Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra/dåliga områden i Göteborg

Skrivet av vill flytta!
Hej!

Vi flyttar till Göteborg till sommaren och är nervösa inför bostadsfrågan. Är det hopplöst att få tag på något att hyra?
Vilka områden kan man få tag på hyreslägenheter och vilka områden av dem är bra (eller iallfall ok...) respektive dåliga?
Behöver helst en 5a eller större...
Svar på tråden: Bra/dåliga områden i Göteborg

Hm...jag flyttade ner...

Skrivet av  Almas mamma
till Götet från Östersund. Vi hamnade i Kortedala. Jag trivdes bra i det området. Fanns mycket skog o så där. Men alla man mötte som fick höra att man bodde sa att det inte var ett bra område...Men vi såg inget sånt...Vi fick lägenhet genom Skanska. Annars så har Familjebostäder hyreslägenheter där oxå.
 

Oj.....

Skrivet av  Madde
.....det är JÄTTE svårt att hitta hyreslägenheter i Gbg.....titta på www.boplatsgbg.se (som har de flesta lediga lägenheterna i sitt "arkiv"), www.hemnet.se (där finns allt, både hyres, BR, villor, tomter och lokaler) eller www.foerbo.se (en av hyresvärdarna som har en del ledigt ibland)! De områden där det kan finnas hyres är KOrtedala, Bergsjön, Angered, Hjällbo och kanske i Frölunda, och då tycker jag nog Frölunda e bäst även om jag personligen inte skulle vilja bo på något av dessa ställen....tyvärr! Lycka till och hoppas det löser sig! *ler* Hittar du en villa till oss så får ni gärna överta vår fyrarummare, parhus sen (hyres)! ;o)
 

Hm...

Skrivet av  Lena
Det är som sagt ganska svårt med hyreslägenheter i Gbg nu. 5:or är ju stort också... Om ni har möjlighet att köpa lägenhet kan man få i bra områden rel. billigt på Hisingen eller i Västra Frölunda. Annars, om ni vill försöka få tag på hyresrätt, skulle jag rekommendera Kortedala (naturnära), Biskopsgården (mycket grönområden och nyrenoverat), Tynnered (svårt dock) eller Västra Frölunda i första hand. Det är områden som är rätt lugna och inte har några direkt stora sociala problem. För tyvärr är det slitet och ganska stökigt i t.ex. Angered, Bergsjön, Hammarkullen. Fast folk som bor i de områdena trivs ofta, så det kanske mest är fördomar från min sida... Hoppas det löser sig, det är jobbigt just nu med bostadssituationen!

Förresten, jag vet inte om det ändrats de sista åren, men några studentkompisar till mig har fått tag på en 5:a och sen en 6:a centralt hos små, privata hyresvärdar. Såpass stora lägenheter är lite speciellt, jag tror de vill hyra ut till "rätt" familj, så ring runt till de privata värdarna!!
 

Tack för svar! Fler tips?

Skrivet av  vill och hoppas flytta!
Tack Almas mamma, Madde och Lena! Jag vet att det inte är lätt, men jag har bestämt mig för att det inte är omöjligt (även om jag vacklar ibland). Vi får se hur det går...
Fler tips mottages tacksamt!
 

Bra och dåliga områden

Skrivet av  Em
Själv är jag uppväxt i Rannebergen, Angered och tycker det är jättefint där. Mycket natur och fina lägenheter. Där är det Bostadsbolaget som äger fastigheterna. De lägger stor vikt vid miljön och har fina lekplatser och helt bilfritt inne i området!
Förutom att ha bott i Rannebergen har jag även bott i Strömmensberg, Kålltorp, Björkekärr (härliga områden, dock svårt att få lägenheter), Kortedala (fint och nära naturen, men jag trivdes aldrig där) och nu på Hisingen där jag både trivs och inte trivs. Bra att det är så centralt(5 min in till stan) men inte barnvänligt för femöre...
 

Artiklar från Familjeliv