Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Artikel från Sourze.se

Skrivet av nybörjare :)
Jag hittade en artikel på Sourze.se.. Om ni orkar läsa, vad tycker ni om det han säger? själv är jag inte så jätte insatt(mitt intresse är nykläckt :)) så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Men jag är nyfiken på vad ni har att säga om den, jag har läst mycket klokt här inne förut. :)

från http://www.sourze.se/default.asp?ItemId=10095144

Mannen är förtryckt

Att kvinnan diskrimineras inom vissa områden är ingen hemlighet. Men har män som regel det strukturella övertaget?

Den feministiska rörelsen har betytt mycket för kvinnors frigörelse genom åren och betyder fortfarande mycket. Problemet med könsrollerna är dock mycket mer omfattande än vad den feministiska rörelsen har belyst. Artikeln skall inte ses som något anti-feministiskt inslag, utan snarare ett försök till nyansering av jämställdhetsdebatten. Faktum är att vi, den kollektiva gruppen män, har minst lika mycket att tjäna på ett utraderande av könsrollerna som kvinnorna. Även för feminister med ett ständigt fokus på kvinnors rättigheter skulle det vara mycket värdefullt att få män att inse detta; vilket dock den feministiska rörelsen har varit tämligen erbarmligt dålig på att göra. Jag tänker belysa ett antal exempel som styrker min åsikt, vidare skulle jag med all säkerhet kunna skriva en bok om ämnet, men för tillfället nöjer jag mig med en kort artikel på sourze.

Det är 235 procent vanligare att män tar sitt eget liv, än att kvinnor gör det. Det visar en tydlig sårbarhet. Att vara svag och känna en meningslöshet med sitt liv, är något som inte går väl ihop med mansrollen. Detta leder troligen till att många män förtrycker dessa känslor, och till slut når man en position då självmord för dessa män känns som det enda tänkbara alternativet.

Kvinnor lever ungefär 6 år längre än män. För 100 år sedan var denna skillnad inte närmelsevis så omfattande. Det råder knappast något tvivel om att det härrör från de fysiska faror som ofta förknippas med manlighet och som leder män till att generellt utsätta sig för mer risker. Detta är något som närmast ses som naturligt, som vi inte kan påverka; så är dock givetvis inte fallet.

Män drabbas i mycket större omfattning av våldet i vårat samhälle än kvinnor. Det brukar då hävdas att det också är en liten grupp män som står för detta våld; vilket är sant, men frågan är vilken betydelse det har? Att män både står för, och utsätts för våldet i samhället – skulle det alltså vara ett tecken på vårat strukturella övertag? Nej, det är det givetvis inte. Det är ett tecken på utsatthet. För vem hävdar att när svarta män skjuter ner varandra i till exempel amerikanska ghetton så är det ett tecken på deras strukturella övertag i samhället? Ingen, eftersom det beror på att de tillhör en diskriminerad och socialt utsatt grupp.

Sourze hade en statistisk not för någon vecka sedan med rubriken "när ska män sluta vara klyschor?". Det var statistik från SCB som visade att kvinnorna fortfarande står för den övervägande delen obetalt arbete i hemmet. Men vad som inte ofta kommenteras, är vad resultatet blir när man slår ihop antalet timmar för betalt och obetalt arbete: förmodligen just för att det är männen som totalt jobbar fler timmar än kvinnorna.

Fortfarande idag anses ett manligt liv vara mindre värt än ett kvinnligt liv. Unga män, och inte unga kvinnor, är de som staten med hot om fängelse tvingar att spendera upp till ett år av sitt liv, för att träna sig i att dö i krig. Vidare kan vi se att den vanligaste manliga cancerformen, prostatacancer, idag är vanligare än bröstcancer; vilket man givetvis inte kan tro om man följer den mediala debatten och likaså om man tittar på vilken cancerform som får de stora preventiva satsningarna.

Det är dags att vi män inser vilka vinster vi kan göra genom att förpassa dagens mansroll till den soptipp där den hör hemma.

Svar på tråden: Artikel från Sourze.se

Spontant

Skrivet av  Frippa, vinrusig kanske ångrar sig imorgon ;-)
och efter att ha druckit lite vin ;-) så tycker jag att visst, det finns områden där män kommer till korta. Inte tu tal om det. I det stora hela är det ändå, som jag ser det, att männen har det strukturella övertaget. Den stora anledningen till att jag som feminist fokuserar på kvinnor och inte på både kvinnor och män, är att jag då ju ser att mannen är normen i samhället och vill ändra på det. Om man skulle arbeta för både män och kvinnor tror jag att mannen skulle gå som segrare ur den striden om du förstår. Kvinnan skulle komma till korta i ett jämställdsarbete där siktet var inställt på båda.
 

det tycker jag inte du ska göra!

