Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå artikeln...

Skrivet av AnnaX
... i AB om skönhetsoperationer i underlivet - är jag ensam om att känna att NU JÄVLAR GÅR DET VÄL ÄNDÅ FÖR LÅNGT! Skit samma om det ännu så länge är en försvinnande liten minoritet som vinklas hårt i media, att unga tjejer ens kan komma på tanken att dom måste operera blygdläpparna för att duga...jag baxnar.
Jag har så gott som resignerat inför all annan skit, bröstoperationer, bantningshysteri, you name it...
Ilsknar till ibland över dom värsta dumheterna, och tar en vända argument till med tonårsdottern och hoppas på att några i alla fall ska fastna och få henne att orka stå emot det jävliga tryck som hon växer upp i.
Men att behöva operera underlivet för att känna att man duger! Vad är det för ett jävla samhälle vi låter tjejerna växa upp i egentligen?
Just nu är jag så arg så jag tycker att lite talibanregim och ett par rejäla slöjor kanske vore ett lyft för tjejerna, så dom får ha sina kropp ifred för exponering... fast det menar jag väl inte egentligen. Men var är friheten om man måste operera varenda milimeter av sin kropp för att känna att man duger att visa sig?
Det känns snubblande nära omskärelse det här, och det var vi väl emot, vi i denna ack så utvecklade civilicerade kulturellt högstående kultur?
Trodde jag hade blivit gammal och trött och reformistisk av mej, men nu vill jag mest kasta bomber eller något. Frågan är på vem?
Nej, det är väl bara att sätta sej ner och vänta på nästa artikel i AB, gärna under rubriken "Kvinna", där dokusåpakändis si och så talar ut om hur nöjd och glad hon är med sina nya snygga blygdläppar, och att hon minsann bara gjort det för sin egen skull, och att hennes pojkvän inte alls krävt någon operation och älskar henne ändå, men han blev också mycket nöjd, och nu är hon en gladare friare självsäkrare människa tack vare operationen, och känner sej mer som en riktig kvinna, och bla bla bla...
Och sen dröjer det inte förrän någon smartskalle-debattör tycker till och skriver att det minsann är feministiskt att operera sej, för det är bra att må bra, och det har alla kvinnor rätt till, och vi lever minsann på 2000-talet nu och kvinnor har minsann rätt att bestämma själva vad dom mår bra av och utnyttja tekniken för att göra det....

Oj hoppsan så arg man kan bli på kvällskvisten. Jag var visst inte så resignerad och avtrubbad som jag trodde ändå...
Svar på tråden: Apropå artikeln...

Det är rätt!!!!!!!!!!!!!!

Skrivet av  Lasse
Tycker att hela skite har gått för långt. När faan ska en människa duga. Har inte media annat att göra??
 

Vidrigt

Skrivet av  Allis
I morgon kommer en dokumentär på TV4 om underlivsoperationer. Jag delar din ilska, det finns liksom inga gränser. Problemet är ju inte att det GÖRS operationer utan att vi alls får för oss att de behövs. Jag skulle verkligen vilja nå pudelns kärna här för det här bör vi tänka igenom: Varför köper vi ett ideal som tvingar oss att göra om oss? Även om vi aldrig så många gånger intalar oss själva att vi är bäst som vi är så lurar idealet i bakgrunden, vi förhåller oss ALLTID till det på ett eller annat sätt.

Varför går vi på att kvinnor ska vara på ett visst sätt och varför upplevs kvinnor som aldrig i livet skulle raka musen, noppa ögonbrynen eller bleka tänderna som annorlunda? Jag har ju själv gått på flera, för att inte säga rätt många, av dessa tramsideal. Som tonåring pressade jag i solarium (föga lyckat med en vit rar hud) och fortfarande idag kan jag känna att jag är väldigt blek. Det innebär ju att jag fortfarande tror att idealet är att vara brunbränd, fan att man aldrig lär sig....Fast när det är soligt ute och jag får fräknar då är jag jättenöjd TROTS att fräknar nog aldrig varit hippt och inne hahaha. Man kan väl säga att Pippi och mamma är mitt ideal då.
 

