Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Åh fy fan vilket mumintroll"

Skrivet av Lovvikavanten
Jag är inte den som letar efter uttryck för kvinnoförtryck överallt. Jag har faktiskt märkt att man kan ta på sig sådana glasögon och hitta det i varenda liten buske och då är det något som är skumt.

Men ett solklart fall av att överföra trista värderingar tycker jag man hittar i en del av Markoolios musik (som annars är jättehäftig och bra).
Vad tycker ni? Hur handskas ni med den inför ungarna? Ta bara Sola och bada i Pina Colada. Någon som missat texten så kan jag gärna återkomma med den.

Det är ju en kulturform som är nästan omöjlig att hålla ungarna ifrån, och man vill inte vara nån tråkmoster och bara fördöma det. Knepigt.
Svar på tråden: "Åh fy fan vilket mumintroll"

Lyssnar inte så mycket på markoolio...

Skrivet av  P-nilla
så du får gärna "påminna mig"
 

Friska gärna upp mitt minne

Skrivet av  Cecilia
men som jag har uppfattat det så driver han snarare med den traditionella machomyten. Ironi brukar ju barn dock inte förstå vilket kan vara ett problem. Men det Markoolio gör och rappar om brukar vara så överdrivet och skruvat att det snarare belyser och lyfter fram problemen än befäster dem, enligt vad jag har uppfattat. När andra artister har tjejer som dansar, så dansar Markoolios tjejer jättefånigt och fjantar sig, och där man är van vid videos med lättklädda tjejer så åker Markoolios körtjejer skidor i linne, vilket jag uppfattar som en drift med hela företeelsen. Jag är dock inte super påläst på Markoolio, så jag reserverar mig för felbedömningar.
 

Bra parodi - men är den för barn?

Skrivet av  Lovvikavanten
Du har i stort sett rätt! Han driver med en massa inklusive sig själv och han gör det bra. Men som du skriver, barn uppfattar nog inte det, och jag tror inte ens det går att förklara för ett barn som inte redan känner till det som han parodierar. Det måste man ju göra för att förstå ironin. Jag har nog försökt förklara, t ex raden

"Av pengar får han glädje, makt och kontroll
Åååh han är rik som ett troll"

men det känns rätt platt.

Måste finnas fler här vars barn lyssnar på Markoolio (visst, vi dansar och tjoar allihop) och liknande. Hur förhåller ni er?

Återkommer med coladan (Vem har sagt att musik inte kan vara farligt ;)
 

Jag "letar" inte heller uttryck för kvinnoförtryck

Skrivet av  Tian
det kastar sig så bra i ansiktet på mig ändå, så!
Och skulle jag ge mig till att gå ut och leta och dokumentera tycker jag det skulle vara en hedervärd uppgift att peka på allt som är fel här i världen, så det så.
Men nu till din fråga. Mina barn är inte så stora att de lyssnar på Markoolio ännu, och jag hoppas han ändrat stil eller tappat mediautrymme tills de blir det för jag tror inte det är särskilt bra för barn att ta in den typen av kulturyttringar. Det jag sett av honom har varit flertydigt och onödigt stereotypt. Ironin kanske en vuxen kan lyckas urskilja men definitivt inte ett barn. Tror knappast Markoolio själv knåpat ihop låtar för att föra ut nåt fint budskap heller....Hur jag skulle bete mig om jag hade en åttaåring som tyckte Markoolio var bäst, det är frågan, för visst blir det svårare i praktiken. Men jag skulle inte uppmuntra att han eller hon köpte Markoolios plattor utan förhoppningsvis påpeka mina åsikter och på så sätt ge mitt barn redskap att själv bli kritisk i någon mån, med tiden.
 

ojojoj

Skrivet av  _felix_
vänta bara till dom blir större. Markoolio är en krusning på ytan i jämförelse med annan musik, framförallt hiphop kulturen. Sätt på MTVRap om ni har kabel/papabol och kolla in hiphop videos. Där finns det verkligen anledning att börja dikutera med barnen.
 

