Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allis och Gladius

Skrivet av Agnes
Efter att ha läst Johannas inlägg (och tidigare) så undrar jag hur skolan i praktiken jobbar för att eftersträva att kränkningar som eleverna utsätter varandra för inte ska förekomma. Och hur kan det vara möjligt att en rektor gör sådana uttalande som nämnts i ett tidigare inlägg från J.R.

Vart jag vill komma är hur diskussionen ser ut, hur resonerar man, finns det någon form av skolplan där detta tas upp? Vet föräldrarn om att det förekommer och hur agerar de om de får veta (om ni varit med om det).

Det som gör mig nästan mest olycklig är att somliga tjejer väljer att fnissa bort det och jag utgår från att det fnisset egentligen är en brist på mod att säga ifrån inte att de roas av det.
Det stör mig att dessa flickor har inskolats i att ta detta med en klackspark, ngt man får ta.
Flatheten som J.R rektor representerar borde ju nästan anmälas till skolledningen, hon menade ju att J.R skulle vänta till Gymnasiet, där allt skulle bli bättre.

Just nu känner jag för att gå lös på hela mitt svordomsregister och skrika ut allt detta förfärliga som våra och andras barn upplever dagligen.
Föreställ tanken att var dag på sin arbetsplats behöva konfronteras med kränkningar som "den jävla horan".
Det skulle man ju utan tvekan anmäla.

Till "feminist...njä,jämlik..JA" om det är så att dina barn på deras skola aldrig upplever ord som hora,fitta och dyl (eller själv tar orden i sin mun)så visst det är ju himla härligt i sådantfall men det är ju ändå lika viktig fråga om det så förekommer på en skola eller hela sveriges, ta och kliv ur din "mina barn och andras ungar" tankegång och sedan tycker jag det vore intresant att få veta hur dina barns skola lyckats hålla fitta, hora orden borta.
Svar på tråden: Allis och Gladius

Får jag svara?

Skrivet av  AnnaMaria
Eftersom jag jobbar på högstadiet vågar jag mig på ett litet svar även om jag inte lystrar till namnen Allis eller Gladius.

Skloan är en arbetsplats och där gäller samma regler som på andra arbetsplatser dvs. kränkande tal är förbjudet. Tyvärr fattar alla vuxna inte detta utan tycker att "ja,ja, men så säger alltid ungar..."
Om vuxenvärlden accepterar kränkande språk, slagsmål, hot mm så kommer ungdomar göra det. Dessvärre kommer ungdomarna fortsätta göra så även när de blir vuxna.

På min skola har vi inga speciella regler för fult språk. Däremot står det i våra ordningsregler att vi ALLTID tilltalar varandra på ett respektfullt sätt.
Jag minns att min chef (rektor) med jämna mellanrum påminner kollegiet om att inte förbise svordommar och kränkande språk. Vi har även en kurator som är jätteduktig på att jobba med eleverna och hon griper alltid in när hon hör något.

Varje år har någon årskurs tema där respekt för andra ingår som ett av huvudmomenten. På fritidsgården samarbetar man med socialtjänsten och har tjejgrupper, föreläsningar mm. Inget av detta diskuteras som feminism, däremot pratas det mycket om respekt och relationer.

Jag tycker det fungerar bra. Vi har inga större problem med fult språk på skolan men naturligtvis förekommer det. Det viktiga är att man som vuxen då genast tar itu med det, annars växer det som mögel. Vi måste visa att vi ALDRIG accepterar att någon blir kallad fitta, eller kuk för den delen.
 

AnnaMarias skola

Skrivet av  Allis
verkar sund och bra, det har så mycket att göra med skolans uppfattning om vad som är ett reellt problem. Att ha en klar handlingsplan och att kollegiet är överens om hur problem ska bemötas är a och o.

Min erfarenhet är att skolpengen spelar viss roll. Jag har mött skolledningar som tror att det blir ett rent h-e om de öppet pratar om de problem som finns och att föräldrar ska flytta sina barn om saker kommer ut. Allra värst var det i en skola där en flicka utsatts för övergrepp av sina klasskompisar. Under flera veckors tid klottrades skolan ner med en massa detaljer om övergreppen och detta jävla klotter togs inte bort!!! Motiveringen var att polisen skulle komma och ta foton på det och se det kan de minsann göra på en pisskvart. Jag jobbade inom kvinnorörelsen då och vi TJATADE oss till att få komma till skolan och prata. Allvarligt talat, vad spelar två tanters inlägg på ett par timmar för roll när en hel lärarkår blundar? Vilka minnen har ungarna när de slutar den skolan en dag och vilka förebilder? Man blir gråtfärdig.

De bästa skolor i mitt tycke är de som säger "ja, vi har problem och vi gör x, x och x för att söka lösa detta". En sådan skola känner jag förtroende för. Sen tycker jag att man först ska diskutera problem med elever och sedan hålla strikt på nolltolerans vad gäller nazism, sexuella trakasserier och mobbing. Om man bara fyar dem utan att förklara varför det är galet så lär det aldrig ändras.
 

Skolpengen

Skrivet av  Tilia
Hur menar du egentligen att skolpengen spelar roll? Eftersom jag inte bor i Sverige är jag osäker på hur den funkar, men är det inte så att skolan får en summa per barn, ju fler barn desto mer stålar?

Jag håller med dig om din definition av en bra skola och det gör nog de flesta föräldrar. Det borde ju leda till att fler föräldrar väljer att sätta sina barn i en sådan skola som då skulle få mer skolpengar, vilket ju borde vara ett incitament för skolorna att agera på det sätt som föräldrarna vill, och inte försöka dölja problem.

Den skola du beskriver där rektor och lärarna stoppar huvudet i sanden kan ju inte dra till sig fler elever. Skolledningen kanske trodde att mörkläggning av problem är rätt taktik för att dra till sig elever, men fick förhoppningsvis upptäcka att så inte var fallet.
 

För att inte hamna

Skrivet av  Allis
i en debatt om föräldrars rätt att välja skola - för det ska alla ha tycker jag, trots att detta val inte alltid är så självklart (har just skrivit en uppsats om det)- så menar jag såhär:

Skolpengen baseras på förra årets elevantal, här kallat år ett. Om det år två minskar drastiskt betyder det att skolan år tre har väldigt lite medel att röra sig med oavsett om de får betydligt fler elever än år två. En tillfällig kris som leder till att föräldrar flyttar barn kan alltså få väldigt svåra ekonomiska följder för skolan under kommande år.

Det rimliga vore ju att basera pengen på nuvarande elevantal, men då blir det å andra sidan ruggigt svårt att göra en budget för kommande perioder. Jag tycker att det är urknepigt, vilket många politiker uppenbarligen också gör.
 

OK, tack! (IMT)

Skrivet av  Tilia
-
 

Du får svar av mig imorgon.

Skrivet av  Gladius
Är alldeles uttömd efter porrdebatten.
 

Artiklar från Familjeliv