Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Antifeministiska samfundet

Skrivet av Nike
Nu har jag tagit ställning och blivit medlem i denna "klubb".
Jag kommer självklart fortsätta att läsa denna sida och jag tror nog att många här skulle känna sig hemma i deras syn på vad som är jämstäldhet/jämlikhet och vad som betraktas som feminism.
Ha en bra dag!
Svar på tråden: Antifeministiska samfundet

AS har gräsliga åsikter, tycker jag

Skrivet av  Karin
Jag har kollat in AS hemsida och jag höll på att gå i taket. De säger sig vara mot feminism och för jämställdhet. Pyttsan säger jag! Enligt mig tycks AS stå för rent människofientliga värderingar i bästa Alf Svensson-anda.
 

Ja vad säger ni, systrar och bröder?

Skrivet av  ärtan
Kika in på \<\;A HREF="http://www.antifeminist.nu/"target=_BLANK>anti-feministiska samfundet\<\;/A> och läs själva.

Här min favorit om kvinnomisshandel:
"det är endast några få promille av samtliga män som misshandlar sin fru/sambo. Feminister vill ofta få folk att tro att majoriteten män misshandlar kvinnor vilket inte är fallet."

Och slutsatsen som jag tycker är lysande i sin naivitet:
"Fullständig jämställdhet uppnås först då man slutar jämföra män och kvinnor som kollektiv och börjar se människor som individer där varje individ har sina egna preferenser och möjligheter."
 

SUCK

Skrivet av  feminist-javisst
Jag garvar ihjäl mig. Vad som är trist är att de sidan alltid kommer upp bland de första när man söker på feminism på tex Yahoo eller Altavista. Trist för en sökande feminist att hamna i den skiten.
 

bara namnet får mig att kräkas

Skrivet av  pola
så inget medlemskap för mig, tack!
jag ser till och med ner på kvinnor som inte vågar kalla sig feminister, bara för att...
 

Eller vad sägs om detta

Skrivet av  Mustardseed
"Som en följd av att män nekats vara män och kvinnorna fostrats till att vägra leva i samklang med sin naturliga roll (och som då också ska respekteras av mannen förstås) så har vi ett ökande antal skilsmässor där egot går före familjen. Om vårt samhälle ska bestå så måste vi tillbaka till den naturliga ordningen och sluta hyckla. Att det skulle vara en sådan välsignelse med att ha flickor på varje arbetsplats ifrågasätter jag verkligen. Det är bara till att konstatera att det ligger i mannens natur att attraheras av kvinnor, gift eller ogift. Därför är det inte så konstigt att det blir konflikter som sedan stämplas som sextrakasserier. Låt män vara män och kvinnor kvinnor. "

Nej, jag känner inte riktigt att jag kan identifiera mig med det synsättet...;)
 

Jaha, nu måste jag invända att ni är för snabba att döma Nike och AS

Skrivet av  Sportbil
Först vill jag säga att jag aldrig hört talas om AS förrän detta dök upp men jag gjorde som Ärtan föreslog och kollade på information. Så här skriver de om sig själva:
"Man behöver inte vara en feminist för att vilja ha jämställdhet. Vi vill ha riktig jämställdhet. Vi vill ha ett samhälle där man kan få vara man utan att behöva bli kallad potentiell våldtäktsman, pedofil eller mansgris. Vi vill ha ett samhälle där en kvinna ska kunna vara hemmafru utan att beskyllas av feminister. Vi vill ha ett samhälle där en man ska kunna vara en manlig och en kvinna ska kunna vara kvinnlig. Självklart ska även motsatsen gälla, den kvinna som vill göra karriär och den man som vill stanna hemma med sina barn ska kunna göra det. Moderatledaren Bo Lundgren kallar det för individ-feminism, vi föredrar att kalla det antifeminism. Anledningen till detta är att vår filosofi skiljer sig totalt från den feministiska. När feminister grupperar människor i kvinnor och män och jämför skillnader hävdar vi att man måste se till varje individ. Varje individ har sina egna behov och ska således ha rätt att bestämma över sitt liv. Varje förälder ska själv kunna välja hur man vill uppfostra sina barn och hur man ska dela upp det dagliga arbetet. Detta innebär att ingen ska tala om för en hur man ska leva sitt liv."

