Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Navelbråck?

Skrivet av Skalman m Amanda ´99 och Alva 031130
Hej!
Har fått tid för operation av mitt navelbråck som jag fick i samband med min senaste graviditet. Är det någon som har gjort en sån operation och som har lite info att dela med sig av? Hur går operationen till, har man hemskt ont efteråt och hur snabbt kan man börja jobba (stillasittande jobb), träna osv?
Tacksam för svar!
Svar på tråden: Navelbråck?

hur vet man att man har det?

Skrivet av  anna
Sedan min senaste graviditet så har jag att från att ha en inåtnavel fått en utbuktad istället. går att trycka in, känns som ett litet hål. Har du haft några problem med detta? Min läkare (hus) tyckte att det var larvigt att tänka på operation. Vad gjorde du?
 

Det låter som...

Skrivet av  Skalman m Amanda ´99 och Alva 031130
...du också har navelbråck... inte för att jag är läkare på något vis men symtomen ser likadana ut. Min navel petar ut och syns t om genom tunna tröjor :(
Ligger du på rygg och spänner magen kan man känna ett "hål" runt naveln. Jag har inte haft några problem men ville ändå kolla upp det eftersom magen inte alls är sig lik. Läkaren sa att när man har bråck så finns en risk att tarmen tittar ut i bråcket (för det är en bristning nånstans) och kläms fast, vilket är jätteallvarligt, därför sa han att alla bråck opereras. Har varit till två läkare (privat och landsting) och båda sa samma sak. Har du blivit undersökt av din husläkare eller? Vad sa han i sånna fall att det var?
 

han sa att jag hade det

Skrivet av  anna
men det var inget man gjorde något åt enligt honom.
 

Artiklar från Familjeliv