Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn ett bra attribut... för män

Skrivet av Lena M
Se artikel i gårdagens DN.http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=129&a=254166
Det har gjorts andra studier förut, med samma resultat. Kärnfamiljen är bra för män. Kvinnor står där med lång näsa i alla lägen.
Svar på tråden: Barn ett bra attribut... för män

Jaaa,

Skrivet av  Mustardseed
jag tog faktiskt upp det med en kollega som snart ska få barn (tänkte han kunde använda sitt barn i löneförhandligen ;)) och min chef dök lägligt upp just då.

Varför blir alla så förvånade över sånt som man egentligen känner på sig redan innan?

Annars stod det även i Metro idag att kvinnor blir av med jobben först i dåliga tider och även går arbetslösa längre än män. Ännu ett fall av: No Shit Sherlock!
 

Bullshit

Skrivet av  Pappa Puh
Inget sånt skulle funka, utan att båda könen funkade med det, på något sätt, tror jag.
 

Kvinnornas eget fel?

Skrivet av  retstickan
Eller vad menar du?
 

Hur då bullshit?

Skrivet av  Helena
Detta sorgliga faktum går att utläsa ur statistik. Det handlar väl mycket om att män med barn har en fru som jobbar deltid och tar en stor del av vardagsansvaret för hem och sagda barn. "Funkar" tycks det ju göra, men fråga är när det valet görs? Görs det när två blir tre eller flera eller långt tidigare, genom att kvinnors förebilder och könsfållor är andra än männens? Ska man gilla läget eller försöka förändra samhället i en riktning där man inte killar och tjejer föses i olika riktningar från början?
 

Jasså sen när då??

Skrivet av  Lasse
Kanske i din värld men inte min!!!!!
Kvinnor står där med lång näsa........Dags för ngn att vakna och se hurvida jämlikheten fungerar i domstol speciellt när en kärnfamilj spricker. Vem vinner vårdnaden om båda varit laglyrdiga och föredömssamma??
I vilken värld lever du??
 

som jag ser det...

Skrivet av  cath
...är det en följd av ett urkass föräldraledighetssystem som ofta leder till att mamman kan få mer umgänge med barnet än pappan (dvs att barnet blir skrivet och boende hos mamman men att m och p har delad vårdnad och att barnet träffar p regelbundet). iom att mamman som det ser ut idag är den som oftast blir hemma med barnet (dvs är föräldraledig mesta tiden) så anses hon ofta (vilket jag kanske inte håller med om) vara den som har "mest kontakt" med barnet, och därmed blir den som får bli "boendeförälder".
sen är det ju så att det ska föreligga ghabska starka skäl för att en förälder helt ska mista vårdnaden om ett barn som det ser ut idag. och det ideala är väl att barnet vid en separation är lika mycket med båda föräldrarna, eller? så ser jag det i alla fall. (dvs vid en separation med "normala" föreligganden och förhållanden.)
men som sagt, lasse, jag tror det ena skeva systemet ligger som stadig grund till det andra. så istället för att racka på varandra kan man ju se hur man gemensamt kan få en ändring till stånd; kanske om man fick igenom en ändring när det gäller föräldraledighet så skulle man utifrån det kunna driva igenom en förändring på andra plan också..?
 

Det är inte svårt för någon

Skrivet av  Gladius
att märka att när det gäller vård av barn efter skilsmässa eller liknande och kvinnor gynnas oftast (men inte jämnt) av lagen.

Det är ojämlikt. Däremot hade inte vård av barn med den artikeln att göra (som jag läste den). Varför då ta upp det som response till artikeln? Jag hängde inte med i ditt resonamang?
 

Artiklar från Familjeliv