Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Begåvad insats från skolan? *grrr*

Skrivet av Allis
Jag är rätt måttligt förb*
Hör följande fantastiska initiativ:En skola ska ha nobelfest för tolvåringar, ett trevligt och förhoppningsvis allmänbildande initiativ. Till denna fest har dock barnen fått vissa förhållningsorder angående klädseln - flickorna SKA ha finklänningar och pojkarna kostym. För det första, hur har skolan tänkt att föräldrarna ska finansiera det? Och för det andra, varför söka tvinga in tolvåringar i vuxnas stereotypa könsroller? Vem har sagt att alla flickor och pojkar vill se ut på ett visst sätt? Vad händer med de barn som inte vill ställa upp på detta? Jo, de får höra att de inte får vara med på festen. Jag smäller av.

Är detta ett lämpligt sätt för skolan att skapa gemenskap och förståelse på? Skolor runt om i Sverige lägger ner mycket tid och möda på att både bryta tvingande könsrollsmönster och uppmuntra barn till att våga stå för sitt eget sätt att uttrycka sig på. Här gör man tvärtom - se ut på ett visst sätt annars får du inte vara med och leka. Vad gör man???
Svar på tråden: Begåvad insats från skolan? *grrr*

Jaa, vad gör man..

Skrivet av  Marisan
Man kanske kan bilda en hemlig klubb med dom som inte vill/kan följa klädkoden. En del killar och tjejer kanske kan byta klädkod med varandra;)
Ta sedan dit en journalist (Linda Skugge t.ex) när det är dags och skolan inte(?) släpper in dom;)
Ingen bra PR precis och då måste dom nog lägga ner sina löjliga ideer, förhoppningsvis:)
 

Man ordnar en alternativ nobelfest...

Skrivet av  pinglan
förstås. Själv skulle jag nog hållit min tolvåriga dotter hemma. Skolan ska inte diktera ungdomarnas klädsel alls, inte ensen sån här gång. Det kan räcka med att man ska vara snyggt klädd punkt slut (Fast min dotter skulle säkert klä upp sig i finklänning med stor förtjusning.)
 

Och tror du att din dotter någonsin skulle förlåta dig...

Skrivet av  Francesca
...om du tvingade henne att sitta hemma med dig, medan hennes kamrater fick klä sig fina och dansa och umgås med pojkar på ett vuxen och trevligt sätt?

Ärligt talat - när jag hör om föräldrar som förbjuder sina barn att gå på roligheter med sina kamrater, oavsett vad de använder för ideologiska ursäkter, så tror inte jag på att det handlar om det. En normal mamma skulle inte kunna göra sitt barn så ont! Att du kan förklara för henne hur du tänkte när hon är 30, hjälper inte nu. Jag tror faktiskt att det handlar om att få utöva makt över någon som är svagare. D.v.s. sitt barn, om man inte har makt någon annanstans.
 

Jag vill inte ha nån makt över min dottereller nån annan heller för den del

Skrivet av  pinglan
En sån sak som att stanna hemma från nobelfest i skolan skulle naturligtvis föregås av diskussioner och argument från båda sidor. Min dotter är mycket verbal och kan utomordentligt väl tala för sig. Inte skulle jag bestämma över hennes huvud så klart. Inser att mitt ovanstående inlägg kan tolkas så, men det är alltså inte meningen. Skulle hon dessutom servera mig tillräckligt bra argument för att gå så skulle jag måhända ge med mig. Det har hänt många gånger, som belöning för atthon bemödat sig om att tänka ut argument.

Jag försöker ge alla mina barn, 2 döttrar och 1 son möjlighet att tänka själva och bara ge vägledning. Jag vill att de ska se orimligheterna utan att jag påpekar dem. Men ibland måste man ta upp diskussioner och ibland måste föräldrar bestämma över ungdomars huvuden. Utan att det ska kallas att man är maktgalen. Det är helt enkelt ens föräldraansvar.
 

Urdåligt

Skrivet av  Protan
av denna skola. Kul att hålla en nobelfest för barnen, men låt dem för Guds skull få klä sig som de själva vill. Vaddå finklädda? Duger man bara om man har fina kläder?
 

