Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill flytta från Sthlm till mindre stad. Tips?

Skrivet av Vill flytta från stan
Hej! Vi är infödda stockholmare och har ingen anknytning till någon annan ort, men vi är trött på de höga huspriserna, de långa resorna, bilköer och stress. Vi vill gärna flytta till en mindre stad, gärna i närheten av vatten.
MEN, jag har förstått att det finns städer som är "svårare" för Stockholmare att "komma in i". Det finns ju ofta en negativ inställing till Stockholmare på mindre orter. Har själv erfarit det. De har varit supertrevliga tills dom frågat vart man kommer ifrån, och när svaret är Stockholm så blir dom reserverade.
SÅ, finns det några städer som är mer "öppna" för nya kontaker. Förstår ni hur jag menar?

Svar på tråden: Vill flytta från Sthlm till mindre stad. Tips?

Skåne?

Skrivet av  Cecilia
Hur långt kan ni tänka er att flytta?
Själv tog vi vårt pick & pack och flyttade till Ängelholm. Lagom stor stad för oss, vid vattnet, 2.5 mil till Helsingborgs centrum, 1 timme till Lund (kommunalt). Vi sålde vår 3a på Kungsholmen, och köpte en villa på 150kvm, stor tomt, 10 min från centrum, 1.5km från stranden för samma peng.

Lycka till!
 

Jag måste säga...

Skrivet av  Jessica mKalle -02 + bf 20/9
Min syster har nyss flyttat frpn GBG till karlstad.
Och Karlstads borna har varit helt underbara enligt henne. Glada trevliga och utåtriktade.
Och där har nui ju närheten till vänern.
 

Linköping eller någon annan stad

Skrivet av  EllaNora
med universitet /högskola för här i Linköping kommer många från andra delar av Sverige, de flyttar hit p g a studier. Linköping är också lagom stors stad, Sveriges femste största.
 

Håller med!

Skrivet av  Majsan
En universitetsstad är perfekt att flytta till. Väldigt många som bor där är inflyttade och är liksom vana att lära känna nytt folk och att utöka sin bekantskapskrets. Linköping rekommenderas varmt!
 

Strängnäs

Skrivet av  Tove med lilla G
Jag har vuxit upp i Strängnäs, ca 8 mil från Stockholm och ca 1 timme med tåget (som går en gång i timmen).
Ligger intill Mälaren, litet, idylliskt och med vacker natur runt omkring. Många Stockholmare flyttar dit nu pga det fördelaktiga pendelavståndet, alltså blir ni knappast utanför.
Eskilstuna röstar jag också för. Min man har vuxit upp där, jag har bott där och vi planerar att återvända till dess Gustav ska börja skolan.
 

Strängnäs...

Skrivet av  Lena_O
Min syster flyttade dit och gifte sig med en Strängnäsare. I några år pendlade hon till Kista tills hon fick jobb i närheten. Hon tyckte att det var ok tills hon fick barn.

Dessutom ligger visst Strängnäs i en annan växtzon än vad Stockholm gör. Så det växer fler växter ute i naturen än vad det gör här. Dom har t ex vindruvor på altanen som klänger så vackert runt en spalje.
 

Fast tyvärr har Strängnäs blivit...

Skrivet av  Disa
...nästan lika dyrt som Stockholm. Jag har mina föräldrar där och har följt priserna i många år och en villa där kostar som en Stockholmsvilla nu. Synd, för det är en fantastiskt fin liten stad. I och med prisnivån faller ju själva motivationen för att pendla så långt för de flesta.
 

hejhej!

Skrivet av  g
Har själv gjort samma sak som er så vi har erfarenhet. Vi bodde först i borås ett år och nu i örebro sen 2 år tillbaka.
Trivdes faktiskt bättre i borås, en mycket mysigare stad, dock är det långt från sthlm och fördomar mot sthlmare finns det gått om i borås! Dock upplevde inte jag det som nått större problem vi var ju så unga när vi flyttade dit, ca 19 o 21 år, tror det e värre bland äldre människor.Talar man om att flyttade pga stressen i sthlm etc så blir man ändå bra bemött.. Där finns oxå närheten till göteborg, många jobbar där men det finns en del jobb i borås oxå.
Här i örebro (har även bott i hallsberg) har många anknytning till sthlm, släkt eller kompisar osv... Många åker dit o shoppar då o då..Jag har ändå fått för mig att folket e svårare att lära känna här, men jag vetinte om det stämmer eller om det är svårare nu när man är äldre attfå nya kompisar. Har efter 2 år 2 kompisar som jag umgås med regelbundet o många bekanta. Pluggar nu och efter studierna stannar vi kvar eller flyttar närmare familjen, dock ALDRIG tillbaks till sthlm, i så fall blir det nog katrineholm som jag själv tycker är ett bra alternativ om man vill kunna ta sig till sthlm billigt och snabbt med tåget o kan tänka sig en så liten stad. Hur gamla är barnen?
Har massa mer att skriva men vill du ha fler tips får du maila mig: [email protected]
 

östansjö

Skrivet av  LM
hej, läste ditt inlägg. Hur var det att bo i Hallsberg, vi har hittat hus i Östansjö. Vet du något om det stället? Var i Örebro bor du nu? Vi bor i Sthlm idag, och flyttar innan årets slut.
 

Falun

Skrivet av  M
tycker jag är en mycket trevlig stad, inte nära till havet men många fina sjöar och vacker natur. Huspriserna är tyvärr höga här med. Inte som Sthlm då men för att vara en mindre stad.
 

Öland...

Skrivet av  waWa
....här är toppen nära till havet, natur, flera städer (Kalmar,Karlskrona,Borgholm m.m.) bra huspriser, bra skolor, rikt utbud på underhållning (slotts ruinen, Kalmar salen bla.)För barnen Ölands djurpark, massor med borgar, Lådbilslandet, Salve byn i Kalmar m.m.
Vi har allt som man kan drömma om. Har vänner som flyttade hit för 4 år sedan från Sthlm de stortrivs här på ön. Inga problem med att komma in i vardagen. Är själv hitflyttad från Falun för 17 år sedan.
Här på ön är det rätt så uppblandat med folk från när och fjärran i vårt land. Fråga gärna om det är nåt du undrar över.
 

Eskilstuna? *imt*

Skrivet av  Elle med Liam
 

Eskilstuna säger jag oxå

Skrivet av  Monica med Amanda & Cornelia
bor här och trivs bra.
Är Sthlmare från början jag oxå...
 

Jag är också

Skrivet av  Q
infödd Stockholmare. För några år sedan var vi på väg att flytta till Karlstad för mina sambo blev erbjuden en tjänst där. Jag ville gärna flytta, men inte gubben :(

Jag gillar Karlstad. Blir jag ensam nån gång kanske jag flyttar dit.
 

Östersund!

Skrivet av  Mimi
Helt underbart vacker stad intill Storsjön... Det händer saker året om och människor är trevliga...
 

Artiklar från Familjeliv