Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ännu en enkät!

Skrivet av Ida
Vad tycker/anser du om...

* EU

* stringtrosor

* askungen

* kungafamiljen

* tidningen Frida

* tidningen Darling

* Bridget Jones

* Sex and the city

* Josefin Crawford

* MTV

* Tilde de Paula
Svar på tråden: Ännu en enkät!

ute svar

Skrivet av  mandelblomman

* EU
Bra på det stora hela...

* stringtrosor
osakönt...

* askungen
Tja, vem ville inte var en askunge!

* kungafamiljen
Ingen direkt åsikt, det är väl ett slags jobb som förvisso ärvs (som oxå förmögenheter brukar göras), med för o nackdelar

* tidningen Frida
Ingen aning.

* tidningen Darling
inte heller någon aning

* Bridget Jones
har inte sett eller läst ännu, men vill!

* Sex and the city
Skrattar gott!

* Josefin Crawford
men inte heller någon aning!

* MTV
Ser aldrig längre på!

* Tilde de Paula
Men hur hipp var jag, ingen aning här heller!



 

Borde sova...

Skrivet av  SofiaB
... men svarar ändå. :-)

* EU
... jag har vant mig...

* stringtrosor
Verkar obekvämt. Säger so Annika Lantz "efter stringtrosan och stringtroskyddet så väntar vi bara på stringarslet"
Har inga neuroser över att eventuella trossömmar syns.

* askungen
Saga med sorgligt underliggande budskap (är du bara snäll och söt och gör din plikt så kommer prinsen och räddar dig)

* kungafamiljen
Harmlösal. Gillar inte alternativet, dvs en vald president med makt.

* tidningen Frida
pass

* tidningen Darling
pass

* Bridget Jones
För mycket vikt- och karlneuroser. Men samtidigt roande.

* Sex and the city
Amerikanskt. Roande.

* Josefin Crawford
Pass

* MTV
Tittar för sällan. Retar mig på alla desa låtar med lättklädda kvinnor som dansar.

* Tilde de Paula
pass

(Passar gör jag alltså där jag vet för lite för att ha en åsikt)
 

caya svarar...

Skrivet av  caya
* EU
nej tack!

* stringtrosor
bekvämt.

* askungen
åh vilket ideal för unga flickor... hehe...

* kungafamiljen
tycker synd om barnen.

* tidningen Frida
patetiskt och förnedrande! jag tänker inte låta mina framtida tonåringar läsa nånting som ger en sån dubbeltydig bild om kroppar och ideal som Frida gör.

* tidningen Darling
skoj, lite fräck och klart mer feministisk än andra tidningar som vänder sig till unga

* Bridget Jones
jag vill inte bli sån, men jag har inspirerats lite och börjat skriva dagbok

* Sex and the city
*skrattar* inte en serie jag följer, men vill jag se något fräckt utan egentlig handling nån kväll så brukar det bli just den här..

* Josefin Crawford
åh! hon verkar så blåst!!

* MTV
brukar vara på i bakgrunden, gillar att irritera mig på kvinnosynen i videosarna. främst i hip-hop världen.

* Tilde de Paula
sprallig mamma. jag gillar hennes "Frivolt"
jag har ingen åsikt om hennes utvik.

kramen!
 

Johanna R svarar

Skrivet av  Johanna R
* EU
ingen riktig åsikt, men jag säger nog nej tror jag

* stringtrosor
trosorna knölar ju ändå in sig i baken, så de kan ju lika gärna vara där från början. =) Nä, vet inte. Inte speciellt bekvämt

* askungen
tycker som SofiaB. Otroligt fånigt budskap.

* kungafamiljen
den tror jag att vi skulle klara oss bra utan

* tidningen Frida
det värsta är att läsarna är i 10 års åldern. Hemskt.

* tidningen Darling
Läser den ibland. Småhäftig och annorlunda

* Bridget Jones
började också skriva dagbok efter den. kanske lite fånig men rolig var den alla gånger

* Sex and the city
häftig som tusan! älskar den serien.

* Josefin Crawford
verkar blåst.

* MTV
vill man höra bra musik så finns radio. men om man vill se bara magar i närbild då har man kommit rätt.

* Tilde de Paula
hon ser snäll ut, men jag vet inte mycket om henne. feminist kallar hon sig i alla fall.
 

Johanna R!

Skrivet av  Ka
Du som läser Darling ibland, vilken ålder riktar sig den tidningen till? Min dotter är 12 och börjar tröttna på Kamratposten och Frida tycker jag inte är något bra alternativ. Är hon för ung för Darling tror du?
 

Ka!

Skrivet av  Johanna R
Jag tycker själv att jag är lite för ung för Darling än så länge. Jag tror de flesta läsarna är kring 18. Det jag gillar med tidningen är att den riktar sig till både killar och tjejer, så man slipper alla dessa fåniga sk "tjejiga" sakerna.

Jag brukar läsa Bang ibland också, men jag är för ung även för den. Den är mer feministisk än Darling, jag tycker att den är intressant.

I min ålder läser de flesta veckorevyn, själv tycker jag att den tidningen suger. Tyvärr finns det ingen feministisk tidning till tjejer i tidiga tonåren, tror jag i alla fall. Men det skulle behövas.
 

Aha!

Skrivet av  Ka
Ja, det är svårt över huvudtaget med tidningar för tjejer som är nånstans mellan barn och vuxen tycker jag. Antingen är det "småbarnstrams" eller så är det för "vuxet". Kanske det är samma sak för killar vill jag bara tillägga, har ingen koll på vad killar läser öht ;-). Själv läste jag Fantomen så jag hade inte det problemet *S*.

Än så länge nöjer sig dottern med Kamratposten men jag misstänker att den snart är för barnslig. Vi får väl ta en sak i taget helt enkelt.

Tack för svaret!
 

mina förök till svar

Skrivet av  Raggsockan
* EU

Både bra och däligt, som med det mesta här i livet. Jag är för, främst föra att det är ett fredsprojeckt i östeuropa, men även av andra skäl. Men visst finns det mycket som är urbotat korkat, och det ska man jobba på att ändra. Säger jag som aldrig slutar tro på min egen förmåga att förändra saker och ting

* stringtrosor

Obekvämt

* askungen

öhh, är allmänt svag för Disnes filmatiseringar av sagor. Dessutom kan man alltid se på det i sitt historiska sammanhang, så blir det inte så svårsmält. Det finns det som är värre, en Prinsessas dagbok, tex, som ju ger sej ut för att skildra en modern och nutida flicka

* kungafamiljen

I princip emot, men å andra sidan, jag vill nog välja mina fighter, detta är inget jag tycker är viktigt. Om man ska vara pragmatisk, så tror jag att det är en rätt billig marknadsföring av Sverige (om man nu är för internationell handel) , slott och sådant ska ju hållas i ordning oavsett om det finns kungafamilj eller inte. Precis som kyrkor. Kulturhistoria, liksom


* tidningen Frida

aldrig läst

* tidningen Darling
Inte läst den heller

* Bridget Jones

Tyckte den var kul när jag läste den. men visst kan det vara spännande att diskutera fenomenet varför den här typen av böcker och filmer har blivit populära, det är ju en viss skillnad mot 80-talets Sidney Shelldon, om man säger så

* Sex and the city
Tycker den är kul. det var en svacka där ett tag, andra omgången, men de ryckte upp sej

* Josefin Crawford
suck, ännu en gång tvingas jag erkänna min okunskap. jag antar jag borde veta. Men vem är det?

* MTV
Länge sedan jag tittade på den mer än tillfälligt. Kan jag vara för gammal?

* Tilde de Paula
Nej, nu ger jag upp. jag är usel på att svara på enkäter, jag behöver en beskrivning för att veta vem folk är.

 

mina tyck

Skrivet av  o1y

* EU
~ läskigt lite insyn och ett steg bakåt men det görs mkt bra också. Jag är allt mer för.

* stringtrosor
~ skulle vara okej om den minoritet som tycker de var bekväma var de som använde dem och det inte var så vansinnes sexualliserat

* askungen
~ är dålig på sagor än så länge. Pass

* kungafamiljen
~ Jag avskyr tanken att födas in i en religion och en roll som man i princip måste ha. Fyyyy... Dessutom i vårt eget land där vi på så många andra plan kämpar och sliter för valfrihet.

* tidningen Frida
~ jag kan inte förstå hur de kan somna gott på kvällarna.

* tidningen Darling
~ var rätt trevlig de första 10nummrena men känns just nu som det fallit ner i ett geggigt dike. Trist.

* Bridget Jones
~ rolig film/bok men tragiskt att ha ett liv så fixerat vid vad jag tycker är rätt ytliga värden.

* Sex and the city
~ vet för lite, pass!

* Josefin Crawford
~ flamsig, tråkig men det är väl bra att hon får utrymme att vara sig själv. Många kvinnliga programledare får sällan den chansen.

* MTV
~ tragisk kanal som förstärker och cementerar alla slags roller som jag kan tänka på.

* Tilde de Paula
~ kommer inte på något att säga. Lite trist och klassiskt tjejig.
 

Tyck tyck

Skrivet av  Ka
* EU
Svar: Bra

* stringtrosor
Svar: Obekvämt

* askungen
Svar: Hm... vet faktiskt inte om jag har nån riktig åsikt...

* kungafamiljen
Svar: Trams


* tidningen Frida
Svar: UÄCK! Skräp, elände som dottern tyvärr vill läsa men jag vägrar köpa.

* tidningen Darling
Svar: Vet ej

* Bridget Jones
Svar: Kul men så in i bängen mesig.

* Sex and the city
Svar: En av mina favoritserier.

* Josefin Crawford
Svar: Hm... vet inte riktigt faktiskt.

* MTV
Svar: Jobbigt (pensionärsvarning eller *S*)

* Tilde de Paula
Svar: Vet inte riktigt.
 

Inte så lätt...

Skrivet av  Veronica
EU - Jag röstade nej, skulle göra det om det var val idag oxå, men jag anser inte att Sverige bör gå ur.

stringtrosor - Gör ont och ser lite kinky ut.

askungen - Det finns många dåliga gamla sagor som är kvinnoförnedrande och som accepterar att man tex slår barn.

kungafamiljen - Håller veckopressen vid liv, men jag är principiell republikan.

tidningen Frida - Har inte läst sen jag var typ 14.

tidningen Darling - Har bara bläddrat i nån gång. Verkar vara en hyfsad veckotidning...?

Bridget Jones - Kul film.

Sex and the city - Har aldrig sett.

Josefin Crawford - Vet inte vem det är.

MTV - Ser sällan, för mycket högar av lättklädda damer som hänger runt feta fula grabbar som sjunger om våld och så (fördommar?)

Tilde de Paula - Gör veckotidning i TV form.
 

Så här

Skrivet av  Kajsa
* EU, vet inte riktigt om det är bättre att stå utanför?

* stringtrosor, har inte provat själv men verkar obekvämt

* askungen, vad kunde vara bättre än en bal på slottet?

* kungafamiljen, de är säkert trevliga men har inte lust att sponsra deras verksamhet

* tidningen Frida, vet ej hur den är

* tidningen Darling, se ovan

* Bridget Jones, boken var ganska rolig har ej sett filmen

* Sex and the city, så himla roligt

* Josefin Crawford, typexempel på att få vara i tv för att man varit gift med en sk kändis.

* MTV, har inte sett på de senaste åren men när Ray var med var det roligt att titta

* Tilde de Paula, har inte gjort något intryck på mig

 

Nej tack, to the entire pack (imt)

Skrivet av  Kent L
!
 

Svarar:

Skrivet av  Lillan
* EU
Är väl OK

* stringtrosor
Fula och fåniga.
* askungen
En rar saga.
* kungafamiljen
Är väl OK, men monarkin är väl lite förlegad idag, Victoria verkar i alla fall vara en modern prinsessa
* tidningen Frida
Larvig

* tidningen Darling
Ingen aning, har inte sett den.

* Bridget Jones
Dito, har varken läst eller sett filmen

* Sex and the city
Dito igen, har aldrig sett ett avsnitt.
* Josefin Crawford
Är väl OK

* MTV
Ser sällan på det, men ganska trevligt.
* Tilde de Paula
Verkar väl framåt och duktig.
 

Mina svar

Skrivet av  Helena
* EU - Finns både för- och nackdelar men det är en så komplicerad fråga så jag är inte beredd att vara klart för eller emot. Röstade för dock.

* stringtrosor - Obekvämt och fult, har aldrig.

* askungen - fånig saga, gillar inte självuppoffring och frälsning genom "den rätte"

* kungafamiljen - mossig institution

* tidningen Frida - förmedlar inga vidare förebilder för unga tjejer

* tidningen Darling - själv gillar jag den jättemycket men ersätter väl tyvärr inte Veckorevyn för stora delar av den tänkta målgruppen, även om man skulle önska det. Ironi är svåra saker.