Du har rätt på en punkt

Skrivet av  Francesca
Det är naturligtvis fruktansvärt att föräldrarna måste finansiera så fina kläder, och att de som inte har råd måste sitta hemma när de andra har roligt. Vad var det för en skola - en privatskola antar jag, där de utgår ifrån att alla har råd?

Däremot håller jag inte med dig om att klänning respektive kostym skulle vara fel. Alla flickor älskar att klä sig i fina klänningar och dansa, och jag tycker att det är synd att så många ska gå miste om det idag. Och visst är pojkar stiliga i skjorta och kostym! Eller vad tycker du att de skulle ha på sig - skitiga jeans för flickorna och vadmalsklänning på pojkarna, eller..?

Jag tror att barn och ungdomar idag just behöver att lära sig uppföra sig och umgås på ett artigt och trevligt sätt med det motsatta könet. Om pojkarna fick pröva på att visa flickor respekt, genom att eskortera sin bordsdam, hålla ut stolen när hon sätter sig, fråga henne artigt om hon vill dansa, och föra henne tillbaka till hennes plats efter dansen, så är risken mindre att de skriker "Hora" åt flickorna i skolan i fortsättningen. Eller det tror i alla fall jag!
 

Men alltså

Skrivet av  Protan
hur man är klädd har väl inget med att göra hur man uppför sig. Klart att barn skall lära sig att visa respekt för varandra och inte kalla varandra hora eller bög.
Men detta har nada att göra med hur man klär sig. Kostym är löjligt, varför måste nästa generation män bära sådana? Balklänningar klarar vi oss utan.
Jeans kan vara rena, behöver nödvändigtvis inte vara skitiga. En gammal fördom som är ganska irriterande.
 

Privatskola?

Skrivet av  Allis
Nej, en kommunal skola på landet.
Jag ska förtydliga vad jag irriterade mig på i mitt första inlägg - att stoppa in alla barn i en enda mall. Trevligt uppförande kan man ha oavsett klädstil, vad som är fint för ett barn är det inte för ett annat. Alla flickor älskar inte att klä sig på ett visst sätt, inte heller alla pojkar.
 

Men hallå!!!

Skrivet av  Cecilia
Vad fan vet du om vad ALLA flickor vill?????!!!!!
Alla flickor gillar väl inte att ha klänning och eller dansa! Jag personligen älskar att ha klänning, men jag har flera vänner som inte alls gör det! Ok, nu låter jag förbannad och otrevlig - men jag vet ialla fall bättre än att tro att bara för att jag tycker en sak så skulle alla tjejer vara så.
Det är väl bra att ha en fest och en chans att få klä upp sig. Men - detta ska vara just en chans för att det ska bli något trevligt - inte ett tvång. Många föräldrar har inte råd attt köpa de "rätta" kläderna, och alla barn gillar faktiskt inte att ha det. Istället för att tvinga in barn (eller vuxna för den delen) i förutbestämda roller, så borde man ha skrivit: Ta på dig något fint och festligt.
Så kan man få välja själv vad man känner sig fin i, vare sig det är en klänning, fin byxor med glitter top eller chinos och slipover. Att inte tvinga in pojkar i att ha kostym (gubbigt tycker jag! passar vuxna bättre)eller flickor att ha just klänning, betyder inte som du antyder att man ska ha sunkiga kläder!!!! Man kan vara fin klädd utan att vara påtvingad en väldigt snäv dresscode.
Sen har jag väldigt svårt att tro att en enstaka fest skulle förvandla hänsynslösa, tasfande och könsordsskrikande killar till perfekta gentlemen. Och, vill vi verkligen ha gammaldags gentlemen som drar ut stolen? Jag tycker att det andas en mycket gammaldags kvinnosyn - kvinnor är små mystiska, ljuvliga väsen - inte riktiga människor som man tar på allvar. Såna man tittar på - inte såna man lyssnar på. Jag vill hellre vara en kompis i gänget än ett mystiskt väsen ialla fall.
Ja, jag älskar att ha balklänning - med det betyder inte att jag ska tvinga på det på andra! Det tycker jag att de ska få välja själva!
 

