Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå fördomar...

Skrivet av Karin - inte sur men ironisk
Angående debatten nedan om fördomar om feminister så kom jag just att tänka på en sak. Jag har också en fördom: jag tror nämligen att folk som har fördomar om feminister även har fördomar om andra grupper av människor. Jag tror att folk som tror att alla feminister är manshatare även tror att alla zigenare stjäl, att alla stockholmare är dryga, att alla smålänningar är snåla och så vidare...
Svar på tråden: Apropå fördomar...

Jo, han med påståendet att

Skrivet av  My
kvinnor inte var kapabla till att rösta i politiska val var t.ex. även rasist och kraftigt homofobisk. Av olgas lilla inlägg kan man gissa att hon ser människor med annan sexuell läggning än hetero, som något obehagligt eller åtminstone oförståeligt. Har jag fel,olga?

Jag ogillar starkt alla fördomar och försöker verkligen granska mig själv kritiskt för att hitta mina egna. Det finns antagligen några kvar, som jag får jobba bort när jag ser dem. Fördomar kan bli livsfarliga!

Se bara exempelvis på hur farligt många homosexuella faktiskt lever i dagens Sverige med ökad risk för våld och hot endast pga sin läggning.
 

oförståeligt imt

Skrivet av  olga
.
 

men det är ett annat ämne imt

Skrivet av  olga
.
 

Nej, jag undrar över

Skrivet av  My
varför du, när du själv använder ordet fördomar inte istället granskar din egen person istället för feminismen som fenomen?
Om det nu är så att en fördom ofta har flera andra i sällskap, då har du väl verkligen anledning att tänka efter? För inte vill du leva ditt liv med en fördomsfull inställning till människor av olika slag?

Du minns väl hur du kände det när debatten om DS rasade, antagligen pga människors okunskap? Då hade du mina sympatier.

Fördomar föds av okunskap. Skaffa dig den och bilda dig en egen uppfattning istället. Tyvärr förstår jag att du egentligen är ointresserad av kunskapen, ungefär som när du valde att ignorera att det förekommer sexuella övergrepp, begångna av kvinnliga förövare. Det är åtminstone min känsla när jag läser det du skriver.
 

%&/()/())9000+

Skrivet av  olga
nu blir _jag_ sur, sorry, jag väljer inte ignorera saker och ting i livet, jag träffar aldrig på vissa saker så jag tror inte att jag behöver ta reda på fakta som inte berör mig och då menar jag sexuella angrepp gjorda av kvinnor bl a.
Jag kan inte själv jobba på vissa fördomar som jag har , jag vet ju inte om det handlar om fördomar öht, då måste man fråga först eller hur? Även om jag är klantig ibland.
 

DU skrev då

Skrivet av  My
att du inte VILLE veta och nu skriver du själv att det kanske är fördomar du har. Nöjer du dig med att konstatera detta? Nästa gång möter du kanske någon som har märkliga fördomar om det ryska folket, som du får lida för. Bara en tanke...
 

my, har du ngt emot mig personligen

Skrivet av  olga
så var god och maila , jag vill inte diskutera om hur jag är som person på ett snack som handlar om helt andra saker, kanske vi kan träffas på kompis-snack;)?
Du har förföjlt mig på fn på nästan varje snack jag skriver, du bara _måste_ kommentera varje mitt inlägg, så ska jag säga att du börjar bli riktigt jobbig?
Hej då my, jag börjar tröttna på dig.
 

Olga, tänk!

Skrivet av  Sura på bäst du vill
Först kommer du hit och påstår en massa som alla andra förväntas svarar på men när du själv får frågor blir du tvär. Ja, du kanske har fått svar på vem som egentligen är vad nu.
 

Nej, jag försöker

Skrivet av  My
bara förstå hur du tänker. Jag svävar i det blå i det här fallet. Jag har f.ö. skrivit mycket den senaste tiden och det har du med. Under den perioden har du och jag mötts ett antal gånger och då BÅDE varit överens och oense, fast det kanske du har glömt?

Det stör mig inte om du är trött på mig. Det finns det säkert fler som är.
 

jag svarar gärna på frågor men

Skrivet av  olga som är glad igen
när frågorna ställs på ett sätt där man känner sig som i ett hörn och att personen vet det...då sorry, jag kan inte svara.
 

god jul My! imt

Skrivet av  olga
,
 

God jul på dig själv! imt

Skrivet av  My
.
 

varför tror du att man får en viss bild

Skrivet av  olga
om saker och ting? man läser eller kanske inte läser kvällstidningar, ser på TV, hör lite här och där och får en viss uppfattning, så är det med mig iaf.
 

Det finns inte en människa som inte har fördomar

Skrivet av  Absolut-ist
Eftersom människans hjärna är uppbyggd så att den måste skapa sammanfattningar och förenklingar av tillvaron för att kunna fungera kan det inte existera en enda människa som inte har fördomar. Rädda människor kan lätt pga sina fördomar bli hatiska eftersom rädsla försämrar människans förmåga att vara rationell och skapa bra fördomar. Resultatet blir vanföreställningar byggda på hat.
 

Klart stockholmare är dryga ;-)

Skrivet av  Katjana
imt