Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att driva med män/kvinnor - skillnad?

Skrivet av KarinD
Hej
Nu är jag trött på alla dessa infekterade diskussioner och vill därför ha er respons på detta:

Läste precis en artikel på aftonbladet om den nya trenden inom reklamens värld där man poträtterar män som citat: inkompetent, primitiv och töntig.

En del av de nya reklaminslagen har fått anmälningar på sig.
Kontentan av artikeln är:
Män får i och med sitt överläge tåla mer.

Många av dessa inslag utnyttjar en humoristisk vinkling och driver med mannen.
Skulle vi kunna göra samma sak med kvinnor i reklamen? Kvinnor har ju blivit "utnyttjade" i reklamsammanhang så länge reklamen funnits men denna sorts humor i kombination med egenskaper har varit ovanlig. Skulle det vara acceptabelt enligt er?

Vilka "stereotypa" kvinnor skulle vi kunna driva med?
(Det finns säkert redan reklam på detta sätt, kommer inte på någon specifik just nu.)

Blir det någon fundamental skillnad om man driver med män kontra kvinnor?
Isåfall varför?

Vad tycker ni?
Uppmaning till männen att också skriva era reaktioner på reklamen/artikeln.

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,114255,00.html

mvh
KarinD
Svar på tråden: Att driva med män/kvinnor - skillnad?

Skillnad

Skrivet av  Tilia
Att driva med kvinnor i reklam skulle kanske kunna ses som att man slår på den som redan ligger ned, och att kvinnor därför tar mer illa vid sig av kvinnliga stereotyper än män av manliga.

För övrigt tycker jag att resonemanget "det har minsann kvinnor fått tåla i alla tider, så nu är det männens tur att lida" är osmakligt, likaväl som jag tycker det är vidrigt hur Mugabe anser sig ha rätt att behandla vita zimbabwier.

Vad blir bättre av att förtrycket byter måltavla? Det är väl jämställdhet mellan könen som är målet?

Människor förtjänar respekt oavsett kön (men kan naturligtvis genom sina handlingar förtjäna att fördömas).
 

Kors i taket, eller?

Skrivet av  Sportbil
Före min tid på fN skulle jag nog instinktivt ha tyckt att man naturligtvis skulle ha samma måttstock på kvinnor och mäns diskriminering i reklamen. Numera är jag inte så säker och det kanske är rätt att män i detta avseende måste tåla mer och grövre stereotypisering och objektifiering än kvinnor. Detta ikraft av en motbild till hur kvinnor/män traditionellt har framställts. Det betyder då att reklam som framställer kvinnor har en lägre tolerans.

I TV gäller redan detta där program som Harem och Silikon som jag själv som man tycker är vidrigt stereotypiserande och objektifierande av män, ändå accepteras och inte ens debatteras. Som exempel debatteras Miss World, årets Lucia m fl mycket mer utifrån lämplighet i objektifiering.

Men som sagt jag inser/anser att vi män kanske får tåla att det är så tills jämställdheten generellt har gått några steg till.
 

En av de osmakligaste

Skrivet av  Katjana
omvända stereotypiseringarna av män, enligt min mening, förekom i Marlena Ivarssons program på 80-talet. Jag tycker inte det är ok med t.ex. manliga strippor. Har vid ett antal tillfällen (och varje gång med ett gruvligt nederlag) protesterat höljutt mot manlig strippa på möhippa (med resultatet att jag tyvärr fått avstå från ovannämnda). Men jag tycker inte att man kan protestera mot män som glor på strippor, samtidigt som man inte protesterar mot kvinnors gloende. Ett av dessa tillfällen resulterade i att jag bröt totalt med en barndomsvän. Men, som jag brukar säga, det är bra med dubbelmoral. Om man blir av med den ena, har man ju alltid den andra kvar ;-)
 

Det är ungefär samma..

Skrivet av  Stolt över att vara kvinna;-)
sak som att det är accepterat att någon säger "Jag är stolt över att jag är svart." och oacceptabelt att säga "Jag är stolt över att vara vit."....
Samma mening men olika budskap?!
 

en rätt kul

Skrivet av  smulan
reklam med en stereo-typ kvinna är "tanten med tvätt-luddet från torktumlaren". Jag tror det är reklam för när man skulle välja fonder. Underbar- tyckte iallafall jag!
Så länge man inte spelar på andras olycka i reklam (vilket iofs är individuellt-tvättludd kan vara nog så dramatiskt..) så tycker inte jag vi ska hindra oss från att skämta. Humor har hjälpt människor i många lägen- tom när man mår dåligt- så kan det vara skönt att skämta -ger en sorts distans.
Vi ska nog inte ta oss själva på så stort allvar.
Så tycker jag
 

Jag är rejält trött på

Skrivet av  Lillan
alla dessa mesar till män som numera förekommer i filmer, reklam, teveserier med mera. Kolla in Sunes farsa, Berts farsa ja de allra flesta farsor i barn och ungdomsprogram. De är samtliga töntar som gör bort sig, medan mammorna är kloka och duktiga.
Vad skall våra söner få för bild av mannen??
Tror de att de skall växa upp till jubelidioter allihop?
 

Den där reklamen

Skrivet av  lyckligt lottad
tycker inte jag är så allvarlig för att den "förlöjligar" män, det är ändå lite kul ibland. Allvarligare är den inkompetensförklaring som ofta drabbar män under humorns täckmantel - män kan inte ta hand om barn, män kan inte planera, män kan inte sköta ett hushåll, män är känslomässiga neandertalare hehe hehe. Allt det här "boys will be boys"-tramset, där kvinnor förväntas vara som en slags förstående morsor till sina karlar - usch. Om jag var man skulle jag bli väldigt provoverad av det.
Men nu svamlade jag väl iväg från ämnet tror jag!
 

Artiklar från Familjeliv