Klassfråga mer än könsfråga tycker jag

Skrivet av  Francesca
Jag har arbetarbakgrund - mina föräldrar hade sexårig folkskola - själv har jag en akademisk examen. När jag kom till universitetet med alla dess baler och fester, så hade jag i början problem med att flyta in. Just för att jag aldrig hade fått bära en aftonklänning tidigare och inte kunde föra mig i den, inte visste vilka bestick man skulle använda till olika rätter och så vidare. Jag kunde pinsamt nog inte ens dansa en vanlig vals!

Jag tycker därför att det kan vara bra att även elever i den kommunala skolan lär sig att föra sig i dessa sammanhang. För att hjälpa dem som vill försöka göra en klassresa, och gå på universitetet. Ja, vem vet - kanske till och med FÅ Nobelpriset en vacker dag! Och då kan inte den kvinnliga nobelpristagaren stå där och ta emot priset ur kungens hand klädd i "byxor med glittertop", eller hur?

Det ÄR faktiskt till och med så att en del av det så kallade glastaket för människor med arbetarbakgrund, beror just på att de inte kan uppföra sig i finare sociala sammanhang. Det är många begåvningar som går spillo genom det!

För övrigt så finns vet jag inget så sexigt som en man som behandlar mig som en dam! Jag känner mig inte som något våp för det, och jag är övertygad om att de män jag syftar på inte betraktar mig som det heller!

 

Men vänta lite nu...

Skrivet av  lyckligt lottad
du menar väl inte att barn bör lära sig bära aftonklänning för att ev en dag vara rustade för att ta emot Nobelpriset ur kungens hand?

Det verkar rimligt att okunskap om "etikett" på sätt och vis utgör ett glastak för klassresenärer, men det är inte "etikettskunskapen" i sig som utgör hindret utan den känsla av underlägsenhet som detta i så fall för med sig och det är ju _det_ man måste motverka i barnuppfostran! Tycker jag. Alla barn och alla människor är lika mycket värda oavsett kunskaper om ostronkniv eller ej.

Som jag förstod Allis inlägg så var det ju det rigida upplägget kring festen som hon reagerade på. Att uppmana barn att klä sig fint är en sak - att påbjuda att småpojkar ska ha kostym och flickor aftonklänning är larvigt på gränsen till reaktionärt tycker jag.

Jag har själv gått på internatskola där en gammal engelsk dam kom en gång i veckan och undervisade i takt och ton. Till det hörde att vara ödmjuk och stolt över vem man är men absolut inte att försöka bli "fin" med hjälp av vare sig kläder eller etiketts-snobberi, det betraktades som höjden av plumphet...
 

Lyckligt lottad!..

Skrivet av  Marisan
Jag håller verkligen med dig:)
Om man nu vore av nöden tvungen att, kanske mot sin vilja, i vuxen ålder framträda i balklänning så ser jag inte att det skulle vara omöjligt att lära sig det då. I alla fall så pass bra att man klarade sig igenom Nobelfesten;))*fniss*
 

Sista förtydligandet

Skrivet av  Allis
Varför bli irriterad på skolan alls? Jo för att den så tydligt talar om att den exkluderar det barn som inte passar in i den vuxnes mall. Jag tycker _inte_ att vi ska lära tolvåringar att det är ok att vissa får vara med medans andra får stå utanför, det om något är en biljett till utanförskap.
 

Håller inte med!