* Bridget Jones - jag garvade högt åt första boken, men mer för att den var festligt skriven. Sån vill man ju verkligen inte va'!

* Sex and the city - aldrig sett

* Josefin Crawford -vem är det? Är det hon Willes nya? I så fall lite blärk. På rökig pub med bebis plockar inga poäng hos mig.

* MTV - aldrig haft, knappt sett.

* Tilde de Paula - lättviktiga programledare intresserar mig ännu mindre än deras lättviktiga programämnen.
 

Tillfälligt besök svarar

Skrivet av  På tillfälligt besök
* EU
Nej tack - tror jag. Trivs med småskalighet och självbestämmande. Är alldeles väldigt orolig för ev militäratvångsallianser och annat otäckt i EU-solidaritetens namn. Skulle så gärna fortsatt besvära mig med att visa upp passet vid europeiska gränser och avstå från annat positivt (något mera?) som EU-medlemskapet medfört. Frihet är bäst - alltid!

* stringtrosor
Verkar skava och hur kul är det?

* askungen
Söt flicka - men bara på film. Och inte för små folk i åldern som kan ta intryck.

* kungafamiljen
De stör inte mig men jag skulle inte vilja byta. Trots det odemokratiska så är det en gnutta kul med en sagosåpa mitt i verkligheten.

* tidningen Frida
Finns den fortfarande? Såg den för 10 år sedan... HUA!

* tidningen Darling
Aldrig sett. Är inte det en nättidning?

* Bridget Jones
35-åring sa att den var så kul. Själv tror jag det är en massa flams som går ut på att fånga en karl och bli lycklig restan av livet...

* Sex and the city
Que?

* Josefin Crawford
Nån amerikansk bantarbrud i bikini?

* MTV
Har bara 4 kanaler, det räcker så väl, kollar bara nyheterna mest.

* Tilde de Paula
Suck. Har hört namnet, men...

Ha! Nu känns det att man åldrats. Jag är lite över 50 och har noll koll på det mesta här. Fast mår jäkligt bra ändå - eller kanske just därför.
 

Svarar

Skrivet av  Fiffi
Vad tycker/anser du om...

* EU ~~Nja vet inte så mycket,allt verkar så hemligt. Är nog mest emot,tror jag.

* stringtrosor ~~Jättefult men väldigt bekvämt.

* askungen ~~En saga bara

* kungafamiljen~~Helt okej

* tidningen Frida ~~Nu du inte i mitt hem.

* tidningen Darling ~~Har inte läst

* Bridget Jones ~~har varken läst eller sett.

* Sex and the city ~~ gillar inte

* Josefin Crawford ~~en flamsig tjej som verkar väldigt ytlig.

* MTV ~~Nä lättklädda tjejer,musik hör jag på radion el. stereon.

* Tilde de Paula ~~verkar vara en trevlig och ärlig tjej

 

Nej tack till allt ihop

Skrivet av  feminist-javisst
Ibland önskar man att man kunde svara lite positivt men jag skyller på att frågorna råkade gälla just sånt eller sådana som jag ogillar.
 

Mina svar

Skrivet av  Tania
* EU
nej inget EU. Nej till EU ja till världen skanderar jag då :-)

* stringtrosor
Fult och obekvämt. Ett totalt missförstånd ö h t.

* askungen
Jaaaa *tvekar* En saga... Kan inte säga så mkt mer.

* kungafamiljen
Skandal att vi lägger pengar på sån smörja. Lägg ner!

* tidningen Frida
Ingen aning har inte ens öppnat den på måååånga år.

* tidningen Darling
Vet inget om den heller.

* Bridget Jones
Har inte läst böckerna om henne.

* Sex and the city
Rätt ordinär tv-serie. Jag ser den om jag inte har nåt bättre för mig. Vilket jag oftast har.

* Josefin Crawford
Tycker hon verkar lite kul.

* MTV
Oj, jag börjar nog bi gammal. Tråkigt, tycker jag. Om MTV, alltså.

* Tilde de Paula
Vet INGENTING om henne.

Undrar varför jag överhuvudtaget bemödar mig om att svara när jag ändå knappt har några åsikter om nånting? :-)
 

Artiklar från Familjeliv