Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

SO! (Eller någon annan, om depression)

Skrivet av EB
Började medicinera med Fluoxetin mot depression i augusti. Blev i princip bra efter en månad men innan dess hade jag hemska biverkningar i form av illamående, ångest och sömnproblem. Vad som var biverkningar och vad som var en följd av depressionen vat jag förstås inte men från början hade jag mest fysiska symptom som tryck i huvudet, yrsel och jag grät hela tiden och "bara"ångest på nätterna.
Efter att jag blev "bra" så har min man varit/är sjuk, bästa väninnans mamma har fått cancer, lilla flickan varit sjuk ofta och den stora står inför oroliga förändringar i barnomsorgen. Jag har dock klarat allt bra fram till förra veckan när jag började känna små, små ångestattacker som nu har blivit värre och det hemska trycket i huvudet har kommit tillbaka. Jag skulle ju börja trappa ner medicinen i februari, nu vet jag varken ut eller in. Min läkare som hjälpte mig i augusti är inte kvar på VC för hon är ST och man får ju inte söka psykiatrin utan remiss. Vad skulle du säga om jag var din patient? Avvakta ett par veckor? Öka medicindosen? Byta medicin? Vi fick i samband med min depression förtur för stora flickan så att hon fick börja förskolan men nu ska alla barn med föräldralediga föräldrar flytta till en ny förskola med ny personal och nya rutiner. Jag vill inte utsätta min lilla tjej för det utan hade tänkt att hon får vara hemma under våren men nu vet jag inte alls. Frågan är väl också hur jag kommer att må av att se henne ledsen varje dag på en ny inskolning och även efeter det.
Inte kan man väl få sådana här biverkningar nu, efter 5 månader? Mycket svammel från eländig SSK.
Svar på tråden: SO! (Eller någon annan, om depression)
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv