Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bindvävsinflammation

Skrivet av Ika
Jag har fått konstarerat att jag har bindvävsinflammation (ledvärk i främst händer och fötter) och fått en 25-dagars kur Diklofenak. Tyvärr fick jag inget bra svar på vad denna inflammation är, varför man får det och om det är nåt man kan åka på igen. Nån som vet?
Svar på tråden: Bindvävsinflammation

Kopierat från fam läk boken

Skrivet av  ...
En viktig bestånds del i kroppens organ är bindväv, som har en stödjande och smmanhållande funktion.
Bindväv innehåller bl.a kollagen, ett oelastiskt protein som ger bindväven stadga.
Bindvävssjukdomar, kollagenoser, är sälsynta. De kan ge upphov till inflammationer i bindväven i nästan alla kroppens organ, varvid kollagenets skadas. Trots att sjukdomarna är skilda från varandra är de ofta likartade. Leder är ofta påverkade, medan ben och brosk i allmänhet inte är drabbade vid bindvävssjukdomar.
Sjukdommarna anses uppkomma till följd av en störning i kroppens immunförsvar som gör att kroppens egna vävnader bryts ned, men varför denna uppstår är okänt.

vissa av de drabbade kan ha mycket flukturerade förlopp med stora variationer i tillståndet, andra blir aldrig fullständigt friska.

det finns ingen verkligt verksam behandling av bindvävssjukdomar. den behandling som står till buds syftar till att lindra symptomen och begränsa sjukdomens yttringar.
 

Tack för svaret...

Skrivet av  Ika
Hm, det lät ju lite allvarligt...märkligt att läkaren inte ville ge mig ett mer uttömmande svar. Tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv