Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tarmparasiter?

Skrivet av Luna
Min som har fått Dientamöba Fragilis! Har troligen haft det LÄNGE...har kämpat o hållt på o krävt prover av olika slag för nåt har jag känt på mig att det varit.

Någon som kan berätta om detta för mig,har kollat runt på nätet o hittat lite men inte mycket, men någon kanske vet lite mer av erfarenhet !?

Tacksam för svar!
Svar på tråden: Tarmparasiter?

Finns massor av info

Skrivet av  AnnaCarin
Jag googlade och fick upp tusentals svar. Här är ett på svenska:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2452
 

Jo, det har jag....

Skrivet av  Luna
också hittat. Men vad står det där egentligen...inte mycket tycker jag. Tack ändå för ditt svar.
/M
 

Vet inte, men har funderat...

Skrivet av  funderar...
på om jag själv möjligen har det.
En kompis (vuxen) fick det diagnosticerat, käkade en kur Flagyl och var bra i en månad, men har nu blivit dålig igen. H*n får inga bra råd om vilken medicinering h*n nu ska ta till.
Vilken klinik/labb lyckades diagnosticera det hos er? (för jag har förstått att det inte går att hitta gm vanlig analys av stoltest)
 

Hmmm...

Skrivet av  Luna
menar du att det kommer tillbaka o är svårt att bli av med?

Vi var på barnmottagningen o dom skickar till mikrobiologiskalabbet på sjukhuset.

Jag bad just om att titta efter parasiter,dock inte denna.Nu måste vi kolla oss själva med.

Har mailat till parasitläkare på Huddinge, får se om hon svarar...
 

Nja...

Skrivet av  funderar...
jag vet inte så mkt egentligen. Men som jag har förstått så kan det vara så att medicinen (Flagyl) inte tar "allt", och då kan man behöva ta en kur till av nån annan medicin. Har ni fått nån medicin än?
Och proverna måste de visst lägga i nåt fixativ först för att kunna upptäcka just detta, och det trodde jag inte att "vanliga" sjukhuslabb gjorde. Men det låter ju bra om de gjorde det på Huddinge, jag kanske kan söka dit jag med...
 

Hej igen..

Skrivet av  Luna
Vi fick sånt rör med fixativ av barnmottagningen,trodde att dom alltid gav såna.
Han har fått flagyl i 10 dagar, sen ska han lämna prov igen. Fick svar från läkaren som ej skrev så mycket tyvärr :

Hej, jag är läkare på baktlab och kan berätta att man vet ganska lite om hur man får dientamoeba fragilis och hur den skall behandlas. Jag brukar rekommendera behandling med flagyl och anser att den ej skall underskattas som att kunna orsaka symtom.

Detta svar får jag hela tiden och är inte nöjd med det! Just att man inte vet VAR o hur man får det och tydligen inte hur man får bort det heller.

Vad menar hon med :"anser att den ej skall underskattas som att kunna orsaka symtom." ????

Nån som kan förtydliga!?

 

Till Luna: MEN vilket knäppt svar...

Skrivet av  funderar...
den doktorn har ju gjort ett syftningsfel när h*n skrev, så det blir helt obegripligt - du måste fråga igen vad h*n menar - är det parasiten eller medicinen som är svårbedömd...????