Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äh jag fattar inte...

Skrivet av Lotta
Jag har läst en del här på sidan, men jag fattar inte gentligen vad man ska diskutera här inne?? Vad betyder "feminstiskt föräldraskap"? Feminism för mig är att arbeta för kvinnans lika värde med mannen. Jag förstår inte riktigt den kopplingen att uppofstra sina barn feministiskt? Hur gör man då?

Jag strävar efter att uppfostra mina barn till starka individer, att veta vad som är rätt och fel, att ha visioner, att behandla andra medmänniskor väl, att ingenting är omöjligt osv...

Men jag tycker inte att jag behöver klä mina barn likadant för det? Jag förstår inte det... mina döttrar får ha klänningar om dom vill, mina söner får leka med dockor, men om dom inte vill det så - fine!

Jag fattar inte poängen... jag menar, min dotter kan växa upp till en stark kvinna även om hon leker med barbie och vill sminka sig. Det handlar väl inte om leksaker eller kläder eller annat, det handlar väl om att man som förälder lyckas uppfostra sitt barn till en stark och självsäker man eller kvinna?


Svar på tråden: Äh jag fattar inte...

Men Lotta -

Skrivet av  lyckligt lottad
det finns en hel massa snack här på fN som jag inte tycker är intressanta, jag går inte in med inlägg på dem för att berätta det...

Den här sidan är till för oss som anser att könsrollsmönster återfinns redan på dagis (och sedan under hela uppväxten) och att dessa mönster är bergränsande för barnen som individer, både pojkar och flickor. På den här sidan kan man diskutera detta och få tips och idéer om hur man kan förhålla sig.

Det här med leksaker och kläder kan tyckas vara en detalj men de är en markör för något mycket större och djupgående. Att förstå det innebär naturligtvis inte att man måste klä sina barn lika eller kasta en Barbie i huvudet på sina söner. Däremot kan man ju reagera på att det finns ytterst få könsneutrala kläder i handeln t.ex. Som förälder nästan måste man välja flick el pojkvariant på vinteroverallen - detta bara som ett exempel på tvingande könsrollsmönster.

I övrigt så verkar det finnas alla möjliga livsåskådningar på denna snacksida och det tycker jag är oerhört positivt! Hoppas att du också kan få ut något av det, annars finns det säkert andra sidor för dig.
 

Fast...

Skrivet av  Lotta
...jag skrev ingenstans att det inte var intressant??

Jag ifrågasätter bara rubriken feministiskt föräldraskap och förstår inte riktigt vad snacket ska handla om. Nu har du förklarat lite, tack för det, men jag förstår fortfarande inte så mycket mer.

I min värld är det inte fel att välja antingen "flick"-saker eller "pojk"-saker. Båda är lika rätt och så vill jag ha det.
 

För mig betyder det bland mycket annat

Skrivet av  Frippa
att försöka visa på alternativ till och ifrågasätta de färdigproducerade och begränsande könsrollerna. Att rent konkret ge mina döttrar tillgång till exv. traditionella pojkleksaker (utom vapen ect) innan de ber om det, att köpa Lego som där man bygger maskiner etc. och inte sätter ihop ett rosa sminkbord i tre delar. De ska få tillgång till allt oavsett om det är stämplat som pojk- alt. flickleksaker.
 

så här tänker jag:

Skrivet av  T&H
Feminsiter vill ha ett jämlikt samhälle. Så långt tror jag att vi är överens? Men jag tror dessutom att det jämlika samhället ine kan utvecklas så länge vi fortsätter att omedvetet pracka på våra barn traditionella könsmönsrioller och mönster. Redans som spädbarn behandlar vi våra barn olika, och redan som fyraåringar har våra barn lärt sig de olika förväntningar som finns på kvinna och man. Det är ett hinder för att det jämlika samhället ska kunna utvecklas och det är ett hinder för de enskilda människorna. Det första vi behöver göra för att ändra på detta är att våga inse att vi INTE behandlar våra barn förutsättningslöst. Vi måste försöka se de sätt på vilka vi könsmarkerar våra barn och lägger dolda förväntningar på dem, annars kan vi inte komma till rätta med problemet. Om vi tror att det är så enkelt att de flesta flickor leker med dockor för att de vill, och de flesta pojkar leker inte med dockor därför att de inte vill, då kommer ingenting heller någonsin att änras.
 

Artiklar från Familjeliv