Självklart är det korkat att kalla sig "anti-feminister" om man INTE är emot jämställdhet. Men det verkar som orsaken är att dom tycker att själva benämningen feminst har "kidnappats" av särarts- och radikal-feminister och att de därför på ett provokativt sätt valt att kalla sig AS för att markera disttans till denna typ av feminism. Man kan tycka att namnet deras är korkat men däremot kan jag inte hålla med den som ev. tycker att deras åsikter inte hör hemma här. Jag tror många av oss här kan hålla med i åtminstone delar av det citat jag klippte ur ovan. Sen att man kan ogilla andra delar eller Bo Lundgren eller Alf Svensson eller liknande men det är INTE vad jag vill kalla minsta gemensamma nämnare för feminism.

Det blir en dålig debatt tycker jag när åsikter "brännmärks" bara på grund av namn eller organisation - inte på faktiska tillkortakommanden.
I så fall är ni inte själva ett dugg bättre än de som diskriminerar kvinnor bara på grund av kön. Det är nämligen liknande princip. Alla åsikter måste individuellt värderas på egna meriter tycker jag.
 

Jag börjar fundera lite när dom säger:

Skrivet av  P-nilla
"Vi vill ha ett samhälle där man kan få vara man utan att behöva bli kallad potentiell våldtäktsman, pedofil eller mansgris"

Vad är det för syn dom har på manlighet.
Om man blir beskýlld för att vara något av dessa saker om man beter sig manligt så blir jag rädd, så om man ska vara man så ska man begära sex på ett agressivt sätt av en kvinna eller? Jag menar eftersom man kan "råka" bli beskylld för att vara vådltäcktsman om man är manlig.
På vilket sätt beter man sig manligt om man kan råka bli beskylld för pedofeli?
Och slutligen, är det att vara manlig om man anser att kvinnor ska ta hand om hemmet medan mannen sitter med en folkbärs och kollar sporten? Eller vad innebär mansgris i deras ögon (det är nämligen en mansgris i mina)
Det var något som fick mig att reagera, menjag har inte läst allt ännu...
 

du har fattat!

Skrivet av  pola anti-anti-feminist
P-nilla, du behöver nog inte läsa mer, för resten av sidan går i samma stil *bäää - bääääää*
ja, ja, jag är sååå snabb på att döma, men faktum är att jag bara tagit del av AS åsikter, och som jag tolkar dom, är dom stendumma!
 

Sportbil...

Skrivet av  Mustardseed
Personligen reagerar jag inte bara på namnet utan på det som skrivs på sidan. Som exempel det citat som finns i mitt inlägg ovan. Jag sympatiserar verkligen inte med detta och har svårt att se det som ett led i jämställdhetsarbete. Snarare är det för mig ett försök att konservera befintlig samhällsstruktur under täckmanteln "individuell jämställdhet".

Hur mycket jag än ogillar att generalisera så är verkligheten sådan att kvinnor som grupp inte är jämställda med män som grupp. Att sedan enskilda individer lyckas bryta sig ur det mönstret är iofs berömvärt, men inte ett tecken på att jämställdhet existerar.
 

Nej vet du

Skrivet av  Mustardseed
vad, jag tror faktiskt inte alls att det är många här som känner sig hemma i den synen på jämställdhet. Jag tror att de flesta som söker sig till Feministiskt föräldraskap är intresserade av just FEMINISTISKT föräldraskap och inte av antifeminism.

För övrigt har jag otroligt svårt att förstå hur någon kan vara antifeminist överhuvudtaget, så långt från min egen världsbild är det synsättet.

Men jag ser fram emot att diskutera mer med dig!
 

Voff, voff

Skrivet av  Absolut-ist
klart att tiken ska vara hemma med valparna *ironisk*

Tommy Ryden har bara egoistiska och mansgrisiga orsaker till att skriva vad han skriver. På inget sätt verkar han ha velat ärligt analysera de sociologiska faktorer som påverkar vad "män vill ha" eller vad "kvinnor vill ha". Jag tycker det är naivt att gå på det dravel som antifeministiska samfundet står för. Ur ett intellektuellt perspektiv framstår de som bara rent korkade, men jag tror snarare att det är en brist på allmänbildning som tar sig i uttryck av fördumning. Självklart "känns det rätt" för många män och kvinnor att vara antifeministiska. Men det är bara för att de inte förstått att de är produkter av en social miljö.

Tidigare inlägg från dig har ju verkat vettiga (därför är jag förvånad). En fråga till dig: har du satt dig in i genusteori innan du accepterade Tommy Ryden & Co´s argument? Det borde du ju rimligen ha gjort, eftersom det verkar ganska konstigt att engagera sig i antifeminism innan man vet vad feminism är.
 

Artiklar från Familjeliv