Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Linn börjar bli stora damen

Skrivet av Molly m Linn 020627 & Ludwig 040421
Nu är hon inte bara blöjfri utan även nappfri. Det är sååå skönt att slippa jaga nappar överallt.
Jag tog helt enkelt och ringde tomten som kom och hämta dem och Linn har bara frågat efter nappen vid 3-4 tillfällen under den knappa vecka hon nu varit utan. Man har då bara behövt påminna om att tomten hämtat dem så har hon sagt: "visst ja!"

För övrigt så är hennes favorituttryck just nu:
"e gö inget" (Det gör inget) som hon säger så fort något gått fel.
"okej då" som hon använder i tid och otid.
"Visst sullu" (Visst surru)
Hon pratar i ett så man får nästan skavsår i öronen emellanåt.

Nåt hon är riktigt bra på är att sjunga och dansa. Han kan massor av barnsånger och sjunger ofta. Tex så kan hon hela Jingle Bells på engelska som de sjöng på dagis Luciatåg.
Sen dansar hon alltid när det är musik på TV. Hon kollar hur dansarna gör och gör likadant. Med både stegkombinationer och armrörelser. Ni skulle se hennes höftvickningar!!!

Nåt mer hon är bra på är att göra bus! Tex så ritar hon överallt där man inte ska. Det är mindre kul och vi tjatar och tjatar om att man BARA ritar på papper, ingen annanstans. Ända ritar hon på alla möjliga ställen.
Sen är mitt smink väldigt skojigt och man hittar henne ibland botaniserandes i badrumsskåpet. Hon är dock duktig på att ta sakerna fint och inte förstöra dem. Annars är det ju lätt hänt att läppstift och liknande går av.

Vad är era barn bra på?
Svar på tråden: Linn börjar bli stora damen

hehe

Skrivet av  Ida m Felicia 23/7-02 & Pauline 23/8-04
ja visst sullu används här oxå... Dom verkar ganska lika till sätt våra tjejjer... dansa å sjunga gör Felicia oxå... Här är det Etype som e favoriten... hon kan massa meningar i "paradise" så hon sjunger med... Men det är bara två låtar som duger, dom andra e ju lixom inte etype,tsss... Paradise och olympia e det som gäller...

Föresten om någon sett videon till Olympia så är min bror med, han e med i dom sekvenserna från en bilverkstad, han kommer puttandes på en tv, å sen klappar han till tvn åsså är det några fler sekvenser... lite skoj...

Rita e Felicia oxå duktig på, fast mest på papper å i tidningar å min Hm katalog,tsss
 

Fortfarande liten men pratglad tjej

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Ida har fortfarande både blöja och napp. Vill inte höra talas om något annat, så det är väl bara att vänta ut henne, antar jag.

Pratar gör hon hela dagarna! Hon är väldigt verbal, och har varit det hela tiden. Nu lägger hon till en massa extra ord, som "jajamänsan", "..., förstår du", "föståss", "iallsindar" (härmar morfar) och likannade. Låter väldigt roligt och lite lillgammalt. Det är fascinerande att höra henne bygga ihop hur långa meningar som helst "Mamma, du måste säga till traktorn att han inte får tuta nu för då väcker han den lille pandan som sover."

Vi har även börjat komma in i fråge-perioden. "Vem är des?" frågar hon jämt (dvs vems är det?), och "Vad kan man göra med....?", t.ex ångvälten, radiomasten, konservburksöppnaren osv. Det finns mycket att lära sig!

ANnars är hon bäst på att köra traktor. Fick lilla röda traktorn i julklapp och är fortfarande helt begeistrad. Och att rida på min gamla gunghäst hemma hos mina föräldrar. Hon för långa samtal med den och näst morfar är nog "Brunte" den hon rankar högst just nu.
 

Är det Simone du beskriver?

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
Simone är visserligen inte blöjfri, men viljan finns där.
Napparna fick tomten ta med sig, och det har hon inget problem med!
Pratar och sjunger gör hon HELA TIDEN! Hon har ett väldigt bra gehör vilket gör att hon sjunger text och melodi rätt redan efter att bara hört det ett par gånger!
Rita, ja. Varför begränsa sig till papper? Pappa och mamma har ritat på sig själva, så det ska Simone också göra. Skillnaden är bara att våra "teckningar" är lite vackrare än de som hon fixar på sig själv. Vardagsrumsbordet och tapeten bakom toadörren är numera ägare till vackra (?) konstverk av damen! Även vi tjatar dagarna i ända om att man ritar på papper och bara på papper, men de manliga generna gav henne ett teflonminne så allt rinner av!

Hon är väldigt duktig på att klippa (något hon gör just nu) papper i småbitar, och manövrera DVD-spelare och TV *s*.
Hon härmar det mesta som sägs och går därför under smeknamnet "Lillekot" här hemma.

Hon är väldigt duktig på att klä sig...och framför allt klä av sig. Tror hon är en blivande naturist *ler*.
Hon spelar gärna dataspel och leker ganska avancerade rollekar med storasyster (just nu är det bara doktor som gäller). Även på dagis säger de att hon är väldigt tidig på just rollekar. Något hon tyvärr inte får utöva så mycket just där eftersom hon är äldst, och 1-1½-åringar inte leker så. Däremot tar hon mer än gärna hand om sina små kompisar på dagis och hjälper de när de behöver hjälp.

Hennes tal är väl utvecklat och hon talar med både 6 och 7-ordsmeningar (säkert längre också ibland). Hennes uttal är väldigt bra, så även utomstående har lätt att förstå vad hon säger!

Ja, det var lite om Simone just nu!

Kramisar

 

Här är en till.....

Skrivet av  ~ Anna & Mio ~
...som inte använder napp längre.... Fast det har han inte gjort sedan i november. En dag tyckte han bara att nappen smakade blä, utan att vi hade pratat om det. Så det tyckte jag var toppen. Ibland kan Mio fråga efter nappen, men då påminner jag honom att ju bara är bebisar som använder napp och inte stora killar som honom ; D Och det funkar!

~ Kram ~

 

Vad roligt det är att höra om Linn!

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Och tänk vad lika barnen kan vara! Precis som Linn älskar Annie musik och dans! Så fort vi sätter på musik eller börja sjunga så dansar hon och sjunger högt med *ler*

Nappen, ja den ä l s k a r hon jätte mycket! Få se hur det blir i sommar när vi ska börja försöka vänja av den = )

Sen måste jag också bara nämna vilket favorit uttryck Annie har numera! Va jöö niiiiii? (Vad gör ni?) *ler* Hur känns väldigt stor när hon säger så.

Ja det händer nog mycket i våra juli barns liv nu. sen oktober månad 04 har det fullkomligt exploderat hos Annie. Massor med nya ord/meningar och nya sätt att vara. Och sjungadet - det görs det heeela tiden här hemma! *S*

Kram
 

En pladdermaja har vi!

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
Det pratas och pratas och varenda litet nytt ord snappar hon upp och använder febrilt. Än så länge är det sparsamt med svärord (tack och lov) för det händer ju att man glömmer sig.

Vi försöker med toa men det är svårt när det är dagis o sånt... vi kommer lixom inte in i nåt bra. Måste ha en annan plan känner jag!

Thilde sjunger emellanåt och då går det knappt att stoppa. Likadant med hennes pladder ;) Sen är det Mamma Mu och Byggare Bob för HELA slanten. Hon ringer till Vilma och Bob flera gånger om dagen och emellanåt får Mamma Mu också ett samtal ;)