Skrivet av  Cecilia
Det som ger makt och möjlighet att komma fram i världen är språket! Det är oerhört viktigt att vi ger våra barn ett språk, ett verktyg att uttrycka sig med, att tala så att folk lyssnar på dem. Det ger inträdesbiljett till att möjligt här i livet.
Språket bör man arbeta aktivt med varje dag inom förskola och skola.
En vacker klänning tar man bara på sig - det kräver ingen träning att bära upp en sådan. Att dansa olika sällskapsdanser har jag fått lära mig på gymnastik undervisningen. Hur man använder bestick kan man lära sig på hemkunskapen - det är väl en utmärkt plats för det. Detta är heller inga konstigheter - för alla intresserad kan jag berätta att man alltid börjar längst utifrån med besticken. Så nu vet ni alla det och klarar av er nobelfest!
Är man så begåvad att man tilldelas nobelpriset tror jag med säkerhet att man komer att klara av att lära sig sådana enkla saker.
Och ja, faktiskt - jag tycker att man även som kvinna ska ha rätt att bära kostym vid tillställningar som nobelfest eller oscarsgala om man nu föredrar detta (som tex Ellen DeGeneres). Huvudsaken är att man klär sig på rätt nivå av festlighet, könsstereotypa begränsningar ser jag inte som en tillgång i vårt samhälle.

Jag tycker inte att det är sexigt att bli behandlad på ett traditionellt sätt, det finns mycket i dessa traditioner som jag anser är förminskande. Jag tycker det är sexigt med män som är intelligenta och fördomsfria, som säger kloka saker på ett övertygande sätt. Jag tänder på när de uppskattar mig som människa mer än som könsvarelse. Och när man får kontakt på ett intellektuellt plan föds ofta en känsla av gemenskap. Jag tänder på blickar och beröring, inte på gammaldags formaliteter.

Jag tror inte att vi ska sträva efter att pressa in barn i så snäva ramar som möjligt så tidigt som möjligt. Varför inte bara ordna en trevlig fest där man ska klä sig festligt? Varför måste allt styras och krånglas till så mycket? Är det verkligen någon som skanar den tid när kvinnor satt som panelhönor uppradade efter en vägg, och bara männen fick bjuda upp - vilket många av dem kanske var för blyga för. Nej, fram för ett samhälle där man får vara sig själv, inte inklämd i snäva ramar av hur man ska vara för att duga.
 

Men..

Skrivet av  Frippa
nog måste det väl vara annat än hur/om man vet att föra sig i balklänning som gör att man ev. stöter på glastaket? Jag tror du överskattar denna "teaters" betydelse. Och nog får man hoppas att kungen inte bryr sig när min dotter tar emot Nobelpriset iklädd frack och glittertopp utan att han i såna fall bryr som om de revolutionerande forskningsrön hon åstadkommit.
 

Nej, så lätt är det inte

Skrivet av  Francesca
Hur många arbetarklasspojkar har inte gjort bort sig på anställningsintervjuer, för att de suttit där och sett bortkomna ut i en nyinköpt kostym - för att de aldrig använt kostym förut?

Och jo, besticken går väl rätt fort att lära sig. Men att föra sig i aftonklänning när man går och dansar är inte helt lätt. Man bör ju inte gå kutryggigt, snubbla eller lufsa fram! Det finns ju en anledning till att överklassens barn fortfarande skickas på kurser i sällskapsdans när de är c:a 16-17 år! Gymnastiklärarnas danskunskaper är långt ifrån tillräckliga för att kunna hålla denna undervisning.

Att kunna konversera på ett artigt och trevligt sätt, utan att bli varken för närgången eller verka ointresserad, är också en konst. Att ta turer, inte avbryta den andre... Frågan är om det överhuvudtaget GÅR att lära sig i vuxen ålder. Jag märker då tydligt på mina kollegor med annan bakgrund att de har ett inlärt smidigt sätt som inte jag har, och som ger dem fördelar. De VERKAR trevligare och hänsynsfullare än jag, fast det inte är så.

Och som sagt - jag håller med om att det här arrangemanget i skolan var olämpligt ifall det innebar att vissa inte hade RÅD med rätt kläder. Men inte av någon annan anledning. Kanske kunde skolan ha lånat/hyrt in balkläder till alla..?
 

Franscesca har du läst rubriken på det här snacket?

Skrivet av  ärtan pärtan
Jag bara undrar eftersom du är så frågande inför dessa tankegångar som vi har här.

Jag tycker det är fel att KRÄVA en viss klädsel. Med ditt resonemang är det eftetrsträvansvärt att avancera till medel- och överklassen, och det tror jag mycket få av oss här skulle skriva under på även om flera gjort det. Min mor gick aldrig på bal och jag fick hitta andra för att få veta vad som krävdes. Men det är inte svårt att lära sig "föra sig" i klänning och hålla koll på baletikett. Att däremot förutsätta att detta är vad alla vill tycker jag är trångsynt och bregränsande.

