Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det i Enskede?

Skrivet av !
Bor i Vasastan och har fått ett erbjudande om
byte till en större(från 2:a till 3½:a)i Tallkrogen/Svedmyra.Låter och verkar bra,vad tror
ni om det? Behöver byta och Enskede har väl bra
rykte?
Svar på tråden: Hur är det i Enskede?

Enskede....

Skrivet av  Almira
Hej Innan jag flyttade till Göteborg så bodde jag i Svedmyra och jag trivdes hur bra som helst där. Det finns många grönområden och det är inte alls långt in till stan heller.....
Hoppas att det går bra med flytten

MVH
Jenny
 

jag skulle inte...

Skrivet av  K
Vasastan har ju ett så fint rykte, så ni borde ju kunna byta till större på tex Söder/Kungsholmen. Tallkrogen & Svedmyra räknas väl inte direkt till Enskede. Jag skulle inte byta, är övertygad att ni kan hitta ett bättre område, om det är det ni vill !
 

Jaha,och vad räknas till Enskede då?

Skrivet av  Jeeeezuz
Tallkrogen & Svedmyra ligger visst i Enskede!
Postadressen är då det alla fall,senast jag kollade!
Skulle bara vara kul att veta VAD du räknar till
Enskede?? Vad är det för fel på dessa områden?
Vasastan skulle alla fall jag byta direkt om jag
bodde där!
 

Jo,

Skrivet av  K
Till Enskede räknas i stort sett det som har Enskede i namnet, Enskededalen, Gamla Enskede osv... Bor man i Svedmyra säger man att man bor i Svedmyra oxå ! Jag sa inte att det är något fel med de områdena, bara att det går att få något som är ännu bättre !
Ta Skarpnäck som ex, som alla har så mycket negativt att säga om, men ingen varit i. Skarpnäcks stadsdelsnämnd sträcker sig fr Hammarbyhöjden och ner till Skarpnäck, och postadressen är oxå mer utspridd än bara i just "centrala" Skarpnäck (tex vissa delar av Enskededalen). Tror du att de som bor där säger att de bor i Skarpnäck ??? Nee, skulle inte tro det. Så vart man säger att man bor beror nog mycket på vad ryktet säger...
Kan väl tillägga att jag har bott i Skarpnäck, men oxå Enskededalen, Sköndal, Midsommarkransen, och nu söder. Av förorterna är Skarpnäck den jag allra helst skulle bo i om jag skulle behöva välja mellan dem. Men nu har vi fått tag på en lght i innerstan, och alla som bor/bott där vet att man då ogärna byter sig till en tråkig förort
 

VA!?

Skrivet av  Skarpnäcksbo
Skarpnäck som är så fint! Har Skarpnäck fortfarande dåligt rykte? Jag trodde att det var på väg att vända nu. Men det kanske bara är jag som blivit hemmablind. Jag har bott här i åtta år och har trivts jättebra hela tiden. Servicen är ju kass (ingen vårdcentral, inget apotek, post med korta öppettider...) men annars är det jättefint.

Fast det var väl kanske inte det som var din point. Men jag vara i alla fall tvungen att svara på ditt inlägg :-)

Men inte har väl Enskededalen Skarpnäck som postadress? Däremot har väl hela eller delar av det jättemysiga området med det konstiga namnet Pungpinan Skarpnäck som postadress.
 

har fått min beskärda del

Skrivet av  M
av bly och andra tungmetaller eftersom jag är uppvuxen på söder.
Tycker att det är helt sjukt att så många med barn väljer att bo i stan av ren snobbism inte kan det vara för barnens skull ialla fall. De skulle nog må bäst i "någon tråkigt förort"
 

svar till M!

Skrivet av  Södermalm-uppvuxen 1 station utanför tullarna
OK, jag kan hålla med om att luften inte är den bästa, men det är den inte i många förorter heller. du är uppvuxen på söder säger du, var bor du nu? vi bor ju trångt med två barn på söder och vägrar flytta. jag tror absolut att det är mycket bra för barnen att växa upp i stan, bra skolor, stort kulturutbud, chans att se olika typer av människor osv. mina barn skulle inte trivas om inte jag trivdes! och det skulle jag aldrig kunna göra i en förort! snälla M, vill du berätte mer om vad som var bra och dåligt med att växa upp i stan? jag vill jättegärna veta.
 

svar till Södermalm-uppvuxen...