Bedrövligt, sorgligt och skrämmnade!

Skrivet av  myself
Vad GÖR man?
 

Vem?

Skrivet av  ff
Man kan ju undra vem som triggar på den här sortens operationer. Mannen? Någon här som hört talas om en man som klagat på sin kvinnas blygdläppar? Inte jag i alla fall. Mina tankar går möjligen till porrbranschen där det ju skapats ett visst ideal på hur musen skall se ut men att därifrån dra paralleller till den "vanliga" kvinnan känns väldigt konstigt. Blir vi verkligen så påverkade av porrfilmsbranschen så att vi går på sånt här. Det är ju inte många procent kvinnor som ser på filmerna ens så man kan ju undra.
 

Skade-korrigering ok, men...

Skrivet av  KarinD
Är chockad över att det förekommer! Hur skall vi se ut egentligen? Skall ingenting helst få synas? Skall vi alla se likadan ut? Va urbota trist!
Korrigeringsoperationer vid skador som kanske orsakar besvär (ex efter svår sprickning, ärrbildningar etc, efter misslyckad omskärelse) tycker jag är viktigt att det finns och utvecklas. Precis som impotensproblem, förhudsproblem etc bör man ju även för kvinnors eventuella problem utveckla metoder etc.

Men plastikoperation för att endast försköna? Nääää.....
Enda gången jag kan tänka mig det berättigat kanske är väl om man har en såpass missbildning/skada att det faktiskt påverkar en exempelvis psykiskt. (det är lätt att döma utan att själv vara i en sådan specifik situation) Men då är det mer korrigering pga av kanske lidande istället för just skönhet.

KarinD
 

Plastikkirurgianorexi

Skrivet av  Tilia
Går det så långt som att man opererar blygdläpparna av estetiska skäl, så börjar det närma sig Michael Jackson-syndromet. Min teori är att han har en variant av anorexi som är förbehållen väldigt rika personer, karva bort den egna kroppen som man hatar i stället för att banta bort den. Fast bantar gör han nog också.
 

Vem f-n bryr sig om

Skrivet av  Starfire
hur blygdläpparna ser ut!

Håller med dig, i gårkväll var det en diskussion på programmet Diskus angående detta. Jag var så förbannad efteråt att jag inte kunde somna.
Har mentalt förberett mig på att ta diskussioner med dottern i framtiden angående kroppsideal men jag trodde ALDRIG att jag skulle behöva diskutera utseendet på hennes blygdläppar!!

Det riktigt tråkiga är att jag för några veckor sedan fick frågan från en av mina gamla flickvänner
”-När vi var ihop, tyckte du då att jag hade för stora blygdläppar?”.
Jag blev helt mållös, vad är det som händer!
Jag drog till med en liten vit lögn om att jag tyckt de var jättefina. Den riktiga sanningen var att jag aldrig haft en tanke på hur de såg ut. Var dock osäker på om hon skulle tolka detta negativt så det fick bli en vit lögn.

Jag blir sååå trött!!
 

Kunde ha skrivit vartenda ord

Skrivet av  Thérèse o Gabriel (5/10)
för jag blir galen av all denna utseende hets, snacka om västvärldens förtryck av kvinnor. Så länge vi ägnar så mycket tid åt att oroa oss för om vi duger som vi är och att tygla våra kroppar så finns det inte mycket energi över till revolt!
 

Det är sjukt när normalt.........

Skrivet av  Arigato
blir onormalt,när något kvinnligt naturligt blir något avskyvärt och abnormt.
Märkligast av allt är väl ändå att det jämt är kvinnor som är onormala.
Blygdläppar jisses inte visste jag att man skulle oroa sig för att de också kunde vara fula.
 

Artiklar från Familjeliv