Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snart 9 år med migrän ? SO?

Skrivet av annpe
Jag har en 9-årig flicka, som igår för andra gången på några månader, fått kraftig huvudvärk. Den kom efter att hon tränat innefotbollpå e.m, och hon hade även sovit dåligt på natten. Hon sa inte så mycket när hon låg ner, men när hon gått upp för trappen så grät hon av smärta. Då var det läggdags och hon fick en barn-alvedon, och det hjälpte direkt. Maken och jag är överens om att orsakerna ovan utlöste huvudvärken, men jag tror att det är migrän för att det dunkar, gör mycket ont och pulserar när hon går. Han däremot tycker inte man ska kalla det för migrän. Jag hade migrän när jag var barn (ca 10 år och framåt)och även tonåring, och både mamma och mormor hade det, så jag känner så väl igen det. Behöver man söka sjukvård för att få det konstaterat, eller räcker det med att vi ger henne alvedon när den kommer ?
Svar på tråden: Snart 9 år med migrän ? SO?

Min systerdotter

Skrivet av  cammis
som är 10 år har migrän, precis som för sin mamma, för mig och min dotter så börjar eländet tidigt. Min dotter var bara i 5-årsåldern när hon fick sina första anfall. Så länge det hjälper med alvedon och det inte kommer alltför ofta så tycker inte jag du behöver söka för det.
 

Det låter ju ...

Skrivet av  SO
... ganska mycket som migrän. Det tillsammans med ärftligheten du beskriver gör det ytterligare troligare. Går det över på någon enstaka alvedon och kommer sällan behöver du knappast söka för det.
 

Tack snälla för..

Skrivet av  annpe
era svar ! Sen får min man tro vad han vill.
 

Artiklar från Familjeliv