Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan inte kissa..

Skrivet av kissnödig
..i morse när jag steg upp kunde jag inte kissa trots att blåsan nästan värkte av att jag var kissnödig!
Jag satt där och funderade hur jag skulle kunna få det att börja rinna...slappna av...spänna...trycka på magen...men så började det rinna...en liten liten stråle (borde ha varit full sprutt) en liten stund för att upphöra igen...sedan kom det lite mer efter några sekunder och jag tror det blev avbrott en gång till och jag är inte säker på att jag tömt allt...
Blev lite orolig för jag har aldrig råkat ut för något liknande. Tänkte på gamla gubbar med prostataförstoring...men jag är ju tjej och 36 år!
Kan man få tillfälligt stop? Någon form av upphakning?
Någon som varit med om något liknande?
Skyndade mig hit att skriva, får se hur det går under resten av dagen...
Svar på tråden: Kan inte kissa..

Visst

Skrivet av  SO
kan även tjejer tillfälligt få urinstämma! Ofta beror det på att man har en urinvägsinfektion på gång. Ta\'t lugnt - det brukar lösa sig av sig själv, och gör det inte det till kvällen så bör du ringa jourcentralen eller motsvarande och be om råd.
 

Oj då...

Skrivet av  Kisselisa
Då kanske det är dags för mig att kontakta läkare... så där har jag haft det sedan min son föddes för snart 9 månader sedan :( Det kommer och går, vissa dagar känner jag inte av det alls. Oftast har jag problem med "morgon-kissningen" när blåsan är full... då kan jag sitta på toaletten en bra stund utan att det kommer något. Jag kan även känna mig jättekissenödig i bland även om det bara kommer några droppar när jag kissar.

Jag har aldrig haft UVI så jag har ingen aning om hur det skall kännas... trodde att detta var lite "sviter" efter förlossningen...
 

Tack SO

Skrivet av  ej kissnödig längre
Det var precis dig jag hade hoppats skulle läsa mitt inlägg. Och givetvis löste det sig bara någon/några timmar senare så var allt som vanligt igen och jag har inte kännt av något sedan igår morse, förutom att jag kissar ofta, så det kanske är någon infektion på G.
 

Såg du

Skrivet av  Helena
även mitt svar nedan?
 

Jodå, det gjorde jag.

Skrivet av  ej kissnödig
Vill du också ha tack...Tack.
 

Så brukar mina UVI börja

Skrivet av  Helena
tyvärr....drivck massor (ett glas i kvarten typ) med tranbärsjuice, citronjuice eller bara vatten, så det sköljer igenom ordenligt. Köp även tranbäsrkapslar på hälsokost. Lycka till!
 

Mina kisspreoblem är sviter av förlossningen!

Skrivet av  Lottan
Hej!
När jag fick min pojk för drygt tre år sedan så kunde jag inte kissa på fem veckor efter förlossningen. Första veckan fick jag en vanlig kateter och sedan fick jag en kateter inopererad genom bukväggen. Sedan kunde jag äntligen börja kissa lite själv igen men jag får speciellt problem då det varit länge sedan jag kissade. Det blir också mer problem om det är mycket i blåsan. När jag inte kan kissa så hjälper det ofta att vänta en stund (dock ej på toaletten utan gåendes). Ofta måste jag gå på toaletten 4-5 gånger på morgonen innan blåsan är tom. Om jag sover på magen på natten så förvärras problemen jättemycket och även då jag är "stor-nödig".
Det är viktigt att inte trycka då man kissar för då ökar risken för framfall. Jag tror att mitt problem beror påå ett litet framfall av blåsan. Det har lett till att det har blivit en liten "nick" på urinröret så att urinen helt enkelt inte kommer igenom.
mvh Lotta