Skrivet av  M
Svarar här för det funkade inte på "rätt plats"

Nå jag spetsade till mitt svar till K eftersom jag fann det nedlåtande. Jag tycker att det är sååå trist med den polarisering/segregering som pågår i Stockholm där allt handlar om att hamna innanför tullarna(till vilket pris som helst). Jag undrar om man alltid frågar sig på vilka grunder man vill bo där eller om det är för att stärka sitt ego och höja sin status enbart. Jag menar runtom Stockholm finns det ju flera jättefina förorter beroende av vad man prioriterar. Närhet till naturen och ett lugnare tempo som jag uppskattar är ju svår att uppnå inne i stan.
Jag är uppvuxen i Högalid och bor nu i en söderförort. Här finns inget kulturutbud men det tar ju inte mer än en kvart med tricken om vi vill ha. Skolan är liten och bra. Barnen trivs. Vi trivs.

Det lustiga är att när jag bodde på söder var det verkligen lågstatus/arbetarklass och ute på vischan. Så detta med bra boende är ju ingen konstant faktor precis.

Det bästa med min uppväxt var att jag trots "taskiga odds" fick förmånen att träffa många olika människor och utifrån det kunna göra egna val ifråga om utbildning etc. Det vill jag ge mina egna barn också. Det sämsta var nog "utbudet" som tonåring, kunde ha gått riktigt illa men nu gjorde det inte det:). Oj vad långt det bidde.
 

Man går väl på postadressen trodde jag,eller??

Skrivet av  Jaja..
Hammarby är ju Johanneshov,Tallkrogen,Gubbängen,
Svedmyra,Stureby är alla i Enskede.Enskede/Årsta
stadsdelsnämnd f ö,kan det bli mera Enskede??
Sen säger man väl att man bor i Tallkrogen,Gubbängen
osv! Vissa delar av Skarpnäck har Enskede som
postadress också,det är delat någonstans...
Enskededalen är Enskededalen och har även det som
postadress!
 

PUNGPINAN

Skrivet av  anna
heter så p g a staten/staden el motsvarande förut tog ut avgift där (pungen=börsen, plånboken) om man skulle in till staden för att sälja varor...
 

Fel !

Skrivet av  Katja
Det fanns en krog där förr i tiden, där karlarna stannade till efter jobbet för att ta sig en sup. Och då pinade det i penga-pungen...
 

Det är hur som helst ett roligt namn, tycker jag!

Skrivet av  Skarpnäcksbo
:-)
 

hhmm,

Skrivet av  anna
det var den story jag fått mig berättad för av skarpnäcksbo men jag skall inte framhärda...
 

Inte av mig väl, anna? :-)

Skrivet av  Skarpnäcksbo
Jag känner också igen den storyn som Katja berättar.
 

Vi har

Skrivet av  Sara
tittat på lägenhet i svedmyra och jag tyckte det var jättemysigt där men min sambo
tyckte det var för nära rågsved
så det blev inget byte...
 

hahaha

Skrivet av  Södermalm
svedmyra ligger inte så himla nära rågsved. men om ni skulle byta från stan och ut så förstår jag att han inte ropade hurra.
 

du är bara så trög......

Skrivet av  Z
.
 

eh, jag?

Skrivet av  södermalm- hajjar noll
nu känner jag mig verkligen trög eftersom jag inte hajjar ett piss! är det jag som är trög? och i såna fall varför?
 

hej M tack för svar! imt

Skrivet av  södermalm
x
 

kan inte låta bli att skratta jag med!

Skrivet av  Jaja
Nära Rågsved??
Tillåt mig småle..
 

En synpunkt

Skrivet av  Tania
Tallkrogen och Svedmyra är nog fint, men kolla vad som finns i närheten av ert hus. Många av de områden som byggdes då (50-tal?) känns lite "off". Det finns inga affärer, och ingenting mer än andra bostadshus.

Nu är det ju olika hur man vill ha det, för dessa områden är ju ofta väldigt lugna och sköna. Men det kan bli lite FÖR lugnt också. INGA människor alls som rör sig där på dagtid, och på kvällar/eftermiddagar bara folk som tar sig från t-banan till jobbet.

Det behöver ju inte vara fel, men om man gillar liv och rörelse så kan det kännas lite tomt.
 

till; Skarpnäcksbo

Skrivet av  Katja
Tyvärr är det nog så att man knappt törs säga att man en gång bott i Skarpnäck. Märkte oxå det först efter att vi flyttat därifrån. Vi som tyckte det var hur bra som helst där, förutom som du just säger att allt blir nerlagt.
Både Nämndemansbacken & Sekreterarbacken och en del av villorna där bredvid räknas till Skarpnäck. Gränsen går väl ungefär där skylten sitter på g:a Tyresövägen. Samt Riksrådsvägen och villorna däromkring. Där är det ju SÅ status att bo ! Se bara på priserna och jämför med bostadsrätterna i Skarpnäck.
 

Jag får väl låta bli att flytta då :-)

Skrivet av  Skarpnäcksbo
Om man inte hör förrän efteråt hur hemskt Skarpnäck är.

Lustigt egentligen att de som inte bott nånstans berättar för de som faktiskt bott där att det inte är ett bra område...
 

Artiklar från Familjeliv