Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra områden i Linköping?

Skrivet av KP bf 28/10
Kommer ev. att behöva flytta till Linköping i vår p.g.a. min mans utbildning. När terminen börjar kommer vårt lilla barn att vara omkring två månader gammal. Tänkte sätta upp oss i bostadskö "redan" nu, men behöver ange område, vilket inte är så lätt när man inte känner till staden.

Eftersom han ska plugga och jag vara föräldraledig behöver vi bo relativt billgt, men vi vill ändå ha en 3:a, gärna med uteplats/balkong, tvättmaskin och badkar.

Någon som har några tips?
Svar på tråden: Bra områden i Linköping?

Mantorp, Mjölby

Skrivet av  nu GBG
Mantorp är ett mindre amhälle 2 mil från Linköping.
Mjölby en mindre stad ytterligare en mil söderut.

Jättebra pendelförhållande med tåg, 20 min. mellan Lkg o Mjölby och dom går ofta.
Billigt att bo i Mjölby kommun. Kolla upp det.
mjolby.se
Väldigt barnvänlig kommun.

fd. Mjölbybo som flyttat pga jobb
 

tackar...

Skrivet av  KP bf 28/10
...ser fram emot tips från fler.
 

flera ex.

Skrivet av  Malin
Ska han läsa på Universitetet? Då finns det ett område som heter Lambohov på nära håll. Jag har aldrig bott där, så jag har svårt att säga hur det är att bo där.
Valla/Gottfridsberg/Tornhagen ligger mellan centrum och universitetet. Lagom nära till allt. MEN pga läget är det svårt att få lägenhet där.
Tannefors är annat område som ligger lagom centralt, och fint.
Sedan finns Ekholmen/Haninge men det ligger i utkanten av stan, på motsatt sida mot Universitetet.
 

Varning

Skrivet av  fd linköpingbo
Ryd är nära Universitetet och har uteplats på nedervåningen. Lgh har bad och man kan välja till tvättmaskin. Jag har bott där i flera år men flyttat. Det finns många studentlgh, de områdenena kallas student-Ryd. De andra delen kallas av de som inte bor där för invandrar-Ryd. Min erfarenhet är att som småbarnsförälder är det inte så dåligt. Problemen uppstår då barnen börjar gå på dagis och skola. Dessa är INTE är bra.
Lambohov ligger på andra sidan av Universitetet. Vid centrum är det inte bra men de finns hyres-radhus längre ner. De ska vara bra område. Jag rekommenderar Valla och T1. T1 har dock dyra hyror. Skulle jag bott kvar i Linköping hade jag försökt få lgh i Valla. Nära till Valla fritidsområde med parklek som byggdes om förra sommaren. där finns kaniner, getter och fåglar.
Kolla in denna sida
http://www.linkoping.se/naringsliv/boende/
 

Rubriken blev fel,skulle vara; lite info. imt

Skrivet av  fd linköpingbo
.
 

Vill ni bo nära universitet

Skrivet av  EllaNora
cykelavstånd, så passar Lambohov och Ryd perfekt. Stångåstaden heter den största hyresvärlden. www.stangastaden.se
Jag själv bor på T1 i bostadsrättsradhus. Finns hyresrätter här på T1 hyran för en 3:a ligger runt 6000 kr. Valla är ett annat poppis område, men som de andra skrivit svårt få bostad. Linköping har bostadbrist så ställ dig i kö nu! Mycket bra stad för barnfamiljer! Jag bor som sagt här och fråga om allt. Lättast är det att få bostad i Skäggetorp och Berga just nu.
 

Hyresvärden ska det stå!:-)

Skrivet av  EllaNora
 

Många kvm för pengarna

Skrivet av  Kristina & Gustav + bf18/11
får man nere i Skägget, dvs Skäggetorp. Vi bodde hos SPP där i 2 år i en jättemysig trea (vindsvåning på Stiglötsgatan, låghusen). Skäggetorp har dåligt rykte men vi såg aldrig av bråken alla pratade om och visst det är inte de rikaste familjerna som bor där men som student tycker jag det är helt ok att bo där.

Det värsta med Skägget om man är student är att uppförsbacken man cyklar upp till Ryd är sååååå lååååång....
 

Fins en annan väg nu, cykelväg genom Rydskogen.

Skrivet av  EllaNora
Johannelund är också ok. Finns en trea ledig nu för 4565 kr/mån. En i Lambohov 5367 kr/mån. Var i Kalmar bor du? Jag är uppvuxen i KB-villorna när man kom upp för långa backen!*s*
 

Var i Kalmar?

Skrivet av  Kristina & Gustav + bf18/11
Frågar du mig?

Jag bor ju i Stockholm:-)

Mina pappa och mina brorsor bor i Kalmar, min mamma gjorde det förut (bodde ju ifs ett par somrar under studietiden i Kalmar - Gamla Smedby hemma hos min mamma). Jag är uppvuxen i en kommun som ligger lite norr om Kalmar.

Jag har hört nån annan som var uppvuxen i det där kvarteret för inte så länge sen... hmmm... vem 17 var det? *total minnesförlust*
 

Försök komma ihåg!

Skrivet av  EllaNora
Undrar vad jag fick att du kom från Kalmar? Norr om? Oskarhamn? Timmernabben? Ålem? Berga?
 

Japp ett utav de uppräknade!

Skrivet av  Kristina & Gustav + bf18/11
Det minsta av dem, det med en tågstation.
 

Hmmm jag vet inte

Skrivet av  EllaNora
berätta... Jag vill till Kalmar NU!!!
 

jag bor i

Skrivet av  tina med coco
ett område som heter Lambohov och har bott här i 19 år. Nu bor jag vi(jag,sambo och son)i en 4:a men badkar, tvättmaskin och diskmaskin.
Hyran ligger på 5400.
Trivs toppenbra här! Det finns vårdcentral och 2 mataffären mm mm.
Bussen in till stan tar en kvart, det är väldigt barnvänligt här och väldigt grönt och fint.
Två bra skolor finns det också, där jag själv har gått=)
Vill du veta mer så fråga gärna!
 

Artiklar från Familjeliv