Snyggast klädda jag sett på bal var f ö en välsvarvad donna i skräddarsydd frack!
 

Jag sa inte att det var eftersträvansvärt att ta sig...

Skrivet av  Francesca
...in i medel- eller överklassen. Däremot så tycker jag att alla borde ha lika möjligheter till avancemang, oavsett bakgrund. Och det har ungdomarna fortfarande inte i dag. Det kan du se på till exempel den sociala snedrekryteringen till universiteten. Nästan alla som går på prestigeutbildningar som läkar- civilingenjörs- och juristprogrammen kommer från överklass- eller övre medelklasshem.

JO, jag har sett rubriken på snacket! Jag är emot könsdiskriminering OCKSÅ, men just i det HÄR fallet så är den ju faktiskt inget problem (eller ett mindre problem). Det är till och med mer än 50 % kvinnor än män på läkarutbildningen i alla fall! En flicka från överklasshem har MYCKET större chanser än en pojke från arbetarklasshem!
 

Men självklart har medel och överklassen det mer förspänt

Skrivet av  ärtan undrar
men varför ska inte de lära sig "föra" sig i arbetarklassammanhang? Varför är det arbetarklassen som ska sträva uppåt och ha möjlighet till avancemang? Varför kan inte människor spänna av lite och låta varann vara som de vill?

Och återigen apropå alla diskussioner vi haft om vad som är viktigt att kämpa för - varför ska flickorna ha klänning och pojkarna kostym? Varför inte tvärtom? Eller inte alls? Varför låsa tjejer och killar i roller? Om du tycker att det inte är ett problem får det stå för dig men kan du åtminstone förstå att vi andra har andra värderingar i detta fall?
 

KLASSKAMP FÖRS INTE PÅ ÖVERKLASSENS BALER

Skrivet av  feminist-javisst
Kommer själv från arbetarklassmiljö och pluggar i anrika Lund där det studentikiosa inslaget är dominerande.

Jag tycker att ärtsoppa med punch, baler, talet till kvinnan, balklänningar, män i frack, medaljer, är ruttna, förlegade, borgliga, hierarkiska och löjeväckande traditioner som tjänar till att utesluta arbetarklassen, få arbetarklassens kvinnor och män att känna sig dumma, förlöjliga arbetarklassen. Det är traditioner som infördes när borgarklassens ungar var de enda som hade tillträde till högre utbildning. Traditioner som andas tungt av klassförakt. BOJKOTTA skiten!

KLASSKAMP förs inte på snofsiga baler min sköna dam utan det görs på gator och torg, på arbetsplatser och inom fackföreningar.

Det kan också göras genom att studentkårerna tar snedrekryteringen på ALLVAR och kräver ett universitet för ALLA. Där man inte ska behöva AVSÄGA SIG SIN KLASSBAKGRUND för att passa in!

Ingen klasskamp utan kvinnokamp, ingen kvinnokamp utan klasskamp!
 

Något måste göras

Skrivet av  moser
Allis, om du har något som helst inflytande i den skolan, måste du göra något. Prata med rektorn, h*n kanske inte känner till dresskoden för festen, kanske projektgruppen har bestämt det. Lägg fram dina argument. Alla har inte råd att fixa galakläder, flickor och pojkar måste kunna ha samma kläder osv. Meningen med att uppmärksamma Nobelpriset i skolan måste ju vara att eleverna ska lära sig något om Alfred Nobels liv och gärning och att eleverna får en barnanpassad förklaring av vad årets Nobelpristagare får pris för. Att Nobelkommittén för att skapa mer uppmärksamhet kring priset har lyckats få kungen som prisutdelare och hela kungafamiljen med på festen är ju något som är helt underordnat och ganska barnsligt att efterapa på en skola. Jag vet hur ont om pengar det är i vissa familjer och en vanlig valfri maskerad kan göra att en del barn inte kan komma på festen.