte låta bli knölen.
 

Låter ...

Skrivet av  SO
... inte alls som cancer eller något annat farligt. Stället stämmer dåligt med en spottkörtel - den närmaste sitter innanför underkäken, under tungan.

Det är ovanligt att tumörer beter sig som du beskriver, men beställ en tid på måndag så du blir undersökt. Att gissa så här över nätet är ju inte helt optimalt, för att använda dagens understatement.
 

Min son....

Skrivet av  Ka
....har också en knöl i läppen. Den liknar på din beskrivning, fast den är inte så stor som en ärta. Den syns inte om man inte spänner läppen över det ställe där den sitter. Den kan precis som du beskrev krympa lite ibland för att sedan svullna lite osv. Jag frågade barnläkaren vad det kunde vara, men hon visste inte riktigt. Hon sade iallafall att det absolut inte var något farligt.

Senare var vi hos tandläkaren. Tandläkaren sade att det troligaste var att han fått ett litet ärr i läppen som det bildats lite brosk i.

Mitt tips är att gå till tandläkaren. De har stor kunskap om sådant som gäller munnen och vet absolut om det är något farligt. Sedan kan man ju passa på att kolla tänderna samtidigt.

Lycka till.
 

Hej!

Skrivet av  Neaten
Man har ganska mycket spottkörtlar i läpparna och om saliven inte kan komma ut blir det ju en ansamling, man får alltså en knöl. Det är ganska vanligt. Ibland kan man behöva avlägsna det, om det blir för stort.
Cancer i munnen visar sig som sår som inte vill läka, så det kan du vara lugn för att det inte är.
 

Artiklar från Familjeliv