Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allis om reklamfilmer

Skrivet av Frk Marmelad
Jag var tvungen att fråga sambon om hans preferenser gällande reklamfilmer. Det visade sig att han nästan uteslutande föredrog såna reklamfilmer där män framställs som rätt korkade *S*. T.ex. den där en kille får en potatis i skallen (chipsreklam).
Svar på tråden: Allis om reklamfilmer

Åh

Skrivet av  Vilse
menar du den där kompisen drar iväg ett slagskott med en potatis rätt i pannan? Den gillar min sambo också! :-) Och jag!



 

Ja just den *S*

Skrivet av  Frk Marmelad
Jag tycker iofs inte att den är så jätteskoj, men sambon skrattar högt varje gång *S*.
 

Hmmmm

Skrivet av  Allis
Körde en liknande koll med lillebror som aningens förvånat sa "kollar du reklam". Svågern hade inte ens reflekterat över det, han kallar reklamsnuttar pissepauser.

Därmed torde vi kommit fram till två strategier, skratta åt skiten eller blunda. Fast det är mig ett mysterium varför de kan vifta bort det medans jag får kräkreflexer av kvinnoförlöjligande reklam. Knäck den nöten den som kan.
 

Ja...

Skrivet av  Frk Marmelad
...det är ett mysterium för mig med.
 

Tja

Skrivet av  Mustardseed
det handlar kanske som mycket annat om ifall man sitter i maktposition eller inte. Dvs män har en relativ maktposition gentemot kvinnor och kan därför kosta på sig att bli "drivna med".

Jämför tex med att man som infödd blåögd blond svensk kan kosta på sig att driva med sig själv medan det inte är lika roligt för en svart man att för hundrasjuttielfte gången få höra ett skämt om hur välutrustade svarta män är.
 

precis

Skrivet av  Cecilia
Så tror jag också. Det är roligt när man slår uppåt, men knappast nedåt.
 

Tänkte precis samma

Skrivet av  Pipa
jag tänker också på LO:s reklamkampanj, "jobbar du naken" med en naken manlig kock bland påklädda kolleger. Nu tycker jag iofs att den är rätt töntig ändå men jag funderade just häromdagen på att jag blivit betydligt mer störd av om det t.ex. hade varit en naken kvinnlig frisör eller vad som.
 

Hmm

Skrivet av  AA
Nu kan jag inte låta bli att svara.
Jag är av blandras, inte svart inte vit, men har hört många skämt hundra, ja tusen gånger om. Jag inbillar mig att, om man väljer att ta illa upp, ja, då kan man kanske ha rätt till det, men man har ju inte precis underlättat samlevnaden här i världen.
Jag försöker låta bli att ta illa upp, men hur många av "er" gör det. Ibland tycker jag det verkar som om man samlar på fel, istället för att försöka se människors goda...
 

Humorbefriad Allis

Skrivet av  Allis
Jag tycker inte att det alltid är så lätt att välja att inte ta illa upp. Ska jag svälja min stolthet och le om folk trampar på mig? Nej. Tycker jag att uppenbara förlöjliganden av kvinnor, män, moderater, kineser, hemarbetande osv. är skojiga? Nej. Grupper kan internt skämta med varandra, jag skrev i höstas ett inlägg om mina judiska vänners humor. Deras interna skämt blir absurda om de dras av någon som inte delar deras historia. Att inte fler män gallskriker över förlöjligande reklam kanske beror på det Mustardseed mfl skrev ovan, så har jag faktiskt inte tänkt tidigare (tack för ännu en ny tanke från denna sida!).

I mitt tycke finns det bara två vägar att gå, acceptera skiten eller förändra den. Jag lär inte min unge att sexism är kul för jag vill inte att han ska växa upp till en man som förlöjligar andra, oaktat kön eller ursprung. Eftersom ungar som bekant gör det vi vuxna gör istället för det vi säger är det väl rimligt att jag själv motverkar sexism. Det ser inte jag som ett sätt att samla på fel, snarare en rimlig lösning för att få mer gott än ont i tillvaron.
 

OK

Skrivet av  Mustardseed
visst är det så att man som individ kan vara mer eller mindre känslig. Att jag tog exemplet om en svart man var för att jag har fått höra just det där skämtet i olika varianter om min egen man ungefär etthundratrilljoner gånger och jag (och min man) tycker att det börjar bli rätt trist.

Men i grund och botten tycker jag inte det handlar om att "välja att ta illa upp". De som inte underlättar samlevnaden här i världen tycker jag är de som visar bristande respekt genom att dra såna skämt från första början, eller genom att skapa kvinnoförnedrande reklam osv. INTE de som väljer att inte acceptera att bli behandlade på det sättet.