Jag och min man...

Skrivet av  P-nilla
diskuterade faktiskt det bara för nån dag sedan då vi råkade slå på mtv. Det finns inte en enda rapvideo som inte innehåller lättklädda tjejer som klänger på slarvigt klädda killer, även i tjejgruppernas video.
Alla säljer på sex (nu pratar jag om amerikanska grupper).
Jag såg en video för ett bra tag sedan där tjejen med sina kompisar uppenbarligen dansade mycket utmanande och sexuellt laddat för sin kille med en text som var nått i stil med "du vet vad en kvinna vill ha". Medan dom dansade någon slags erotiskt upphetsningsdans satt killen och utstrålade allt utom att han skulle vara en kille som tog hänsyn till sin tjej och vad hon ville ha. Han såg mest ut som nån slags sliskig kille som hade ihop det med alla tjejersn som dansade runt, och så hängde ett gäng med sliskiga kompisar och utstrålade samma sak i bakgrunden.
Har svårt för rap överhuvudtaget, men videorna är äckliga i många fall.
 

"Slave for you"

Skrivet av  Pipa
står Britney och stön-sjunger och åmar sig i några trasor. Reklam i samtliga kommersiella TV-kanaler.

Man kan ju bara sucka.

I det sammanhanget tycker trots allt att Markoolio är en västanfläkt, precis som många andra har antytt.
 

"Hit me one more time"

Skrivet av  Margis
Jag höll på att få spader när jag första gången hörde detta. Hur f-n rent ut sagt...?!?
Har varit MYCKET tydlig med vad jag anser om Brittans visande av tungan och silikonbrösten SAMT den obefintliga sångrösten till mina töser. Kanske taskigt att dominera dem, men faktiskt föredrar de kvinnor som har sångröst (t.ex. Sissel Kyrkjebö, Cesaria Evora och Hillevi Martinpelto)
 

Själv älskar jag Markoolio

Skrivet av  Frigg
kanske inte så mycket för hans musik som jag anser vara rätt trist. Inte heller är jag överförtjust i hans roll (som offentlig person) i cementerandet av könsroller.

Det jag både högaktar och respekterar Markoolio för är det öppna brev han skrev till alla män. Publicerades i samband med att tidningarna uppmärksammat ett antal gruppvåldtäckter runt om i Sverige. Vad Mark då gjorde var att han skrev ett öppet brev till alla Sveriges män, brevet publicirades i expressen och gick i stort ut på att samtliga män måste ta sitt ansvar för våldtäkterna genom att fördömma dem. Att tala om för alla att det inte är coolt, fräckt eller bra att våldta någon.

Inte många föreblider som öppet tar ställning och så tydligt markerar gränser på det viset.
 

Säga och göra

Skrivet av  Tian
jättefint av Markoolio, verkligen, och det behövs givetvis mer sånt. Men att säga en sak och sedan representera en annan, det blir lite underligt. Jag har, utan att söka, sett flera framträdanden av nämnda Markoolio med mer än en stjärtvickande avklädd tjej som dansar runt omkring. Det är enligt mig inte att ta ansvar och ta avstånd till hur män behandlar kvinnor som objekt. Nån konsekvens måste man väl få förvänta sig?
 

Vem lär unga män att tänka efter?

Skrivet av  Frigg
Markoolio behöver undervisas - precis som jag själv behövde en gång i tiden. Han är ung och har förmodligen inte kopplat ihop det ena med det andra ännu. Att jag ställer mig bakom honom är att han - trots kvinnorna runt honom - gjort mer än de flesta andra män i kändissvängen, ta E-type som ett annat exempel.

 

Mycket bra "poäng" av dig

Skrivet av  Janis
Det finns unga artistkvinnor som gör mycket. Tex Robyn.
 

Artiklar från Familjeliv