Skrivet av  pola *vill ha en cigg*
ångra dig alltså, för du har helt rätt ju. det finns typ inget att tillägga.
 

Trötthet är vad jag känner

Skrivet av  ärtan
35% av vuxna kvinnor i Sverige har blivit utsatta för våld från tidigare make/sambo. Många kvinnor vittnar dessutom om många fler övergrepp från närstående män än vad som tidigare trotts ske. Var femte tjej har utsatts för sexuellt våld innan de fyllt 15 år och nästan lika många har utsatts för fysiskt våld. 10% av alla barn misshandlas hemma och av dem misshandlas 5% grovt.

Att i det läget läsa att vuxna män är mest utsatta för våld känns lite ...hur ska jag uttrycka det... avigt. Män utsätts för synligt våld på gator och på krogar, kvinnor utsätts för våld från de män som står henne närmast. Det farligaste en man kan göra är att gå hem med plånboken full med pengar eller huvet fullt med sprit. Det farligaste en kvinna kan göra i sitt liv är att leva tillsammans med en man.

Dessutom - när man slår samman kvinnors och mäns betalda respektive obetalda arbete "leder" kvinnorna fortfarande. Kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden för att de är gravida och har småbarn i en utsträckning som män inte alls drabbas av. I Sverige på 1990-talet SJÖNK kvinnors medellivslängd, en trend rakt motsatt alla andra EU-länder.

Dessutom kan jag komma med en käck liten information - jag tyckte att siffran 16 kvinnor som mördats av närstående män var låg - och nu har jag fått förklaringen. När en man dödar sin fru och sedan begår självmord SÅ RÄKNAS DETTA SOM ETT S K UTÖKAT SJÄLVMORD. Alltså syns det inte i statistiken som mord. Käckt va? "Vad hände med din mamma?" "Pappa självmördade henne.."
 

Var har du fått den informationen ifrån?

Skrivet av  Ulrika, läser mycket - skriver lite
Ärtan - jag blev väldigt nyfiken på varifrån du fått uppgifterna om det "utökade självmordet". Har aldrig hört termen, låter ju jättkonstigt. Inte så att jag inte tror dig alltså - vill bara ha källan...
 

Utvidgat självmord

Skrivet av  Lovvikavanten
Är i alla fall ett begrepp inom psykiatrin.

Om det stämmer att de inte registreras som
mord kanske det sammanhänger med att det
inte finns någon mordutredning och ingen som
kan dömas.

Men om det stämmer att dessa mord inte registreras som mord är det hur som helst allvarligt
och måste granskas närmare.

Det kan inte ha skett en sammanblandning av det psykiatriska och det rättsliga? Jag vill gärna också veta källan!
 

Artikel ur tex

Skrivet av  Allis
Kvinnotryck, nr 7 2001. Artikeln handlar om Brås rapport "Dödligt våld mot kvinnor i nära relationer".
Ska beställa hem rapporten och läsa den närmare.
 

Snabbt svar:

Skrivet av  Ellell som säger godnatt
"Det var statistik från SCB som visade att kvinnorna fortfarande står för den övervägande delen obetalt arbete i hemmet. Men vad som inte ofta kommenteras, är vad resultatet blir när man slår ihop antalet timmar för betalt och obetalt arbete: förmodligen just för att det är männen som totalt jobbar fler timmar än kvinnorna." skrev man. Jag har läst SCB´statistik och där tar man alltså upp det TOTALA arbetet som ifrågasätts ovan. Jag har läst att män och kvinnor arbetar tidsmässigt lika mycket, men att kvinnornas andel av OBETALT arbete är större. Det är bara att gå in på SCB och titta (sanning vet jag inte om det är men det är iallafall SCB ;-))
 

SCB:s tidsanvändningsundersökning

Skrivet av  Pipa
visar att av den totala andelen arbetad tid (hemarbete + förvärvsarbete) jobbar män i snitt 61,15 timmar i veckan och kvinnor 60,33. En ganska lite övervikt. Och så är det en urvalsundersökning, alltså inte en sanning. Fördelningen hemarbete av dessa timmar är för kvinnor i snitt 33 timmar/vecka och för män 20 timmar/vecka.

Sen en kommentar om medelåldern för män och kvinnor: jag vet inte vad detta beror på men jag skulle gissa att det har något att göra med att en vanlig dödsorsak för kvinnor för 100 år sedan var barnsängsfeber. När denna risk försvann och kvinnor födde färre barn, då är det inte konstigt om medellivslängden stiger för kvinnor. I Sveriges historia har kvinnor alltid haft längre medellivslängd än män.
 

Artiklar från Familjeliv