Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förhöjt levervärde

Skrivet av Eva
Varför har man det? Vad är det som kan orska det?
Svar på tråden: Förhöjt levervärde

Massa orsaker

Skrivet av  titti90tusen
Det beror på vilket eller vilka av värdena som är förhöjt men de vanligaste orsakerna är
man har tagit madicin som påverkar levervärdena
man har en infektion
man har tex gallsten
ingen anledninga alls
man har fel på levern
man har festat för hårt
osv
 

Hmmm

Skrivet av  Eva
Vet inte om jag eg blev så mkt klokare efter svaren???
Jag tog en massa prover dels för att jag haft problem med tarmarna ett tag. Fick inte behålla nåt när jag åt el drack. Allt kom ut igen efter en halvtimme ung. Inte magsjuk el varit utomlands el ngt spec som inträffat i livet. Kollade upp om det kunde vara UC, MB Chrons, Champylobakter (med res för felstavning, Salmonella. Tog även prover för kolestrol, långtidssocker, å så tydligen leverprov oxå.
Är överviktig, har diabetes, hypertoni, för högt kolestrolvärde, har dock ett superbra blodvärde (alltid ngt sa fan...)
Kan det ha ngt samband tro???

Är INTE gravid.
 

Levervärden

Skrivet av  titti90tusen
Hej igen

Problemet är väl att man kan få förhöjda levervärden utan att något egentligen är fel. Har du bara fått reda på att du har höga levervärden eller har du fått reda på vilket levervärde som är högt.
Tex ALAT, ASAT, ALP osv.

Är du överviktig kan detta påverka levern så att den får jobba lite extra och då kan de gå ner samtidigt med vikten, lättare sagt än gjort.

Själv har jag haft förhöjda levervärden i tre år men detta beror dels på medicin och dessutom på min grundsjukdom.

Det viktigaste är att du pratar med din läkare och att ni tar om proverna om några veckor för att se om de förbättras och bara var höga just nu eller om de är höga pga annan orsak.

Hoppas du har en bra läkare som inte bara rycker på axlarna när du ringer.
 

Övervikt

Skrivet av  Monka
kan ge höga levervärden. Faktiskt jättevanligt!
Annars: alkohol, gallbesvär, mediciner, alvedon i samband med alkoholintag, hepatit, andra leversjukdomar...
Om du vet vilka värden som är höga, så skriv dem. JAg har jobbat med leversjuka och kan proverna bättre än många läkare;)
 

En fråga

Skrivet av  ?
Hur kan levervärden vara helt normala men ändå har men en jätte stor tumör??
Varför syns det inte på leverproverna??
 

Monka!

Skrivet av  Eva
Det var ALAT som var förhöjt. Förra året låg det på 0,84 och nu var det 0,62. Det har tydligen gått ner, men vart ligger gränsen till normalt-förhöjt?
Å som jag förstod det så kan det bero på min övervikt som jag har, rätt?
 

Havandeskapsförfiftning...

Skrivet av  Johanna m Ida -02
..kan ge förhöjt levervärde (om du är gravid alltså)
 

Jag har det

Skrivet av  Från mig
Jag fick efter många prover diagnosen Gilberts syndrom.
Några få procent av befolkningen lever med något högre levervärden och det innebär oftast ingen fara alls.
Jag fick rådet att fortsätta leva på som vanligt.
På mig märks det när jag stressar, äter dåligt eller har druckit alkohol - då får jag gula ögonvitor.
Jag har högre billirubinvärde än normalt.
De flesta som har detta vet inte ens om det själva.
 

Det har jag

Skrivet av  Killa
med. Gick på kontroller några gånger men det var förhöjt hela tiden. Frågan är väl hur mycket förhöjt det är? Dom sa till mig (jag var på ultraljud av lever och galla och hela kittet först) att en del har ett förhöjt värde utan att det är något fel.